Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Czy dojdzie do zmiany rozstawu szyn w całej Unii?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
01-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Czy dojdzie do zmiany rozstawu szyn w całej Unii?
fot. VR
Komisja Europejska dąży do ustanowienia na sieci kolejowej całej UE jednolitego rozstawu szyn – 1435 mm. Nie wszystkie kraje zgadzają się jednak na takie rozwiązanie. Największym jego przeciwnikiem jest Finlandia, która nie chce ponosić kosztów związanych z przekuwaniem linii.

W projekcie zmian regulacji dotyczących sieci korytarzy transeuropejskich TEN-T Komisja Europejska proponuje przyjęcie standardu 1435 mm przy budowie nowych linii, a w dalszej perspektywie – również stopniową przebudowę istniejącej sieci. Dla każdej z linii miałaby być przeprowadzona analiza kosztów i korzyści. Tylko jej negatywny wynik pozwalałby na pozostawienie w poszczególnych przypadkach dotychczasowego prześwitu 1520 mm.

Finlandia mocno przeciwna?

Fińskie Ministerstwo Transportu i Komunikacji sprzeciwia się takiemu planowi. W opublikowanym w jego serwisie oświadczeniu ministra Timo Harakka czytamy, że – według resortu – zmiana rozstawu szyn nie byłaby uzasadniona ani z ekonomicznego, ani z operacyjnego punktu widzenia. – Szczególne warunki, z jakimi mamy do czynienia w Finlandii, muszą zostać wzięte pod uwagę. Musimy zachować obecny rozstaw naszej sieci – przekonuje minister.

Polityk zwraca uwagę, że w Finlandii trwa duży proces inwestycyjny na sieci. Nowo projektowane odcinki sieci – w tym te tworzące przyszłą linię KDP Helsinki – Turku – w myśl przepisów będą traktowane jako nowe (inaczej będzie tylko z tymi, których budowa zdąży rozpocząć się przed wejściem w życie regulacji). Oznaczałoby to zatem duży zakres robót traconych. Problemy wiązałyby się też zapewne z taborem – nie wszystkie pojazdy dałoby się łatwo przystosować do nowego rozstawu szyn.

Degradacja „ostatniej mili” na wschodzie

Zastrzeżenia fińskiego rządu budzą też proponowane zmiany w zakresie połączeń transgranicznych z Rosją. KE planuje obniżenie statusu ostatnich na terenie Unii odcinków przed granicą, które z elementów sieci bazowej mają stać się tylko częściami sieci uzupełniającej. Z punktu widzenia Finlandii oznacza to wcześniejsze zakończenie głównego korytarza (w Kouvola zamiast w Vankikkala), może też skutkować mniejszą dostępnością środków unijnych na modernizację sieci kolejowej i drogowej na wschodzie kraju. Minister Harakka zapowiada, że władze Finlandii nie uznają żadnego rozwiązania, które nie będzie spełniało tych warunków.

– Wierzę, że nasze argumenty zostaną wysłuchane podczas dalszych dyskusji. Tak ważne decyzje powinny być podejmowane bez pośpiechu i po dokładnym przeanalizowaniu ich konsekwencji – mówi Harakka. Jesienią proponowane przez KE rozwiązania zostaną omówione z Parlamentem Europejskim i Radą Europejską. Inną niż 1435 mm szerokość mają także sieci kolejowe w państwach bałtyckich (w Litwie, Łotwie i Estonii – 1520 mm), w Hiszpanii oraz Portugalii (1668 mm, częściowo), a także w Irlandii (1600 mm).

...a Ukrainy namawiać nie trzeba

Przypomnijmy, że w maju chęć przebudowy sieci z szerokotorowej na normalnotorową zadeklarowały władze Ukrainy. Proces ten miałby toczyć się równolegle z odbudową kraju po zakończeniu obecnej wojny. Na początek torami o europejskim rozstawie miałyby być połączone największe miasta. Komisja Europejska planuje rozszerzenie sieci TEN-T również na terytorium Ukrainy. Z mapy korytarzy mają za to zniknąć Rosja i Białoruś.

Idea ujednolicenia szerokości torów w całej Unii Europejskiej oraz w Ukrainie jest w dużym stopniu pokłosiem problemów z organizacją transportu zboża z Ukrainy do portów europejskich. Na łamach naszych portali szeroko w ostatnich miesiącach opisywaliśmy ten problem. Poświęciliśmy mu też artykuł w najbliższym numerze Miesięcznika „Rynek Kolejowy”.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Infrastruktura

Jest wstępny projekt unijnego budżetu na lata 2028-2034

Prawo i polityka

Unia dofinansuje budowę normalnego toru do Lwowa

Infrastruktura

Unia dofinansuje budowę normalnego toru do Lwowa

Przemysław Farsewicz 07 lipca 2025

Dwa projekty transportowe na Odrze za 100 mln euro

Infrastruktura

Szwajcaria: Przez Alpy ze zmiennym rozstawem

Infrastruktura

Szwajcaria: Przez Alpy ze zmiennym rozstawem

Roman Czubiński 08 stycznia 2023

Zobacz również:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Infrastruktura

Jest wstępny projekt unijnego budżetu na lata 2028-2034

Prawo i polityka

Unia dofinansuje budowę normalnego toru do Lwowa

Infrastruktura

Unia dofinansuje budowę normalnego toru do Lwowa

Przemysław Farsewicz 07 lipca 2025

Dwa projekty transportowe na Odrze za 100 mln euro

Infrastruktura

Szwajcaria: Przez Alpy ze zmiennym rozstawem

Infrastruktura

Szwajcaria: Przez Alpy ze zmiennym rozstawem

Roman Czubiński 08 stycznia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij