Europosłowie Robert Biedroń i Bogusław Liberadzki skierowali do Komisji Europejskiej pytania dotyczące poprawienia oferty połączeń międzynarodowych w Unii Europejskiej. Obecnie nawet zakup biletów na nie bywa problemem.
Biedroń i Liberadzki zapytali Komisję czy i w jaki sposób Komisja będzie ułatwiać tworzenie nowych międzynarodowych połączeń kolejowych (w tym nocnych) na terenie UE i czy będzie również wspierać zakupy nowego taboru (w tym wagonów sypialnych) poprzez ich dofinansowanie.
Padło pytanie o to, czy KE podejmie działania mające na celu stworzenie spójnej i dostępnej internetowej platformy sprzedaży biletów kolejowych dla podróży wewnątrz UE, jak również obniżenie stawek opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej i cen biletów kolejowych w zakresie połączeń międzynarodowych w UE?
– Czy Komisja rozpatruje możliwość wykreowania linii kolejowych dedykowanych wyłącznie ruchowi towarowemu? Ustanowienie takich linii w skali europejskiej pozwoliłoby przenieść ruch towarowy na tory oraz rozwijać koncepcję autonomicznych pociągów towarowych, kursujących z dużą częstotliwością – pytają jeszcze posłowie.
Poprawa w kwestii zakupu biletów na połączenia międzynarodowe musi nastąpić
Odpowiedzi na pytania przedstawicieli polski w Europejskim Parlamencie udzielała zajmująca się tematyką transportu komisarz Adina Vălean. – Jak zapowiedziano w kompleksowej strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności jesienią 2021 r. Komisja przedstawi plan działania na rzecz zwiększenia liczby dalekobieżnych i transgranicznych kolejowych przewozów pasażerskich, w tym nocnych połączeń kolejowych. Jeśli chodzi o wsparcie finansowe dla taboru kolejowego, Komisja omawia z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym zapotrzebowanie na innowacyjne instrumenty – napisała Adina Vălean.
Jednym z elementów planu działania ma być badanie zlecone przez Parlament Europejski, w którym przeanalizowano przeszkody na rynku pasażerskich połączeń międzynarodowych. Chodzi m.in. o brak prostych opcji sprzedaży biletów, o poziom opłat za dostęp do infrastruktury a także o alokację zdolności przepustowej infrastruktury. W dokumencie poruszono kwestie interoperacyjności, dostępności i finansowania taboru kolejowego oraz świadczenie transgranicznych usług użyteczności publicznej. Adina Vălean przypomniała, że rozporządzenie 2020/2180 daje państwom członkowskim możliwość obniżenia lub nawet zniesienia opłat za dostęp do infrastruktury w odpowiedzi na pandemię COVID-19,
z czego niektóre państwa skorzystały.Wydzielenia "towarowych" linii kolejowych nie będzie
– W ramach wspomnianego planu działania oraz inicjatywy multimodalnej w 2022 r. Komisja będzie pracować nad dalszą poprawą ramowych warunków dotyczących dostępnej i pełnej sprzedaży biletów kolejowych przez internet – poinformowała Adina Vălean.
W odpowiedzi na pytania europosłów przedstawicielka Komisja zaznaczyła, że KE skoncentruje swoje wysiłki na ukończeniu transeuropejskiej sieci transportowej oraz na maksymalizacji wykorzystania infrastruktury kolejowej. Komisja planuje przedstawić wniosek ustawodawczy mający na celu poprawę zarządzania przepustowością, koordynacji między koleją i terminalami, a tym samym efektywności kolejowych przewozów towarowych. Wydzielenia linii towarowych od pasażerskich nie będzie.