Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jak zasilić kolejowego Ygreka? CPK ma już umowę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
03-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jak zasilić kolejowego Ygreka? CPK ma już umowę
Fot. Enpromzdjęcie ilustracyjne
Spółka CPK rozpoczęła prace nad zasileniem planowanej linii Kolei Dużych Prędkości Ygrek z Warszawy do Poznania i Wrocławia. Za ponad 20 mln złotych podpisano umowę na opracowanie koncepcji projektowych podstacji trakcyjnych 2 x 25 kV wraz z liniami zasilającymi.

Wykonawcą jest wybrane w powtórzonym przetargu konsorcjum Metroprojektu i Enpromu. Umowa o wartości prawie 21 mln złotych obejmuje 13 obiektów, z czego siedem obsługujących kolejowego „igreka" należy do zamówienia podstawowego, a sześć jest objętych prawem opcji. Żeby podpisać umowę, CPK musiało znacząco podnieść budżet zamówienia.

Poprowadzą sprawę aż do przetargu 


– Oprócz wykonania koncepcji projektowych, wykonawca zobowiązał się też do nabycia działek pod budowę podstacji, pozyskania decyzji lokalizacyjnych, warunków przyłączenia do sieci PSE i materiałów do przetargu na realizację podstacji – mówi "Rynkowi Kolejowemu" Konrad Majszyk, rzecznik spółki Centralny Port Komunikacyjny. Jego zdaniem, prace dla pierwszych podstacji (tych objętych zamówieniem podstawowym) powinny zostać zrealizowane w pierwszym półroczu 2023 r.

– Od projektanta wymagaliśmy, żeby dysponował personelem doświadczonym w zakresie systemu 2x25 kV AC. Ten wymóg ten został spełniony: w pracach od początku uczestniczą eksperci, którzy wcześniej projektowali podstacje w Danii i we Włoszech – opisuje rzecznik. 

Nowy system zasilania na kolei 


Podstacja trakcyjna jest najważniejszym obiektem systemu zasilania trakcyjnego posiadającym połączenie z Krajowym Systemem Elektroenergetycznym (KSE). Jak tłumaczy Majszyk, spośród podstacji objętych podpisaną umową, sześć będzie zasilanych na poziomie 400 kV, cztery – 220 kV, a trzy z sieci 110 kV.

– Podczas planowania lokalizacji podstacji, istotne jest uzgodnienie punktów ich przyłączenia z Operatorem Systemu Przesyłowego, czyli spółką PSE. Efektywną i owocną współpracę z PSE w tym zakresie prowadzimy od ok. dwóch lat – zapewnia rzecznik CPK, podając za przykład zatwierdzony w listopadzie przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki opracowanego przez PSE „Planu rozwoju na lata 2023-2032”, który zawiera już zadania związane z przyłączeniem podstacji trakcyjnych CPK 2 x 25 kV AC do KSE.

System 25 kV prądu przemiennego, dużo lepiej dostosowany do zasilania Kolei Dużych Prędkości niż 3 kV DC, będzie nowością na polskiej sieci kolejowej. W różnych odmianach (w tym 2 x 25 kV AC) funkcjonuje już w ponad 20 krajach Europy. Jak podkreśla CPK, także w Polsce są zakłady produkcyjne, które mają doświadczenie w produkcji transformatorów trakcyjnych o mocy do 60 MVA i innych kluczowych komponentów systemu 25 kV, które były zamawiane w naszym kraju przez koleje zagraniczne.

Istotnym zagadnieniem będzie wzajemne oddziaływanie systemów trakcyjnych opartych o prąd przemienny (AC) i stały (DC). CPK zapewnia, że przeanalizowała tą kwestię. –Obok powszechnie znanych krajów z rozwiązaniami dwusystemowymi jak Włochy i Hiszpania (gdzie występują równoległe przebiegi linii kolejowej AC i DC o długości nawet 40 km), Francja, Holandia, Czechy i Słowacja, to styk lub sąsiedztwo systemów występuje także między koleją dalekobieżną (AC) a liniami podmiejskimi (DC) np. w Niemczech, Danii i Wielkiej Brytanii – wylicza Konrad Majszyk. 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

inf. pras. CPK 24 lipca 2023

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Prawo i polityka

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK z dofinansowaniem UE na linię Warszawa – Łódź

Infrastruktura

O’Leary: CPK to bullshit

Infrastruktura

O’Leary: CPK to bullshit

Mateusz Kieruzal 19 czerwca 2023

CPK: Lepsze czasu przejazdu, dostępność, częstotliwość ruchu

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

Infrastruktura

Jest promesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla lotniska CPK

inf. pras. CPK 24 lipca 2023

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Prawo i polityka

CPK bliżej wyboru partnera strategicznego

Łukasz Malinowski 06 lipca 2023

CPK z dofinansowaniem UE na linię Warszawa – Łódź

Infrastruktura

O’Leary: CPK to bullshit

Infrastruktura

O’Leary: CPK to bullshit

Mateusz Kieruzal 19 czerwca 2023

CPK: Lepsze czasu przejazdu, dostępność, częstotliwość ruchu

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5