Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koleją z Tychów do Orzesza i Oświęcimia? „Bardzo prawdopodobne”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-12-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koleją z Tychów do Orzesza i Oświęcimia? „Bardzo prawdopodobne”
fot. Kasper FiszerPociąg KŚ z Katowic do Tychów
Jest duże prawdopodobieństwo, że w ramach kolejnej perspektywy budżetowej UE uda się zmodernizować i częściowo odbudować ciąg linii z Orzesza-Jaśkowic przez Tychy i Bieruń oraz teren KWK Piast do Oświęcimia – ocenia samorząd województwa śląskiego. Wkrótce pociągi mają dojeżdżać także do nowej stacji na terenie Jastrzębia-Zdroju, która położona będzie korzystniej niż ta istniejąca niegdyś. Dużym problemem pozostaje natomiast kwestia przepustowości węzła Katowice i poszczególnych wysoko obciążonych tras, np. jednotorowego ciągu do Rybnika.

Notowany w ostatnim czasie wzrost liczby podróżnych kolei to efekt nie tylko pokaźnych inwestycji infrastrukturalnych i taborowych, ale także, a może przede wszystkim, zatłoczenia na drogach – taką tezę postawił podczas wtorkowej konferencji „Kolej w województwie śląskim” Janusz Berkowski, dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Stwierdził, że pasażerowie trafiają na kolej, bo poszukują szybszych metod dotarcia do celu. Zapowiedział przy tym działania mające na celu umożliwienie przesiadki z auta do pociągu na kolejnych odcinkach w regionie.

Przygotowanie projektu nie daje całkowitej pewności realizacji

Jednym z nich ma być trasa z Orzesza-Jaśkowic do Tychów i dalej w kierunku Oświęcimia przez Bieruń Stary i KWK Piast (ciąg linii 140 – 169 – 179 – 885 – 138). – To projekt, który na liście priorytetów województwa jest postawiony bardzo wysoko – zapewniał przedstawiciel UMWŚ. Przypomnijmy, że inwestycja ta miała zostać zrealizowana w ramach obecnej perspektywy budżetowej UE. Zgodnie z zapowiedziami z końca listopada obecnie zakładane jest wyłącznie zlecenie dokumentacji projektowej. – Przewidujemy, że zadanie to uzyska dofinansowanie – stwierdził Janusz Berkowski.

– Nie chcę powiedzieć, że da to pewność, ale duże prawdopodobieństwo już tak, że zrealizujemy tę inwestycję w przyszłej perspektywie finansowej – ocenił.

Śląskie liczy na Kolej+

Kolejną z ważnych dla regionu inwestycji infrastrukturalnych ma być przywrócenie komunikacji kolejowej z Jastrzębiem-Zdrojem. – To zadanie planuje się zrealizować w ramach programu Kolej+, który od pewnego czasu zapowiadany jest przez rząd – poinformował dyrektor WKiT UMWŚ. – Założyliśmy, że Jastrzębie będzie połączone z Katowicami poprzez istotne generatory ruchu – podkreślał, wymieniając tu np. Żory. Ważnym aspektem przedsięwzięcia ma być przesunięcie jastrzębskiej stacji z poprzedniej, peryferyjnej lokalizacji bliżej centrum miasta.

Problemy: przepustowość, brak mijanek, nieoptymalny układ torowy

Podobnie jak prezes KŚ Aleksander Drzewiecki, Janusz Berkowski poświęcił sporo miejsca w swojej prezentacji kwestii przepustowości katowickiego węzła kolejowego i niektórych linii. Mówił również, że na części tras mijanki rozłożone są w sposób, który istotnie utrudnia konstrukcję rozkładu jazdy i dodatkowo zmniejsza możliwości przewozowe. Problem stanowią także kolizyjne układy torowe stacji, np. w Czechowicach-Dziedzicach. Prelegent zwracał także uwagę, że zaplanowane tam prace nie eliminują tego istotnego mankamentu i nadal wymuszać będą wydłużone postoje niektórych kursów.

Przedstawiciel UMWŚ określił także mianem bolączki stan infrastruktury pomiędzy Rybnikiem a Raciborzem. Mówił, że regularnie wydłużany jest tam czas przejazdu, a i tak notowane są opóźnienia w ruchu. Dodał, że dłuższy przejazd ma swoje konsekwencje także w postaci zwiększonego zapotrzebowania na tabor.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Jakie zmiany w rozkładzie jazdy Kolei Śląskich?

Pasażer

Jakie zmiany w rozkładzie jazdy Kolei Śląskich?

Koleje Śląskie 06 czerwca 2023

Jak przeżyć modernizację Katowickiego Węzła Kolejowego?

Komentarze

Zmiany w rozkładzie jazdy Kolei Śląskich

Pasażer

Zmiany w rozkładzie jazdy Kolei Śląskich

Przemysław Brych 17 maja 2023

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Jakie zmiany w rozkładzie jazdy Kolei Śląskich?

Pasażer

Jakie zmiany w rozkładzie jazdy Kolei Śląskich?

Koleje Śląskie 06 czerwca 2023

Jak przeżyć modernizację Katowickiego Węzła Kolejowego?

Komentarze

Zmiany w rozkładzie jazdy Kolei Śląskich

Pasażer

Zmiany w rozkładzie jazdy Kolei Śląskich

Przemysław Brych 17 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5