NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Bełchatów: Umowa w sprawie inwestycji Kolej Plus

| Roman Czubiński 16.12.2022 2,1k

Bełchatów: Umowa w sprawie inwestycji Kolej Plus
Nieczynny przystanek w Bełchatowiefot. Roman Czubiński
Linia nr 24 między Piotrkowem Trybunalskim a Bełchatowem zostanie zmodernizowana, zelektryfikowana i wydłużona do Bogumiłowa. Umowę w tej sprawie podpisały PKP PLK oraz Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Wartość inwestycji ma wynosić 662 mln zł. Jej realizacja ma zakończyć się do 2028 r.
56-tysięczny Bełchatów od czasu likwidacji w 2000 r. pociągów do Piotrkowa jest największym w województwie i jednym z największych w Polsce miast pozbawionych kolei pasażerskiej. Również zainteresowanie przewozami towarowymi maleje. Coraz gorszy stan techniczny infrastruktury w 2013 r. skłonił ówczesne władze PKP PLK do przymiarek do całkowitego wyłączenia linii z eksploatacji.

Modernizacja i przedłużenie linii było jednym z trzech zadań zgłoszonych przez łódzki Urząd Marszałkowski do programu Kolej Plus. Samorząd i zarządca infrastruktury planują przebudowę ok. 34 km jednotorowej linii kolejowej Piotrków – Bełchatów – Zarzecze. Uzupełnieniem będzie budowa siedmiokilometrowego odcinka Zarzecze – Bogumiłów (w tej ostatniej miejscowości działa strefa przemysłowa). Oba odcinki zostaną zelektryfikowane. Przewidziano odbudowę przystanków Wola Krzysztoporska i Bełchatów oraz budowę nowych: Korczew, Kurnos, Zarzecze, Trząs oraz Bogumiłów (nazwy robocze). Szacowana łączna wartość inwestycji to 662 mln zł.

Choć trasa przez Piotrków nie prowadzi do Łodzi w linii prostej (przebieg torów oddala się od najkrótszej trasy najpierw na wschód, potem na zachód), celem inwestycji jest zapewnienie atrakcyjnej oferty dojazdu koleją z Bełchatowa także do stolicy regionu. Czas przejazdu ma wynieść poniżej półtorej godziny – około 1 h 26 min. Jest to czas nieco mniej atrakcyjny od oferowanego obecnie przez przewoźników autobusowych. Z okolic nieczynnego przystanku kolejowego w Bełchatowie w pobliże centrum Łodzi (skrzyżowanie Żeromskiego – al. Mickiewicza) można dziś dojechać autobusem PKS Bełchatów w ciągu godziny i 22 minut. Należy jednak wziąć pod uwagę podatność komunikacji autobusowej na opóźnienia spowodowane korkami. Na korzyść kolei przemawia też fakt położenia dworca Łódź Fabryczna w łódzkim śródmieściu (zapewne pociągi z Bełchatowa będą też wjeżdżały do czynnego już wówczas tunelu średnicowego z przystankami Łódź Centrum, Łódź Polesie i Łódź Koziny).

Warto przypomnieć, że w sierpniu przedstawiciele PKP PLK i UMWŁ podpisali umowę w sprawie nowej linii Chorzew Siemkowice – Wieluń. Wkrótce potem zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na jej zaprojektowanie. Można spodziewać się, że również w przypadku Bełchatowa nastąpi to niebawem.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5