– Wyliczeń kosztów dostępu do infrastruktury dokonano na podstawie projektu cennika przesłanego przez PKP PLK do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – informuje Michał Wawrszaszek, rzecznik Kolei Śląskich, pytany przez „RK” o przyczyny różnic w wyliczeniach stawek pomiędzy informacjami KŚ i PLK.
W październiku Koleje Śląskie poinformowały, że nowy cennik za dostęp do infrastruktury (zatwierdzony już przez UTK – wówczas był to jeszcze projekt) oznacza wzrost opłat dla tego przewoźnika przeciętnie o 5,6%. PLK replikowały, że wzrost średniej stawki wynosi jedynie 3,5%. Skąd zatem różnice? Michał Wawrzaszek tłumaczy, że wspomniany materiał, czyli cennik przesłany przez PLK do UTK, nie zawierał żadnej informacji o klasie linii jak również klasie stacji i przystanków osobowych.
– W związku z szeroko prowadzonymi pracami modernizacyjnymi na sieci PKP PLK przyjęliśmy, że klasa linii i klasa stacji pozostanie taka sama jak w propozycji cennika z 11 marca 2014 r. [wersja ta została odrzucona przez prezesa UTK – red.]. Należy zaznaczyć, że podwyższenie klasy na odcinkach linii, wg cennika z 11 marca, pokrywało się z obecnie prowadzonymi pracami modernizacyjnymi. Przy zastosowaniu takich kryteriów wzrost ceny 1 pociągokilometra wynosił 5,6%. Zatwierdzone 28 października przez prezesa UTK stawki jednostkowe opłaty podstawowej oraz opublikowany wykaz linii kolejowych zarządzanych przez PLK, z przyporządkowaniem im stawek jednostkowych opłaty podstawowej, a także wykaz stacji i przystanków z przyporządkowaniem im stawek jednostkowych opłaty podstawowej powoduje rzeczywiście wzrost ceny 1 pociągokilometra o około 3,5% – informuje teraz Michał Wawrzaszek.
Różnica w szacunkach wynika z obniżenia klasy linii (na niektórych odcinkach) w wersji zatwierdzonej w stosunku do klasy linii przedstawionej w wersji odrzuconej. – Należy jednak nadmienić, że klasa linii oraz klasa stacji i przystanków osobowych przedstawione w wykazach obowiązujących od 14 grudnia [data wejścia w życie nowego rozkładu – red.], nie pokrywa się również z obecnie obowiązującymi: wykazem linii kolejowych zarządzanych przez PLK, z przyporządkowaniem im stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej obowiązujących od 15 czerwca 2014 r. [wersja 3.1] oraz z wykazem stacji i przystanków z przyporządkowaniem im stawek jednostkowych opłaty podstawowej za dostęp i korzystanie z peronów obowiązujących od 01 września 2014 r. [wersja 11] – dodał Michał Wawrzaszek.