Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej Plus: Siedmiu chętnych na zaprojektowanie linii do Bełchatowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
07-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej Plus: Siedmiu chętnych na zaprojektowanie linii do Bełchatowa
fot. Roman Czubiński
Pięć spośród siedmiu ofert złożonych w przetargu na projekt modernizacji i przedłużenia linii 24 mieści się w kosztorysie. Wybór wykonawcy nie powinien więc przysporzyć trudności. Co więcej, jeśli najtańsza oferta nie zostanie odrzucona, PKP PLK zaoszczędzi w stosunku do planowanego kosztorysu prawie 12 mln zł.

Otwarcie nastąpiło, zgodnie z planem, 27 stycznia. Oferty złożyło siedem podmiotów. Uwagę zwraca ogromna rozpiętość cen: najtańsza propozycja (Multiconsult Polska, 13 407 000 zł brutto) jest dwuipółkrotnie tańsza od najdroższej (Voessing Polska, 33 704 460 zł brutto).

W kwocie, którą PKP PLK przewidziały na sfinansowanie zamówienia (25 289 835,16 zł) zmieścili się jeszcze: CE Project Group (15 349 213,67 zł), TPF (19 114 200 zł), BBF (20 184 300 zł) oraz IDOM (22 865 700 zł). Kosztorys inwestorski, oprócz wspomnianej Voessing Polska, przekroczyła także firma MGGP SA (29 413 887,90 zł). Wszystkie podane ceny dotyczą całego zamówienia (zakresu podstawowego i opcjonalnej fazy II).

Reaktywacja kolei pasażerskiej do 56-tysięcznego Bełchatowa była od początku jednym z priorytetów samorządu województwa łódzkiego przy składaniu wniosków do programu „Kolej Plus”. W połowie grudnia Urząd Marszałkowski podpisał z zarządcą infrastruktury umowę w sprawie realizacji inwestycji. Wkrótce potem PKP PLK ogłosiły przetarg na jej projekt, którego rozstrzygnięcia można spodziewać się niebawem.

Linia 24 ma zostać zelektryfikowana i dostosowana do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich. Jej geometria ma umożliwiać w przyszłości przyspieszenie do 160 km/h. Zakładana prędkość składów towarowych (maksymalnie 750 m długości) wynosi 80 km/h. Perony mają mieć 150 m długości z możliwością wydłużenia o kolejne 50 m oraz 76 cm wysokości nad główką szyny. Maksymalny nacisk na oś ma wynosić co najmniej 221 kN.

Przewidziano odbudowę przystanków Wola Krzysztoporska i Bełchatów Miasto. Mają one stać się mijankami, choć w Bełchatowie drugi tor ma nie mieć krawędzi peronowej i służyć tylko do odstawiania taboru. Powstaną też nowe punkty handlowe: Korczew, Kurnos, Zarzecze, Trząs i Bogumiłów. Dla potrzeb ruchu towarowego ma zostać odtworzona stacja Bełchatów, na której sterowanie ruchem będzie odbywało się z nowej nastawni. Nieco przebudowany zostanie również układ torowy stacji Piotrków Trybunalski.

Dopełnieniem inwestycji będzie budowa nowego odcinka Zarzecze – Bogumiłów. Zostanie on poprowadzony najpierw wzdłuż linii 848 (bocznica Elektrowni Bełchatów i kopalni odkrywkowej). Potem na wysokości mostu skręcić na południowy zachód, mijając Zarzecze i Trząs od strony południowej. Stacja końcowa w Bogumiłowie ma składać się z dwóch torów oraz jednego rozjazdu. Sposób zaprojektowania linii ma pozostawiać możliwość przedłużenia jej w przyszłości do magistrali węglowej (linia 131).

Łódzki Urząd Marszałkowski przewiduje wstępnie uruchomienie na linii 24 łącznie 8 par pociągów na dobę. Połowa z nich będzie kursowała na pełnej trasie Piotrków Trybunalski – Bogumiłów. Zapowiedziano też 4 dodatkowe pary skrócone do odcinka Piotrków - Bełchatów Miasto. Przynajmniej część pociągów zostanie wydłużona z Piotrkowa do Łodzi, do której dojazd z Bełchatowa ma być możliwy w ciągu godziny i 26 minut.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5