Slovenske Železnice zrealizują opcję na zakup 26 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wcześniej słoweński przewoźnik kupił 25 ezt.
SŽ domawia 26 Flirtów. 16 z nich będzie trójczłonowymi pojazdami spalinowymi ze środkowym wagonem napędowym, zdolnymi poruszać się z prędkością 140 km/h. Pozostałe 10 będzie czteroczłonowych i elektrycznych, mogących pojechać 160 km/h. Bardzo ważnym elementem zamówienia jest to, że poza Słowenią, pociągi będą musiały posiadać homologację na Chorwację i Austrię (będą też trójsystemowe). Planuje się nimi bowiem prowadzenie pociągów międzynarodowych. Wartość rozszerzonego zamówienia to ponad 150 milionów euro.
– Jesteśmy szczęśliwi, że Koleje Słoweńskie powiększają zamówienie do 52 pojazdów. Zamówienia sprawią, że podróż koleją po Słowenii i krajach sąsiednich będzie bezpieczniejsza, wygodniejsza i bardziej przyjazna środowisku – powiedział Zeljko Davidovic ze Stadlera. Realizację zamówienia dodatkowego planuje się od jesieni 2021 roku.
Wcześniej, w kwietniu 2018, Koleje Słoweńskie zamówiły 10 trójczłonowych piętrowych ezt Kiss, 10 trójsystemowych, czteroczłonowych ezt oraz 5 spalinowych zespołów trakcyjnych.
Zamówienie podstawowe warte było 170 mln euro. Dzięki realizacji opcji Słoweńcy unowocześnią cały posiadany przez siebie tabor pasażerski. Co ciekawe, w ciągu najbliższych miesięcy odejdą ostatnie EN57,
które przewoźnik jeszcze eksploatuje.