Partnerzy serwisu:
Pasażer

SKPL rezygnuje z pociągów do Chyrowa. Kolejne problemy prawne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
SKPL rezygnuje z pociągów do Chyrowa. Kolejne problemy prawne
fot. Krzysztof Nowak
Prywatny przewoźnik SKPL Cargo nie uruchomi zapowiadanych połączeń do ukraińskiego Chyrowa. Tłumaczy to problemami prawnymi, jakie pojawiły się po stronie ukraińskiej. Ruch na przejściu w Krościenku jestzawieszony od 2010 r.

Prywatny przewoźnik SKPL Cargo od wielu miesięcy zapowiadał uruchomienie komercyjnych połączeń pasażerskich z Sanoka i Zagórza do ukraińskiego Chyrowa. Spółka planowała wprowadzenie do rozkładu dwóch lub trzech par kursów realizowanych codziennie lub tylko w dni robocze. W związku z tym, że połączenie miało nie być finansowane przez polskie samorządy lub władze centralne, firma pozyskała decyzję o tzw. otwartym dostępie do infrastruktury, co od strony formalnej umożliwiało obsługę połączenia po polskiej stronie. 

UZ proponowały skrócenie trasy do Starżawy 

Termin inauguracji przewozów był kilkakrotnie przesuwany – początkowo przewoźnik zakładał, że otworzy połączenie jeszcze w 2024 r. W maju zapowiedział start kursów w czerwcu, w połowie miesiąca informował zaś o trwających uzgodnieniach międzynarodowych. Teraz wiemy już, że ostatecznie pociągi w ogóle nie zostaną uruchomione. – Pojawił się kolejny problem prawny po stronie UZ [Kolei Ukraińskich] – tłumaczy Tomasz Strapagiel, prezes SKPL Cargo. 

Ma on dotyczyć braku możliwości wjazdu polskich pociągów do samego Chyrowa, który leży kilka kilometrów od przejścia granicznego Krościenko – Chyrów. – UZ proponują, aby pociągi SKPL kończyły bieg w Starżawie, którą uznają za stację graniczną – stwierdza nasz rozmówca. To wieś położona bliżej granicy, ale też zamieszkała przez kilkakrotnie mniej osób niż Chyrów. Ten ostatni pełni też rolę lokalnego centrum transportowego. 

Brak komercyjnego sensu przedsięwzięcia 

 – Poinformowaliśmy więc stronę ukraińską, że jazda do stacji Starżawa nie ma żadnego uzasadnienia ekonomicznego – stwierdza prezes SKPL. Mówi też jednoznacznie, że firma zawiesiła jakiekolwiek prace nad połączeniem komercyjnym z Sanoka. Zaznacza także, że starania o uruchomienie kursów podejmowały również lokalne samorządy po obu stronach granicy. 

W jego ocenie utworzenie kursów z Sanoka do Chyrowa w obecnych warunkach jest jednak nierealne. Tomasz Strapagiel zwraca też uwagę, że nadal nie otwarto przejścia granicznego na sąsiedniej linii kolejowej 102 w Malhowicach. To z kolei uniemożliwia utworzenie tranzytowych kursów z Sanoka do Przemyśla przez Starżawę i Niżankowice. 

Piętnaście lat od wstrzymania kursów 

Regularny ruch pociągów pasażerskich z Sanoka do Chyrowa został zawieszony w 2010 r. Od tamtego czasu fragment linii kolejowej nr 108 Ustrzyki – Krościenko – granica państwa jest niewykorzystywany w ruchu rozkładowym. Z Sanoka do Ustrzyk od kilku lat docierają zaś krajowe kursy Polregio. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

MI: Inwestycji w nieczynną linię na Ukrainę oczekiwała UE

Infrastruktura

MI: Inwestycji w nieczynną linię na Ukrainę oczekiwała UE

Kasper Fiszer 21 stycznia 2025

Podkarpackie: Do Ustrzyk dojadą nieco cięższe składy

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

MI: Inwestycji w nieczynną linię na Ukrainę oczekiwała UE

Infrastruktura

MI: Inwestycji w nieczynną linię na Ukrainę oczekiwała UE

Kasper Fiszer 21 stycznia 2025

Podkarpackie: Do Ustrzyk dojadą nieco cięższe składy

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5