Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Tiry na tory: Przewoźnicy drogowi powinni płacić za siebie

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
05-11-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Tiry na tory/Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Tiry na tory: Przewoźnicy drogowi powinni płacić za siebie
Kampania "Tiry na tory" przekonuje, że opłaty drogowe powinny przenosić koszty transportu z podatnika na użytkownika, eliminować korki i zachęcać do wymiany pojazdów na bardziej ekologiczne. Organizacja zabrała głos w konsultacjach unijnej dyrektywy o eurowiniecie, prowadzonych przez Komisję Europejską. Konsultacje zakończyły się 4 listopada.

Komisja Europejska w konsultacjach zbiera opinie, czy opłaty mogą ograniczyć korki, jaki powinien być poziom dodatkowych opłat, aby ograniczyć ruch w godzinach szczytu, koszty jakich zanieczyszczeń powinny być ponoszone przez użytkowników, czy należy tworzyć jednolitą technologię poboru opłat dla całej Unii. Urzędników interesuje, czy użytkownicy czują się poinformowani, za co właściwie płacą, wnosząc opłatę drogową. Zbierają również informacje o przypadkach dyskryminacji w cennikach, na przykład wysokich opłatach dla krótkoterminowych użytkowników dróg - w porównaniu ze stałymi użytkownikami.

- Głównym celem opłat drogowych powinno być ograniczanie negatywnych skutków ubocznych transportu i zapotrzebowania na infrastrukturę. Długoterminowe winiety, zachęcające do tego, żeby jeździć jak najwięcej, powinny przejść do przeszłości. Regułą trzeba uczynić opłaty naliczane od kilometra. Opłaty te powinny pokrywać zarówno koszty infrastruktury, jak i zanieczyszczenia powietrza, hałasu, zmian klimatu i wszystkich innych skutków, które da się naukowo oszacować - pisze kampania "Tiry na tory" w swojej opinii. Organizacja zwraca uwagę, że obecny poziom pokrywania kosztów zewnętrznych w transporcie drogowym w Polsce uprzywilejowuje transport drogowy. Według ostatnich dostępnych wyliczeń, w polskich warunkach w transporcie drogowym na 1000 tonokilometrów przypada 115 złotych kosztów zewnętrznych przeniesionych na społeczeństwo. Przy przewozie tej samej masy koleją koszty te wynoszą 16 zł.

Zdaniem działaczy i działaczek kampanii "użytkownicy powinni mieć lepszą niż teraz informację o składnikach ponoszonych przez nich kosztów Stwierdza, że UE nie powinna dążyć do jednolitych stawek, które mogą być określane na szczeblu lokalnym. Należy jednak usunąć górne limity z obecnej dyrektywy oraz określić sposób różnicowania stawek dla pojazdów różnych klas ekologicznych, bowiem w niektórych państwach za słabo zachęcają one do przechodzenia na bardziej ekologiczne pojazdy. Opłaty za wjazd do miast mogą również skutecznie zachęcać do używania pojazdów takich jak motorowery, samochody elektryczne czy z silnikiem hybrydowym. Rozlewanie się ruchu na drogi bezpłatne jest poważnym, ogólnoeuropejskim problemem. Aby temu zapobiegać, najlepiej by było, gdyby płatna była każda droga - tak jak w Szwajcarii. Aby pobór opłat był łatwy, należy zacząć od obowiązku wyposażania każdej nowej ciężarówki i autobusu w GPS".

"Tiry na tory" wskazują również na to, że poważnym problemem są obecne regulacje dotyczące opodatkowania paliw. Pozwalają one niektórym krajom na osiąganie zysków poprzez niskie stawki generujące turystykę paliwową i podatkowy wyścig do dołu pomiędzy krajami. Poważnie utrudnia osiągnięcie celów polityki klimatycznej UE.

W ubiegłym roku kampania "Tiry na tory" zleciła badanie poziomu poparcia przez Polaków wdrożenia zasad "użytkownik płaci" i "zanieczyszczający płaci" w transporcie towarów. 65 procent badanych popiera wcielenie tych zasad w życie, przeciwnego zdania jest 12 procent badanych. Poparcie wśród kierowców jest nieco większe (68 proc.) niż wśród niekierowców.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hupac i DB Cargo Polska przewiozły 3 mln ton towarów

Infrastruktura

Hupac i DB Cargo Polska przewiozły 3 mln ton towarów

Elżbieta Pałys 21 lipca 2020

Tiry na Tory w PKP. Kolej chce rozwijać intermodal

Prawo i polityka

Na Opolszczyźnie tiry wjadą na tory

Biznes

Na Opolszczyźnie tiry wjadą na tory

Michał Szymajda 13 kwietnia 2016

Rada ds. Transportu Intermodalnego rozpoczęła prace

Biznes

Rada ds. Transportu Intermodalnego rozpoczęła prace

sg, Rynek Infrastruktury 22 stycznia 2013

Tory na Tiry - czyli spojrzenie na kolej z zewnątrz

Blog KDP

Zobacz również:

Hupac i DB Cargo Polska przewiozły 3 mln ton towarów

Infrastruktura

Hupac i DB Cargo Polska przewiozły 3 mln ton towarów

Elżbieta Pałys 21 lipca 2020

Tiry na Tory w PKP. Kolej chce rozwijać intermodal

Prawo i polityka

Na Opolszczyźnie tiry wjadą na tory

Biznes

Na Opolszczyźnie tiry wjadą na tory

Michał Szymajda 13 kwietnia 2016

Rada ds. Transportu Intermodalnego rozpoczęła prace

Biznes

Rada ds. Transportu Intermodalnego rozpoczęła prace

sg, Rynek Infrastruktury 22 stycznia 2013

Tory na Tiry - czyli spojrzenie na kolej z zewnątrz

Blog KDP

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5