Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Finlandia: Tory 1435 mm w całym kraju? Na razie projektowanie Rail Nordica

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
14-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Finlandia: Tory 1435 mm w całym kraju? Na razie projektowanie Rail Nordica
fot. Kabelleger/David Gubler - Own work, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Fiński rząd przyznał fundusze na zaprojektowanie linii normalnotorowej w kierunku Szwecji oraz Norwegii. Prace projektowe rozpoczną się jeszcze w tym roku. W 2030 r. ma zaś zacząć się budowa trasy, która może okazać się pierwszym krokiem do przekucia całej fińskiej sieci kolejowej na rozstaw normalny.

Celem przedsięwzięcia znanego pod nazwą Rail Nordica jest budowa linii normalnotorowej łączącej Finlandię ze Szwecją i Norwegią. Taki krok zdecydowanie usprawniłby połączenia kolejowe między Finlandią a tymi krajami – logistyka kolejowa ma zaś znaczenie nie tylko gospodarcze, ale również wojskowe. Od kwietnia 2023 r. Finlandia jest członkiem NATO, a w marcu 2024 r. do sojuszu dołączyła również Szwecja. Zagrożenie agresją ze strony Rosji każe fińskim władzom zawczasu przygotować trasy, którymi w razie wojny będzie docierać do kraju zaopatrzenie oraz oddziały sprzymierzeńców.

Zerwanie więzów z Rosją

– To więcej niż tylko poprawa mobilności wojskowej, która poprawi nasze bezpieczeństwo dostaw i odegra kluczową rolę w systemie „obrony totalnej”. To także ogromny projekt inwestycyjny, który będzie stymulował wzrost gospodarczy i tworzył nowe miejsca pracy – podkreśla minister transportu i komunikacji Lulu Ranne.

Budowa Rail Nordica może okazać się pierwszym krokiem do zmiany rozstawu szyn z szerokiego (1520 mm) na normalny (1435 mm) w całym kraju. – Nie chcemy na zawsze pozostać w Rosji – stwierdziła obrazowo Ranne podczas konferencji ministrów transportu państw nordyckich w Helsinkach.

Przeładunek na granicy to wąskie gardło

Nie jest to pierwsza deklaracja fińskiej minister w tej spawie. – Nadal mamy szeroki rozstaw szyn – i musimy to zmienić – zaznaczyła Ranne podczas konferencji TEN-T w Łodzi w lutym bieżącego roku. – Potrzebujemy większego bezpieczeństwa dostaw do Finlandii. Nasz resort od dawna współpracuje z ministerstwem obrony – wiemy, czego potrzebują kraje nordyckie. Musimy być w stanie transportować ludzi i pojazdy wojskowe we wszystkich okolicznościach, a więc pozbyć się wąskich gardeł – wyjaśniła Ranne.

Za szczególnie ważne uznała wówczas właśnie połączenia lądowe z Finlandii do Szwecji i Norwegii. Według fińskiego rządu przykład Ukrainy pokazuje, że współpraca między sojusznikami jest dziś ważniejsza niż kiedykolwiek. Poprzedni gabinet, choć również antyrosyjski i prozachodni, wbrew propozycjom Komisji Europejskiej nie chciał przekuwać swojej sieci. Wyniki zleconego w ubiegłym roku studium na temat przekucia sieci przynajmniej na północy kraju mają być gotowe w czerwcu.

Od Oulu po Narwik

Pierwszym etapem budowy Rail Nordica ma być odcinek między Kemi w północnej Finlandii a Haparanda na północy Szwecji. Jego projektowanie, według zapowiedzi Ranne, rozpocznie się jeszcze w tym roku i potrwa do roku 2029. W 2030 r. mają już rozpocząć się pierwsze prace budowlane. Dziś na odcinku między Haparanda a Tornio w Finlandii istnieje splot toru normalnego i szerokiego.

Docelowo po fińskiej stronie linia ma dotrzeć przez Rovaniemi (w pobliżu którego działa baza wojskowa) aż do Oulu, miasta portowego nad Zatoką Botnicką w zachodniej części Finlandii. Szacowany koszt inwestycji to ok. 1,5 miliarda euro.

Jej budowie ma towarzyszyć zwiększenie przepustowości sieci kolejowej i terminali portowych w Narviku. To właśnie przede wszystkim do tego norweskiego portu mają docierać przez Kirunę pociągi towarowe z Finlandii – zarówno przewożące ładunki wojskowe, jak i cywilne.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK: 500 transakcji, 1 800 ha i 95% zgłoszonych budynków w PDN

Infrastruktura

CPK: 500 transakcji, 1 800 ha i 95% zgłoszonych budynków w PDN

Centralny Port Komunikacyjny 23 kwietnia 2025

Lasek (CPK): W tym roku kolejne przetargi o wartości 30 mld złotych

Infrastruktura

Prezes PKP Intercity: Polsuw „przepadł”

Tabor i technika

Prezes PKP Intercity: Polsuw „przepadł”

Roman Czubiński 09 kwietnia 2025

Zobacz również:

CPK: 500 transakcji, 1 800 ha i 95% zgłoszonych budynków w PDN

Infrastruktura

CPK: 500 transakcji, 1 800 ha i 95% zgłoszonych budynków w PDN

Centralny Port Komunikacyjny 23 kwietnia 2025

Lasek (CPK): W tym roku kolejne przetargi o wartości 30 mld złotych

Infrastruktura

Prezes PKP Intercity: Polsuw „przepadł”

Tabor i technika

Prezes PKP Intercity: Polsuw „przepadł”

Roman Czubiński 09 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5