Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

KPO: Kolejny nabór na dofinansowanie inwestycji taborowych rozstrzygnięty

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
10-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-09-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/CUPT

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
KPO: Kolejny nabór na dofinansowanie inwestycji taborowych rozstrzygnięty
fot. Koleje Śląskie
Centrum Unijnych Projektów Transportowych rozstrzygnęło konkurs na dofinansowanie projektów taborowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Dofinansowanie o wartości ponad 870 mln zł, które wspomoże zakup łącznie 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych, uzyskały Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie i województwo śląskie.

W dniu 9 września Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło wyniki konkursu Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0), dotyczącego dofinansowania inwestycji taborowych ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. W ramach konkursu przewidziano wsparcie tylko dla projektów zakupu taboru kolejowego przeznaczonego do obsługi połączeń regionalnych. Wśród wymogów stawianych wnioskującym należy wymienić także zeroemisyjność (pojazdy elektryczne lub wykorzystujące inne zeroemisyjne rozwiązania, np. wodorowe) oraz wyposażenie pojazdów w urządzenia pokładowe systemu ETCS oraz dostosowanie ich do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Jak informuje CUPT w komunikacie prasowym, po dokonaniu analizy złożonej dokumentacji przyznano pozytywną ocenę w przypadku wszystkich pięciu wniosków. Łącznie przydzielono wsparcie na kwotę ponad 870 mln zł. Pieniądze z KPO wspomogą realizację pięciu projektów taborowych, które zgłosiły Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie i województwo śląskie. Obejmują one zakup łącznie 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Mówimy zatem o całkiem pokaźnej liczbie w skali obydwu regionów. W przypadku KD wnioski dotyczyły dofinansowania do zakupu 10, 6 oraz 4 sztuk pięcioczłonowych Elfów II. Przyznane środki finansowe w wysokości odpowiednio 309 mln zł, 185 mln zł oraz 124 mln zł (kwoty zaokrąglone do 1 mln zł) umożliwią pokrycie kosztu zakupu pojazdów w ponad 57%. 

W przypadku KŚ i województwa śląskiego przyznano dofinansowanie dla dwóch projektów taborowych, przy czym każdy z nich obejmuje zakup 5 czteroczłonowych Impulsów 2. W obu przypadkach dofinansowanie wyniesie 126 mln zł, co umożliwi pokrycie 68% kosztów zakupu, zarówno w przypadku Kolei Śląskich, jak również województwa śląskiego. Warto tu dodać, że dostawy pojazdów objętych wszystkimi udzielonymi dofinansowaniami są już realizowane. Pokazuje to bardzo wyraźnie, że niektórym zamawiającym opłaciło się podjęcie ryzyka w okresie, w którym wypłaty części środków unijnych dla Polski (w tym wszystkich w ramach KPO) były wstrzymywane przez Komisję Europejską. Miało to miejsce w trakcie toczącego się sporu KE z ówczesnym polskim rządem, dotyczącego głównie organizacji sądów powszechnych.

Wczesne ogłaszanie przetargów i zabezpieczanie alternatywnych źródeł finansowania, np. w postaci kredytu bankowego, w przypadku KD umożliwiło zakup łącznie aż 45 pięcioczłonowych Elfów II. Z drugiej strony samorząd województwa wielkopolskiego – przez opieszałość w ogłoszeniu przetargu i brak poszukiwania alternatywnych rozwiązań w zakresie montażu finansowego – stracił szansę na realizację swojego projektu taborowego, dotyczącego zakupu 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych. O okolicznościach z tym związanych pisaliśmy szerzej tutaj. Przypomnijmy, że niedawno CUPT rozstrzygnął inny konkurs dotyczący dofinansowania inwestycji taborowych w ramach KPO. Przyznano w nim dofinansowanie dla 8 spośród 25 zgłoszonych zadań.

Warto tu dodać, że jednym z tych 8 projektów taborowych jest zakup kolejnych 10 pięcioczłonowych Elfów II przez KD. Pozostali wnioskodawcy, którzy otrzymali pozytywną decyzję CUPT, to o województwo pomorskie (blisko 248 mln zł na 10 EZT), województwo łódzkiego (ponad 236 mln zł na 10 EZT), Koleje Mazowieckie (trzy zadania – 294 mln zł na 10 EZT, ponad 323 mln zł na 11 EZT oraz blisko 412 mln zł na 14 EZT), województwo zachodniopomorskie (niemal 179 mln zł na 8 EZT) oraz województwo małopolskie (394 mln zł na 6 EZT). Odrzucono natomiast wszystkie wnioski Polregio, część wniosków KM i KD oraz wnioski województw mazowieckiego, opolskiego i wielkopolskiego.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Niderlandzkie na zakupach. Nawet 36 Flirtów z Siedlec [wizualizacje]

Tabor i technika

Koleje Niderlandzkie na zakupach. Nawet 36 Flirtów z Siedlec [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 20 listopada 2025

Siemens wygrywa duży przetarg w Szwajcarii. Stadler niepocieszony

Tabor i technika

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Pasażer

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Mikołaj Kobryński 05 listopada 2025

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Tabor i technika

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Mikołaj Kobryński 30 października 2025

Zobacz również:

Koleje Niderlandzkie na zakupach. Nawet 36 Flirtów z Siedlec [wizualizacje]

Tabor i technika

Koleje Niderlandzkie na zakupach. Nawet 36 Flirtów z Siedlec [wizualizacje]

Mikołaj Kobryński 20 listopada 2025

Siemens wygrywa duży przetarg w Szwajcarii. Stadler niepocieszony

Tabor i technika

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Pasażer

Talgo 230 już jeżdżą z Kopenhagi do Hamburga

Mikołaj Kobryński 05 listopada 2025

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Tabor i technika

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Mikołaj Kobryński 30 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij