NUMER 01-02/2021
NUMER 03/2021
Temat numeru:
Ostatnia dekada węgla
szukaj
Śledź nas:

Newag od wodoru woli superkondensatory. Pierwszy zamontuje już w tym roku

| Roman Czubiński 12.03.2021 235

Newag od wodoru woli superkondensatory. Pierwszy zamontuje już w tym roku
fot. Newag
- Ograniczanie emisyjności przewozów na liniach niezelektryfikowanych wymaga rozwiązań tańszych i szybszych, niż wprowadzanie nowych pojazdów wodorowych. Rozwiązaniem przejściowym mogą stać się pojazdy hybrydowe z zamontowanym superkondensatorem – stwierdził na konferencji „Zielony Ład na polskiej kolei” prezes Newagu Zbigniew Konieczek. Jak dodał, na zasilanie wodorem będzie można też przerabiać istniejące silniki Diesla.
Pierwszy pojazd dwunapędowy (hybrydowy zespół trakcyjny 36WEh) Newag przedstawił na targach Trako w 2019 r.. Dwa pierwsze egzemplarze jeżdżą już liniowo w Zachodniopomorskiem. Województwo może jeszcze wykorzystać opcję na kolejnych 10 sztuk. Newag buduje też pojazdy dla Dolnego Śląska, które mają trafić na trasy w Karkonoszach. W przyszłym tygodniu upływa termin składania ofert w przetargu ŁKA. – Rynek na pojazdy hybrydowe w Polsce to ok. 30 sztuk – ocenił Konieczek.

Superkondensatory jeszcze w tym roku

Skalę oddziaływania ekologicznego pojazdów hybrydowych ograniczają jednak silniki wysokoprężne, które muszą być używane na odcinkach bez sieci trakcyjnej. Newag ma jednak pomysł na zmianę tego stanu. – Chcemy jeszcze w tym roku w jednym z pojazdów na próbę zastosować dodatkowo superkondensator. Umożliwi on jazdę z prędkością maksymalnie 50 km/h na energii odzyskanej podczas hamowania – zapowiedział prezes Newagu. Jak dodał, ilość zgromadzonej energii będzie zatem tym większa, im więcej przystanków na trasie. a rozwiązanie takie obniży emisję zanieczyszczeń i zużycie paliwa mniej więcej o połowę.

W roli takiego wspomagania nie można jednak, przynajmniej na razie, zastosować baterii. – Żaden znaczący producent europejski nie oferuje dziś ogniw o zasięgu co najmniej 500 km, a pojazdu z zasięgiem 150-200 km nie kupi żaden polski przewoźnik – uzasadnił Konieczek. Superkondensator ma być rozwiązaniem przejściowym i wspomagającym do czasu pojawienia się baterii o większym zasięgu.

Wodór dopiero w przyszłości


Prezes Newagu wyraził sceptycyzm co do perspektyw szybkiego upowszechnienia się w Polsce pojazdów szynowych napędzanych wodorem. – Jedyny producent z pojazdem pasażerskim na wodór to Alstom, oferujący model Coradia iLint. Pierwszy egzemplarz powstał w 2014 r., a dopiero w tym roku, po długich testach, otrzymał homologację. Potrzeba było 7 lat, by zakończyć ten proces, i to mimo że rząd niemiecki dofinansował przedsięwzięcie w 100% – zwrócił uwagę mówca.

Według przeprowadzonego przez Newag badania rynku pojazdów spalinowych, które nadają się do zastąpienia wodorowymi, jest w Polsce ok. 200. Jest to tabor stosunkowo nowy (średnia jego wieku wynosi 12,5 roku). Przeważnie są one używane na mało uczęszczanych liniach. Inwestycje w zupełnie nowy tabor byłyby zatem jego zdaniem nieopłacalne. Rozwiązaniem może okazać się opracowana przez jedną z polskich uczelni technologia przeróbki zwykłego silnika Diesla na zasilanie wodorem. Potrzebne w tym celu jest przezbrojenie – zmiana m. in. komory spalania i pompowtryskiwaczy. Jak stwierdził Konieczek, zaletą jest też dość szybkie tempo wprowadzania takich zmian. – Przed nami ważne spotkanie z przedstawicielami uczelni, która dysponuje tą technologią – poinformował prezes Newagu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2021
NUMER 03/2021
Tematem numeru jest przyszłość przewozów towarowych w dobie przesądzonego już odejścia od energetyki węglowej. Piszemy również o niepokojącym dla branży braku przetargów PKP PLK. Mamy też jednak dobre informacje, bo wyniki liderów rynku są rekordowe. W tym miesiącu przyglądamy się dokładniej infrastrukturze w regionie łódzkim i dolnośląskim. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5