Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podłęże-Piekiełko. Są oferty w przetargu na odcinek do Gdowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
04-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-09-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Podłęże-Piekiełko. Są oferty w przetargu na odcinek do Gdowa
wiz. PKP Polskie Linie Kolejowe
PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na budowę nowej linii kolejowej na odcinku Podłęże – Gdów. Wszystkie z nich przekraczają budżet zamawiającego, jednak dwie tylko nieznacznie. Najtańszą, opiewającą na kwotę 3,18 mld zł, złożyło konsorcjum Budimeksu.

Projekt Podłęże-Piekiełko to jedno z najbardziej ambitnych przedsięwzięć inwestycyjnych, realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycja obejmuje budowę ciągu nowych linii kolejowych na odcinku Podłęże – Gdów – Szczyrzyc – Kasina Wielka / Tymbark oraz modernizację linii kolejowej nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza wraz z elektryfikacją i daleko idącymi korektami przebiegu (w tym budową nowych tuneli). Jej efektem będzie skokowe skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza oraz znaczne skrócenie czasu przejazdu pomiędzy stolicą Małopolski a Zakopanem, a także powrót pociągów pasażerskich do dwóch miast – Mszany Dolnej, liczącej blisko 8 tys. mieszkańców, oraz Limanowej, w której mieszka ponad 14 tys. osób.

W ostatnich dniach PKP PLK otworzyły oferty w przetargu na wykonanie robót budowlanych wraz z opracowaniem dokumentacji projektowej w zakresie systemów sterowania ruchem kolejowym na odcinku Podłęże – Gdów. Niestety każda z nich przewyższa wyraźnie budżet zamawiającego, określony na kwotę 2,89 mld zł (wartość brutto). Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Budimeksu, Budimeksu Kolejnictwo i Ferrovial Construction (UK), które oczekuje za realizację zadania podstawowego ponad 3,18 mld zł. Realizacja prawa opcji w zakresie interfejsu została z kolei wyceniona na 6 mln zł. Nieznacznie droższa jest oferta konsorcjum Gülermak i Intop Warszawa – zamówienie podstawowe wyceniono na 3,26 mld zł, zaś prawo opcji na niespełna 4 mln zł.

Realizację zadania za kwotę poniżej 4 mld zł oferują ponadto konsorcjum PORR, PORR BAU i Trakcji System (zamówienie podstawowe – 3,65 mld zł, prawo opcji – niespełna 6 mln zł) oraz konsorcjum w formie prawnej spółki cywilnej, które utworzyły Torpol, Mostostal Warszawa i Acciona Construccion (zamówienie podstawowe – 3,87 mld zł, prawo opcji – 6 mln zł). Znacznie droższe są oferty konsorcjum Przedsiębiorstwa Usług Technicznych “Intercor”, Doğuş İnşaat ve Ticaret i Dogus Construction Poland (zamówienie podstawowe – 4,39 mld zł, prawo opcji – 6 mln zł) oraz konsorcjum Strabagu i Züblin (zamówienie podstawowe – 4,56 mld zł, prawo opcji – ponad 6 mln zł). Faworytem w przetargu wydaje się więc konsorcjum Budimeksu.


mat. pras. PKP PLK

Nowy odcinek ma zostać wybudowany do połowy 2029 roku. Pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się na nim do prędkości 160 km/h, natomiast składy towarowe pojadą 120 km/h. Trasa będzie dwutorowa i zelektryfikowana, poprowadzona w dużej mierze na obiektach inżynieryjnych, w tym przez liczący ok. 900 metrów długości dwunawowy tunel w rejonie miejscowości Zagórze w gminie Niepołomice. Włączenie do magistrali kolejowej E 30 w rejonie Podłęża i Węgrzec Wielkich będzie bezkolizyjne. Co więcej, zaplanowano także połączenie z tzw. dużą obwodnicą, będącą częścią kolejowej obwodnicy Krakowa, w kierunku Nowej Huty. W pobliżu obydwu połączeń i węzła drogowego Niepołomice nowa linia kolejowa przetnie autostradę A4. 

Całe przedsięwzięcie będzie ogromnym wyzwaniem inżynierskim. Dość powiedzieć, że powstanie tu aż 34 mostów i wiaduktów. Na wschód od Gdowa, dużej wsi będącej siedzibą gminy, która liczy ok. 4,5 tys. mieszkańców, powstanie stacja kolejowa, która zapewni jej obsługę. Miejscowość ta zyska w efekcie bardzo szybki dojazd do centrum Krakowa – czas podróży do Dworca Głównego wyniesie zaledwie 30 minut. Warto dodać, że na niektórych odcinkach objętych Projektem Podłęże-Piekiełko trwają już roboty budowlane. Rozpoczęto m.in. drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce na odcinku Męcina – Mordarka, liczącego niemal 4 kilometry długości.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bliżej budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Czechach

Infrastruktura

Bliżej budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Czechach

Mikołaj Kobryński 03 września 2025

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Infrastruktura

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2025

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Infrastruktura

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2025

Pociągiem do Stronia Śląskiego. Jest umowa

Infrastruktura

Pociągiem do Stronia Śląskiego. Jest umowa

Mikołaj Kobryński 28 sierpnia 2025

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Infrastruktura

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2025

CPK buduje linie kolejowe dla pociągów poruszających się z prędkością do 350 km/h

Infrastruktura

Zobacz również:

Bliżej budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Czechach

Infrastruktura

Bliżej budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Czechach

Mikołaj Kobryński 03 września 2025

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Infrastruktura

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2025

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Infrastruktura

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2025

Pociągiem do Stronia Śląskiego. Jest umowa

Infrastruktura

Pociągiem do Stronia Śląskiego. Jest umowa

Mikołaj Kobryński 28 sierpnia 2025

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Infrastruktura

Środki unijne na linie kolejowe nr 201 i 353 przyznane

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2025

CPK buduje linie kolejowe dla pociągów poruszających się z prędkością do 350 km/h

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij