Partnerzy serwisu:
Pasażer

Większość połączeń na Ukrainę nadal bez dofinansowania MI

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Większość połączeń na Ukrainę nadal bez dofinansowania MI
fot. A. Znajewska-Pawluk/PKP PLK
Ministerstwo Infrastruktury nie zamierza zwiększać liczby dofinansowanych z budżetu państwa połączeń na Ukrainę. Większość pociągów pozostających w ofercie PKP Intercity na odcinku polskim funkcjonuje na zasadach komercyjnych. Ich kursowanie wynika z ustaleń dokonywanych bezpośrednio przez przewoźników z obu krajów.

W tym roku PKP PLK realizują prace infrastrukturalne na szerokotorowych liniach nr 63 i 92 biegnących do granicy z Ukrainą. Zapewniają one dojazd do terminali granicznych w Dorohusku i Medyce. Oba odcinki są wykorzystywane w ruchu pasażerskim. Pociągi Kolei Ukraińskich (UZ, Ukrzaliznycia) na terytorium Polski są obsługiwane formalnie przez PKP Intercity.

Większość kursów nie wymaga polskiego dofinansowania

W odróżnieniu od połączeń prowadzonych na liniach normalnotorowych kursy te kończą bieg relatywnie blisko granicy polsko-ukraińskiej: w Chełmie lub Przemyślu. Nie są też objęte dotacją polskiego rządu. Realizowane inwestycje infrastrukturalne nie wpłyną na plany Ministerstwa Infrastruktury dotyczące siatki połączeń finansowanych z budżetu państwa.

– W zakresie dofinansowywanej na terenie Polski oferty organizowanej przez ministra właściwego ds. transportu planujemy jej utrzymanie – mówi bowiem Anna Szumańska, rzecznik prasowy MI. Oznacza to, że na odcinku krajowym dotowane będą nadal kursy PKP Intercity wjeżdżające w głąb Polski. Dopłaty obejmą więc połączenia do Warszawy.

Nie tylko PKP Intercity

– Znaczna większość połączeń nie podlega takiemu dofinansowaniu. Oferta jest przedmiotem uzgodnień polskich i ukraińskich przewoźników bez udziału MI – dodaje nasza rozmówczyni. Przypomnijmy, że poza PKP Intercity kursy na Ukrainę obsługuje też prywatny SKPL Cargo, który we współpracy z UZ obsługuje połączenie Warszawa Wschodnia – Rawa Ruska. Tam podróżni mogą przesiąść się do skomunikowanego pociągu szerokotorowego w kierunku Lwowa.

Nie oznacza to, że MI nie planuje żadnych udogodnień w przewozach w kierunku wschodnim. W grudniu ma ruszyć nowe nocne połączenie Berlin – Chełm przez Poznań, Łódź, Warszawę i Lublin. W Chełmie ma istnieć możliwość przesiadki do pociągu PKP IC i UZ do Kijowa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5