NUMER 12/2019
NUMER 12/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Węzły przesiadkowe
szukaj
Śledź nas:

Chełstowski: Bez wielkich środków odbudowa żadnej linii na Śląsku nie dojdzie do skutku

| Kasper Fiszer 03.12.2019 54

Chełstowski: Bez wielkich środków odbudowa żadnej linii na Śląsku nie dojdzie do skutku
fot. Patryk Farana, lic. CC BY 3.0
Marszałek województwa śląskiego pozytywnie odniósł się do idei budowy kolei metropolitalnej na obszarze GOP, ale podkreślił, że nie ma obecnie jasnych źródeł finansowania niezbędnych inwestycji. Ocenił także, że Koleje Śląskie znajdują się w dobrej sytuacji finansowej i mają stabilne warunki do rozwoju. To właśnie ten przewoźnik powinien więc jego zdaniem pozostać filarem komunikacji tak w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, jak i w całym regionie.
– Koleje Śląskie to DNA komunikacji pasażerskiej w naszym województwie i chcemy, by to DNA funkcjonowało dobrze – powiedział dziś w Katowicach podczas konferencji poświęconej przyszłości kolei w regionie marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski. Podkreślił, że bez środków publicznych transport zbiorowy nie mógłby się rozwijać. Wskazywał, że samorząd przekazuje z roku na rok coraz więcej pieniędzy na działania związane z koleją pasażerską. Tak będzie też w 2020 r. Obecnie sumaryczna dotacja dla wszystkich podmiotów wynosi ponad 216 mln zł i ma wzrosnąć o niemal 40 mln zł.

Dobra i stabilna sytuacja KŚ predestynuje tego przewoźnika do dalszego wsparcia

Wzrost dotacji pozwoli w opinii marszałka na zachowanie pewnego standardu. Będzie on jednak zbliżony do obecnego. – Dużo mówi się o budowie kolei metropolitalnej. Ona jednak de facto już istnieje i są nią Koleje Śląskie – stwierdził. – Oczywiście chciałoby się więcej połączeń i nowych tras. Fakty są jednak takie, że do tego potrzeba bardzo dużych środków finansowych – ocenił, wskazując, że konkretnych źródeł tych funduszy na razie nie ma.

– Dobrze, że takie inicjatywy [jak budowa kolei metropolitalnej] powstają. Za nimi musi iść jednak twarde źródło finansowania – podkreślał marszałek. Zauważył przy tym, że po wielu problemach w tym obszarze Koleje Śląskie znajdują się obecnie w dobrej kondycji finansowej i to ten przewoźnik będzie wspierany przez władze regionu. Silną podstawą do rozwoju własnej spółki ma być sfinalizowany niedawno wykup bazy KŚ, o którym pisaliśmy wczoraj.

Podstawowy problem: kończąca się przepustowość

Istotną barierą wzrostu jest natomiast zdaniem Jakuba Chełstowskiego przepustowość istniejących linii kolejowych. Ta w wielu przypadkach jest bowiem już obecnie praktycznie wyczerpana. Marszałek zapewnił, że UMWŚ będzie wydatkować środki publiczne na kolej w sposób dający najlepsze możliwe efekty, dodał jednak, że możliwości są, zwłaszcza wobec potrzeb, ograniczone. – Jeśli z 16 dużych projektów kolejowych, które chcielibyśmy zrealizować, w przyszłej perspektywie finansowej UE uda nam się przeprowadzić jeden, uznam to za duży sukces – ocenił.

– Nie ma się też co oszukiwać. Bez potężnych środków finansowych odbudowa jakiejś linii kolejowej jest niemożliwa – stwierdził szef władz regionu. Mimo wszystkich wskazanych wyżej ograniczeń, w przyszłym roku Koleje Śląskie mają zwiększyć pracę eksploatacyjną o ok. 10 proc.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Śląskie (826)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Śląskie (826)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2019
NUMER 12/2019
W najnowszym numerze prezentujemy raport o węzłach przesiadkowych. Oprócz tego szereg ciekawych rozmów, w tym z A. Furgalskim, W. Nowakiem, S. Bobsienem, K. Celińskim, A. Beroud i J. Malinowskim. Piszemy również o restrukturyzacji finansowania Trakcji PRKiI, powrocie kolei do Jastrzębia Zdroju i kolizjach pociągów ze zwierzętami. Warto zwrócić uwagę na relację z funkcjonowania kolei w Albanii – to dobry przykład na to, że kolej w Polsce mogłaby być w dużo gorszej sytuacji, niż obecnie.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5