NUMER 01-02/2020
NUMER 01-02/2020
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej Polska – Litwa
szukaj
Śledź nas:

Przetarg na przygotowanie rewitalizacji linii Tychy – Bieruń – Oświęcim unieważniony [aktualizacja]

| Jakub Madrjas 19.11.2019 20

Przetarg na przygotowanie rewitalizacji linii Tychy – Bieruń – Oświęcim unieważniony [aktualizacja]
fot. UM Bierunia
Przetarg na przygotowanie rewitalizacji linii Tychy – Bieruń – Oświęcim unieważniony [aktualizacja]
Przetarg na przygotowanie rewitalizacji linii Tychy – Bieruń – Oświęcim unieważniony [aktualizacja]
Przetarg na przygotowanie rewitalizacji linii Tychy – Bieruń – Oświęcim unieważniony [aktualizacja]
Przetarg na przygotowanie rewitalizacji linii Tychy – Bieruń – Oświęcim unieważniony [aktualizacja]
PKP PLK unieważniła przetarg na odbudowę połączenia kolejowego Tychy – Bieruń – Oświęcim.  
Epopeja w sprawie reaktywacji połączeń kolejowych z Tychów do Bierunia trwa co najmniej od dekady. Zamknięcie dla ruchu pasażerskiego odcinka Tychy – Lędziny przez Bieruń Stary nastąpiło w 2001 roku. W 2008 roku przywrócono pociągi do przystanku Tychy Miasto a w 2012 roku – do przystanku Tychy Lodowisko w ramach projektu Szybkiej Kolei Regionalnej. Stan linii nr 179 poprawiono w 2012 roku, ale prędkość podniesiono tylko z 30 km/h do 60 km/h, by ograniczyć kradzieże w autach wywożonych z fabryki Fiata. 

Problemy pasażerów, w tym samych pracowników fabryki pozostały nierozwiązane. W 2012 roku Koleje Śląskie próbowały bez przetargu kupić pociągi spalinowe Lint w Holandii, ale zakup na wniosek polskich producentów taboru zablokowała Krajowa Izba Odwoławcza. Warto przypomnieć, że do Nowego Bierunia dojeżdżają pociągi, ale z kierunku północnego (linia kolejowa 138, obsługiwana kursami S8 przez Koleje Śląskie z Katowic).  

Połączenia z Tychów wypadają z Krajowego Programu Kolejowego

Sytuacja wydaje się zmieniać w 2015 roku. Wówczas ogłoszono Krajowy Program Kolejowy, w ramach którego przeznaczono ponad 170 mln złotych na rewitalizację połączenia Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim po liniach nr 140/169/179/885/138. Pozwoliłoby to wydłużyć pociągi kursujące do Tychów w dwóch kierunkach. W stronę zachodnią do Orzesza Jaśkowic linią 169, której parametry podniesiono do prędkości 100 km/h (ale bez odnowy infrastruktury pasażerskiej, w związku z czym korzystają z niej tylko pociągi towarowe i dalekobieżne) oraz w stronę wschodnią od Tychów przez Bieruń do Oświęcimia. 

Już w pierwszej połowie 2016 roku PKP PLK ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla studium wykonalności rewitalizacji linii Tychy – Bieruń – Oświęcim. Inwestycja nie zostanie jednak zrealizowana – jak planowano – w 2020 roku. W styczniu tego roku PKP PLK wystąpiła bowiem do samorządu woj. śląskiego o ograniczenie unijnego projektu. Następnie w ramach kolejnych aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego zmieniano jego wartość: najpierw do zaledwie 1,5 mln złotych, a następnie do 20 mln złotych (by opracować przynajmniej dokumentację). Jednocześnie podniesiono wartość projektu modernizacji linii do Cieszyna i Wisły. gdzie oferty znacznie przekroczyły kosztorys

Teraz tylko dokumentacja; Bieruń rozpoczął projekt centrum przesiadkowego

Po ustaleniu kwestii finansowych projektów ze śląskiego RPO, PKP PLK ogłosiła w październiku przetarg na wykonanie prac projektowych dla rewitalizacji połączenia Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim po liniach nr 140/169/179/885/138. Na opracowanie projektów budowlanych, dokumentacji przetargowej, a później certyfikacji linii założono 700 dni. Oferty PLK otworzy 19 listopada. 

W międzyczasie miasto Bieruń rozpoczęło realizację projektu budowy centrów przesiadkowych przy stacjach kolejowych. W kwietniu tego roku podpisano umowę na modernizację przejętego od PKP SA dworca Nowy Bieruń. Prace mają potrwać do końca listopada 2020 roku. Drugim etapem ma być przebudowa dworca i budowa centrum przesiadkowego Bieruń Stary. Jej realizacja będzie zasadna dopiero, gdy będzie znany termin zrewitalizowania linii kolejowych. 

Warto przypomnieć, że na listopad 2019 roku zaplanowano ogłoszenie przetargu na wykonanie studium wykonalności dla tzw. Kolei Metropolitalnej dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Jednym z głównych założeń rozwoju połączeń jest właśnie wydłużenie trasy pociągów z Tychów do stacji Nowy Bieruń.

Aktualizacja: Przetarg unieważniony

Dnia 19 listopada PKP PLK unieważniła przetarg na projekt rewitalizacji połączenia Orzesze Jaśkowice – Tychy – Baraniec – KWK Piast – Nowy Bieruń – Oświęcim. W postępowaniu nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2020
NUMER 01-02/2020
Tematem najnowszego numeru jest kolej pomiędzy Polską a Litwą. W raporcie m. in. rozmowa z ministrem Jarosławem Narkiewiczem, opis miliardowych inwestycji w infrastrukturę w tym kraju, harmonogram budowy Rail Baltiki i obecny stan połączeń pomiędzy krajami. Polecamy również raport dotyczący rosnącego problemu z liczbą maszynistów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5