Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Przetarg na przygotowanie rewitalizacji linii Tychy – Bieruń – Oświęcim unieważniony [aktualizacja]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-11-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PKP PLK unieważniła przetarg na odbudowę połączenia kolejowego Tychy – Bieruń – Oświęcim.  

Epopeja w sprawie reaktywacji połączeń kolejowych z Tychów do Bierunia trwa co najmniej od dekady. Zamknięcie dla ruchu pasażerskiego odcinka Tychy – Lędziny przez Bieruń Stary nastąpiło w 2001 roku. W 2008 roku przywrócono pociągi do przystanku Tychy Miasto a w 2012 roku – do przystanku Tychy Lodowisko w ramach projektu Szybkiej Kolei Regionalnej. Stan linii nr 179 poprawiono w 2012 roku, ale prędkość podniesiono tylko z 30 km/h do 60 km/h, by ograniczyć kradzieże w autach wywożonych z fabryki Fiata. 

Problemy pasażerów, w tym samych pracowników fabryki pozostały nierozwiązane. W 2012 roku Koleje Śląskie próbowały bez przetargu kupić pociągi spalinowe Lint w Holandii, ale zakup na wniosek polskich producentów taboru zablokowała Krajowa Izba Odwoławcza. Warto przypomnieć, że do Nowego Bierunia dojeżdżają pociągi, ale z kierunku północnego (linia kolejowa 138, obsługiwana kursami S8 przez Koleje Śląskie z Katowic).  

Połączenia z Tychów wypadają z Krajowego Programu Kolejowego

Sytuacja wydaje się zmieniać w 2015 roku. Wówczas ogłoszono Krajowy Program Kolejowy, w ramach którego przeznaczono ponad 170 mln złotych na rewitalizację połączenia Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim po liniach nr 140/169/179/885/138. Pozwoliłoby to wydłużyć pociągi kursujące do Tychów w dwóch kierunkach. W stronę zachodnią do Orzesza Jaśkowic linią 169, której parametry podniesiono do prędkości 100 km/h (ale bez odnowy infrastruktury pasażerskiej, w związku z czym korzystają z niej tylko pociągi towarowe i dalekobieżne) oraz w stronę wschodnią od Tychów przez Bieruń do Oświęcimia. 

Już w pierwszej połowie 2016 roku PKP PLK ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla studium wykonalności rewitalizacji linii Tychy – Bieruń – Oświęcim. Inwestycja nie zostanie jednak zrealizowana – jak planowano – w 2020 roku. W styczniu tego roku PKP PLK wystąpiła bowiem do samorządu woj. śląskiego o ograniczenie unijnego projektu. Następnie w ramach kolejnych aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego zmieniano jego wartość: najpierw do zaledwie 1,5 mln złotych, a następnie do 20 mln złotych (by opracować przynajmniej dokumentację). Jednocześnie podniesiono wartość projektu modernizacji linii do Cieszyna i Wisły. gdzie oferty znacznie przekroczyły kosztorys

Teraz tylko dokumentacja; Bieruń rozpoczął projekt centrum przesiadkowego

Po ustaleniu kwestii finansowych projektów ze śląskiego RPO, PKP PLK ogłosiła w październiku przetarg na wykonanie prac projektowych dla rewitalizacji połączenia Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim po liniach nr 140/169/179/885/138. Na opracowanie projektów budowlanych, dokumentacji przetargowej, a później certyfikacji linii założono 700 dni. Oferty PLK otworzy 19 listopada. 

W międzyczasie miasto Bieruń rozpoczęło realizację projektu budowy centrów przesiadkowych przy stacjach kolejowych. W kwietniu tego roku podpisano umowę na modernizację przejętego od PKP SA dworca Nowy Bieruń. Prace mają potrwać do końca listopada 2020 roku. Drugim etapem ma być przebudowa dworca i budowa centrum przesiadkowego Bieruń Stary. Jej realizacja będzie zasadna dopiero, gdy będzie znany termin zrewitalizowania linii kolejowych. 

Warto przypomnieć, że na listopad 2019 roku zaplanowano ogłoszenie przetargu na wykonanie studium wykonalności dla tzw. Kolei Metropolitalnej dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Jednym z głównych założeń rozwoju połączeń jest właśnie wydłużenie trasy pociągów z Tychów do stacji Nowy Bieruń.

Aktualizacja: Przetarg unieważniony

Dnia 19 listopada PKP PLK unieważniła przetarg na projekt rewitalizacji połączenia Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim. W postępowaniu nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus: Będzie drugi tor na linii Katowice – Orzesze

Infrastruktura

Kolej Plus: Będzie drugi tor na linii Katowice – Orzesze

Roman Czubiński 17 lutego 2023

Trwają prace na linii 140 między Rydułtowami a Suminą

Infrastruktura

PLK przywróciła ruch na linii do Rybnika po 12 dniach

Infrastruktura

Na uszkodzoną linię 140 do Rybnika pociągi wrócą 30 lipca

Infrastruktura

Mijanka Łaziska Górne Brada na trasie z Katowic do Rybnika

Infrastruktura

Zobacz również:

Kolej Plus: Będzie drugi tor na linii Katowice – Orzesze

Infrastruktura

Kolej Plus: Będzie drugi tor na linii Katowice – Orzesze

Roman Czubiński 17 lutego 2023

Trwają prace na linii 140 między Rydułtowami a Suminą

Infrastruktura

PLK przywróciła ruch na linii do Rybnika po 12 dniach

Infrastruktura

Na uszkodzoną linię 140 do Rybnika pociągi wrócą 30 lipca

Infrastruktura

Mijanka Łaziska Górne Brada na trasie z Katowic do Rybnika

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5