NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koleje Małopolskie chcą kupić wszystkie ED74

| Jakub Madrjas 24.08.2016 639

Koleje Małopolskie chcą kupić wszystkie ED74
fot. Patryk 98, sm42.pl
Koleje Małopolskie prowadzą negocjacje w sprawie wykupu pociągów ED74 z PKP Intercity. Od lat siedem z nich niszczeje na bocznicy w Krakowie.
Wicemarszałek Wojciech Kozak potwierdził na antenie Radia Kraków, że negocjacje z PKP Intercity w tej sprawie są obecnie prowadzone. Cytuje go także oficjalny serwis urzędu marszałkowskiego. Kozak potwierdził, że małopolski przewoźnik jest zainteresowany przejęciem wszystkich 14 pociągów, ale dodał, że "w tej chwili nic nie jest przesądzone".

wicemarszałek powiedział także, że "cena za te składy powinna być symboliczna", ponieważ "ich technologia odbiega od standardu Kolei Małopolskich" oraz "koszty dopuszczenia do ruchu mogą być wysokie". Jego zdaniem na przywrócenie stojących w Bieżanowie pociągów do ruchu potrzeba 6-8 miesięcy.

Biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego przesłało "Rynkowi Kolejowemu" oficjalne stanowisko w tej sprawie. Jak czytamy, "Koleje Małopolskie zostały zaproszone przez spółkę PKP Intercity do dialogu handlowego dotyczącego zamiaru zbycia przez spółkę PKP Intercity 14 sztuk ezt serii ED74". W uzgodnieniu z zarządem województwa KMŁ przekazały informację, że są zainteresowane zakupem wszystkich 14 pociągów. – Wciąż trwają negocjacje – potwierdza urząd marszałkowski, który nie zdradza kwoty oferty ze względu na podpisaną umowę o zachowaniu poufności.

Niszczeją na bocznicy

O sprawie ED74 pisaliśmy obszernie w marcu tego roku. Tylko siedem z czternastu przejętych od Przewozów Regionalnych jednostek ED74 (zwanych "Edytami") jest wykorzystywanych przez PKP Intercity. Przetarg na naprawę pozostałych przeprowadzono w 2014 roku, ale za pierwszym razem oferta Pesy była za wysoka, a za drugim – PKP IC odwołało zamówienie. Od dwóch lat stanowią obiekt zainteresowania grafficiarzy, a co kilka miesięcy – ogólnopolskich mediów.

Centrum Zrównoważonego Transportu poinformowało w maju o "złożeniu zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa przez byłego prezesa PKP Intercity Marcina Celejewskiego, polegającego na zaniechaniu wykonywania przeglądów okresowych taboru". Były już prezes PKP IC i LOT-u uważa, że zarzuty o działanie na szkodę PKP Intercity są nieprawdziwe i krzywdzące. Pisaliśmy o tym tutaj. Po tych informacjach PKP Intercity wszczęło wewnętrzne postępowanie sprawdzające w sprawie ew. nieprawidłowości.

Wielu chętnych na "Edyty"

W kwietniu wiceminister Piotr Stomma zapowiedział, że PKP Intercity sprzeda wszystkie 14 pojazdów typu ED74. Od tego czasu pojawiają się – w formie doniesień – w wielu województwach. Początkowo zainteresowanie wyrażały Koleje Dolnośląskie, ale szybko zrezygnowały z pomysły. O zainteresowaniu SKM Trójmiasto informowała pomorska prasa, ale były to raczej plotki. Deklaracja Małopolski jest pierwszym oficjalnym potwierdzeniem negocjacji. Wiemy jednak, że te trwają od dłuższego czasu.

– Jesteśmy już po rozmowach z przedstawicielami przewoźników regionalnych, którym przedstawiliśmy ofertę sprzedaży. W pierwszej kolejności sprzedane zostaną składy stojące na bocznicy od grudnia 2013 r., a w dalszej te, które obecnie realizują nasze wybrane połączenia. Jeżeli nie otrzymamy satysfakcjonującej nas oferty, zaproponujemy operatorom dzierżawę składów – powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Wywiad z Jarosławem Oniszczukiem będzie można przeczytać w najbliższym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do prenumeraty!
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Małopolskie (648)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Małopolskie (648)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5