Do Ministerstwa Rozwoju w Hiszpanii oraz Francji wpłynęło pięć ofert na dostarczenie wagonów do przewozu samochodów ciężarowych. Tabor potrzebny będzie do obsługi przyszłej „autostrady kolejowej”, która ma przejąć ruch samochodów ciężarowych przewożących kontenery między Francją i Hiszpanią przez Pireneje.
Jak poinformowało hiszpańskie Ministerstwo Rozwoju, do 30 czerwca oferenci mogli składać swoje deklaracje dotyczące chęci udziału w dostawach wagonów zdolnych do przewozu samochodów ciężarowych między Francją a Hiszpanią przez Pireneje. Na udział w postępowaniu wyraziło chęć czterech producentów: hiszpański CAF, Usługi inżynieryjne Civenssy, Stadler Rail Walencja oraz francuskie Cargo Beamer i Lohr.
Dwa rządy przeanalizują teraz wnioski oraz zbadają specyfikację techniczną rozwiązań oraz rozważą szczegółowo koszty i termin produkcji wagonów. Wnioski z analizy będą podstawą do zaproszenia do kolejnego etapu postępowania, dążącego już do wypracowania rozwiązania preferowanego do obsługi „autostrady kolejowej”, której uruchomienie planuje się jesienią tego roku.
Postępowanie zakłada dwustopniowy proces, mający na celu sprawdzenie, co oferuje rynek i określenie specyfikacji technicznej taboru. Na początek producenci są proszeni o podanie szczegółów dotyczących wagonów, które mogą przewozić naczepy samochodowe – zarówno z jak i bez ciągników. Szczegóły techniczne mają dotyczyć składów o długości 750 m, 850 m i 1000 m. Producenci zostaną również poproszeni o określenie, jaki udział istniejącej floty pojazdów ciężarowych – operujących między Francją i Hiszpanią – będzie mógł być przewożony przez zaproponowane rozwiązanie.
Po rozważeniu wniosków rządy Francji i Hiszpanii zamierzają w trzecim kwartale 2017 r. zaprosić wykonawców do składania ofert na dostarczenie preferowanego taboru do obsługi „autostrady kolejowej”. W ramach projektu, Hiszpania i Francja chcą dążyć do dwóch „kolejowych autostrad” między ich terytoriami, jednej trasy od strony Atlantyku przez miejscowość Hendaye przy granicy hiszpańsko-francuskiej i jednej w rejonie Morza Śródziemnego do miejscowości Perpignan. Nad projektem tym prace trwają od 2015 roku. W tej chwili oba kraje zgodziły się, żeby sprawdzić reakcję rynku na ich oczekiwania. Ma to pomóc usunąć pojazdy ciężarowe z dróg i promować kolej jako sposób na lepszą dystrybucję towarów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.