Dziś po raz pierwszy zebrała się Rada ds. Transportu Intermodalnego, utworzona przy Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Jak wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu, rada ma pracować nad poprawą warunków dla rozwoju intermodalu poprzez „likwidację istniejących barier, zarówno prawnych jak i organizacyjnych, hamujących rozwój tej gałęzi transportu oraz wskazanie działań koniecznych dla zapewnienia rozwoju transportu intermodalnego”.
W połowie grudnia minister Sławomir Nowak powołał do życia Radę do spraw transportu intermodalnego. – Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, biorąc pod uwagę rosnące wymagania rynku transportowego, jak również unijny priorytet zrównoważonego rozwoju, podejmuje działania zmierzające do zwiększenia konkurencyjności proekologicznego transportu kolejowego – mówi Mikołaj Karpiński i zaznacza: – Należy pamiętać, że jest to jednak proces długofalowy, który wymaga czasu i dużych nakładów finansowych.
Rada liczy 12 członków. Są to przedstawiciele przewoźników kolejowych, operatorów intermodalnych, zarządcy infrastruktury kolejowej oraz przedstawiciele innych instytucji związanych z transportem intermodalnym (np. zrzeszenia kolejowych przedsiębiorstw transportowych i logistycznych).
W skład Rady weszli przedstawiciele Grupy PKP, Instytuty Kolejnictwa, PKP Polskich Linii Kolejowych, PKP Cargo, Instytutu Spraw Obywatelskich INSPRO w Łodzi, PCC Intermodal, Polzug Intermodal Polska, Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, Instytutu Logistyki i Magazynowania, Krajowej Izby Gospodarczej i Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.
– Obecnie trwają prace nad projektem Założeń do projektu ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw – mówi Rzecznik MTBiGM. – Wprowadzone zmiany umożliwią przyznawanie przez zarządcę przewoźnikom kolejowym realizującym przewóz kombinowany ulg w opłacie podstawowej. Zaproponowana regulacja, umożliwi preferencyjne traktowanie przewozów intermodalnych, co jest jednocześnie „realnym” wsparciem jego rozwoju – dodaje.
Transport intermodalny ma duży potencjał rozwoju. Według danych UTK w III kwartale 2012 roku przewoźnicy kolejowi przetransportowali blisko 157,5 tysiąca sztuk jednostek, co w przeliczeniu stanowiło 255,7 tysiąca TEU. W porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku ich liczba wzrosła o 21% (wg TEU o 22,4%).
Spotkanie krótko podsumowała kampania Tiry na Tory na Facebooku: "UTK udowodnił, że opłaca się obniżenie stawek o intermodalu o 70%, ale kompromisowo można się zgodzić na obniżkę tylko o 50% z gwarancją braku zmian na 5 lat" - czytamy na profilu kampanii. Więcej na ten temat wkrtóce.