NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jest pierwsza hybryda z superkondensatorem! Innowacja Newagu na skalę Europy

| Jakub Madrjas 26.07.2022 11,2k

Jest pierwsza hybryda z superkondensatorem! Innowacja Newagu na skalę Europy
Fot. Aleksander Kędzierski
Jest pierwsza hybryda z superkondensatorem! Innowacja Newagu na skalę Europy
Jest pierwsza hybryda z superkondensatorem! Innowacja Newagu na skalę Europy
Jest pierwsza hybryda z superkondensatorem! Innowacja Newagu na skalę Europy
Jest pierwsza hybryda z superkondensatorem! Innowacja Newagu na skalę Europy
Jest pierwsza hybryda z superkondensatorem! Innowacja Newagu na skalę Europy
Jest pierwsza hybryda z superkondensatorem! Innowacja Newagu na skalę Europy
Jest pierwsza hybryda z superkondensatorem! Innowacja Newagu na skalę Europy
Jest pierwsza hybryda z superkondensatorem! Innowacja Newagu na skalę Europy
Jest pierwsza hybryda z superkondensatorem! Innowacja Newagu na skalę Europy
Jest pierwsza hybryda z superkondensatorem! Innowacja Newagu na skalę Europy
Jest pierwsza hybryda z superkondensatorem! Innowacja Newagu na skalę Europy
Na torze testowym w Żmigrodzie pojawił się pojazd Impuls EN63H-008 produkcji Newagu. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", to pierwszy pojazd wyposażony w tzw. superkondesator. Nowosądecki producent rozpoczął testy nowatorskiego w skali Europy rozwiązania, które pozwoli zredukować ilość zużytego paliwa.
Na torze testowym w Żmigrodzie pojawił się pojazd Impuls EN63H-008 produkcji Newagu. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", to pierwszy pojazd wyposażony w tzw. superkondesator. Nowosądecki producent rozpoczął testy nowatorskiego w skali Europy rozwiązania, które pozwoli zredukować wielkość zużytego paliwa.

Testy superkondensatorów w Żmigrodzie 

Ośmy dwunapędowy pojazd spalinowo-elektryczny (nazywany przez producenta "hybrydą") typu Impuls został zaprezentowany na Pomorzu Zachodnim w czerwcu. Pojazd obecnie jednak nie kursuje z pasażerami - 23 lipca nasz Czytelnik zauważył go na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.

Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", pojazd przyjechał na badania nowatorskiego rozwiązania producenta – tzw. superkondesatora. Ma one pozwolić zmagazynować energię elektryczną uzyskaną podczas hamowania elektrodynamicznego pojazdu. To ważne, bo obecnie energia elektryczna oddawana jest do sieci trakcyjnej, gdzie może być wykorzystana wtedy, gdy w pobliżu wykorzysta ją do rozruchu inny pojazd.

Sprawdza się to np. w warszawskim metrze, ale nie na regionalnych liniach kolejowych. Newag chce to zmienić – tzw. superkondesator pozwoli na rozruch pojazdu do prędkości ok. 50-60 km/h dzięki odzyskanej w trakcie hamowania elektrodynamicznego energii, co skutkować będzie znaczną redukcją zużytego paliwa. Urządzenie ważące kilka ton zmienia jednak parametry trakcyjne pojazdu, prowadząc do konieczności wykonania dodatkowych testów uzupełniających, które pozwolą wprowadzić go (jako wersję EN63H) do obrotu.

Newag pierwszy w Europie

Początkowo wydawało się, że tzw. superkondesator będzie testowany na Dolnym Śląsku, ale ostatecznie wybrano Pomorze Zachodnie. Badania powinny się zakończyć jeszcze latem, a następnie decyzję w sprawie zezwolenia wyda Urząd Transportu Kolejowego.

Już od ubiegłego roku Newag wskazywał, że tzw. superkondesator będzie jego kolejną nowinką technologiczną po napędzie spalinowo-elektrycznym. Prezes Newagu stwierdził też, że jest to bardziej perspektywiczna technologia niż ogniwa wodorowe. I choć superkondesator jest już stosowany w niektórych tramwajach, to w pociągach pasażerskich wdrożenie Newagu ma być pierwsze w całej Europie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5