Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pociągi pasażerskie ponownie połączą Szwecję i Finlandię?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-05-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Pociągi pasażerskie ponownie połączą Szwecję i Finlandię?
Fot. Bobo11
Pierwszy pociąg pasażerski przybył do szwedzkiego miasta Haparanda przy granicy z Finlandią po prawie 30 latach. Daje to podwaliny do tego, aby oba kraje ponownie połączyła kolej. Są już pierwsze zapowiedzi i działania rządów Szwecji i Finlandii. Możliwość przekraczania granicy pociągiem ma się pojawić najpóźniej w 2023 roku.

Szwecję i Finlandię dzieli 614-kilometrowa granica. Mimo możliwości swobodnego przemieszczania się, nie można jej pokonać pociągiem. Ma się to jednak zmienić, gdyż oba kraje zdecydowały się uruchomić transgraniczne połączenie kolejowe dla przewozów pasażerskich. Powinno to nastąpić najpóźniej w 2023 roku.

Pociągiem ze Szwecji do Finalndii najpóźniej za dwa lata


Między miastami położonymi po dwóch stronach granicznej rzeki Torne, fińskim Tornio a szwedzkim Haparanda, biegnie linia kolejowa. Chociaż szwedzka i fińska sieć kolejowa ma różne szerokości torów (Finlandia - 1524 mm; Szwecja – 1435 mm). Odcinek graniczny to splot torów obu rozstawów.

Pierwszym krokiem, który umożliwił myślenie o transgranicznych połączeniach była przebudowa stacji kolejowej w szwedzkim przygranicznym mieście Haparanda. Dzięki temu 1 kwietnia po 29 latach przybył tutaj pierwszy pociąg pasażerski. Połączenie realizuje norweski przewoźnik Vy działający na podstawie umowy ze szwedzkim regionalnym organem transportowym Norrtåg, oferując dwa kursy dziennie.

Linia z Haparandy biegnie od szwedzkiego Boden wzdłuż północnego wybrzeża Zatoki Botnickiej do granicy z Finlandią. Linia obsługiwała od 1992 r. wyłącznie przewozy towarowe, po tym jak zawieszono tutaj przewozy pasażerskie. W ramach prac na trasie wybudowano także nową stację w Kalix. Inwestorem całego przedsięwzięcia był Szwedzki Zarząd Transportu (Trafikverket). Inwestycja kosztowała łącznie 50 mln szwedzkich koron czyli 5,82 mln dolarów lub ponad 23 mln zł.

Finowie zapowiadają rozbudowę infrastruktury


Działania w regionie ma zamiar prowadzić również fiński rząd, który w czerwcu 2020 roku zapowiedział elektryfikację 20-kilometrowego odcinka kolejowego między miastami Laurila i granicznym Tornio (w Finlandii jest ok. 6 tys. km linii kolejowych, z czego tylko połowa jest zelektryfikowana). Szwedzkie i fińskie miasta graniczne tworzą zresztą tzw. miejską aglomerację. W planach Finlandii jest również przebudowa i elektryfikacja wspomnianego już mostu kolejowego na rzece Tornio, który przecina granicę państwa. W lipcu 2020 rząd otrzymał z Unii Europejskiej grant w wysokości 1,6 mln euro na rozwój projektu.

Miasto Tornio wyraziło także nadzieję, że obszar ten otrzyma połączenie koleją podmiejską do nieopodal położonego dużego fińskiego miasta Oulu, co pozwoli na dostęp do oferty pociągów dalekobieżnych w stronę Helsinek – podobnie jak po szwedzkiej stronie w Haparanda, gdzie podróżni mogą już korzystać z połączeń. – Jest to podstawowy wymóg dotyczący zapewnienia komunikacji transportowej w regionie – mówi Sampo Kangastalo, dyrektor ds. Rozwoju miasta Tornio.

Uważa się także, że w Laponii przywrócenie połączenia kolejowego między Finlandią i Szwecją mogłoby otworzyć nowe możliwości dla turystyki. Przed wybuchem pandemii popularność międzynarodowych podróży koleją rosła, częściowo ze względu na obawy związane ze środowiskiem. – Dla obu krajów połączenie kolejowe to ogromna szansa. Obecnie większość turystów przybywa do Finlandii głównie samolotem, ale nowe połączenie kolejowe otworzy przed nimi nowe możliwości – powiedziała Nina Forsell, przewodnicząca Fińskiej Organizacji Turystycznej Laponii.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Enter Air: Polskie lotniska nas nie lubią

Biznes

Enter Air: Polskie lotniska nas nie lubią

Mateusz Kieruzal 22 lipca 2023

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Enter Air: Polskie lotniska nas nie lubią

Biznes

Enter Air: Polskie lotniska nas nie lubią

Mateusz Kieruzal 22 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5