Partnerzy serwisu:
Pasażer

Czy TLK Kormoran “odleci” z Polanicy-Zdroju?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-06-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Czy TLK Kormoran “odleci” z Polanicy-Zdroju?
Fot. kolejpodsudecka.pl
Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami przekazanymi nam przez Komitet Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych, od nowego rozkładu jazdy, a więc od grudnia tego roku, Polanica-Zdrój ma zniknąć z mapy połączeń PKP Intercity. Co na to przewoźnik? 

W ostatnim czasie, na facebooku Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych pojawiły się informacje dotyczące planowanych zmian w siatce połączeń dalekobieżnych PKP Intercity w Kotlinie Kłodzkiej. Mowa o pociągach TLK Kormoran oraz TLK Rozewie, które docierają do Polanicy-Zdrój, a które miałyby zniknąć z rozkładu jazdy od grudnia tego roku. Kormoran kursuje w relacji Polanica-Zdrój – Olsztyn, przez Katowice, Częstochowę oraz Warszawę, natomiast Rozewie jeździ między Krakowem, a Gdynią Główną przez Wrocław, gdzie do nominalnego składu dołączane są wagony z Polanicy-Zdroju. Jak mówi nam Grzegorz Oleś, prezes wspomnianego już Komitetu, oba pociągi mają wspólny obieg taboru, a więc wagony z Kormorana przechodzą na Rozewie.

Nowa trasa?

Jest to o tyle istotne, gdyż zgodnie z nieoficjalnymi informacjami dolnośląskich społeczników, od grudniowego rozkładu jazdy swoją trasę ma zmienić TLK Kormoran, który nie będzie już docierał do Polanicy-Zdroju, co jednocześnie sprawi, iż kursować nie będzie mógł także kurs Rozewia z Polanicy. Grzegorz Oleś dodaje, iż TLK Kormoran w obecnej relacji kursuje niedługo, ponieważ został on uruchomiony na początku 2021 roku. Nowa trasa, którą zgodnie z nieoficjalnymi informacjami szykuje dla Kormorana PKP Intercity, ma biec z Olsztyna przez Warszawę i Częstochowę do Katowic, gdzie pociąg będzie kierował się w kierunku Bielska-Białej. Zmienić ma się także zestawienie składu, ponieważ od grudnia Kormoran ma kursować jako elektryczny zespół trakcyjny.

Przewoźnik nie odpowiada

O całą sytuację zapytaliśmy PKP Intercity, które przekazało nam lakoniczny komentarz.

– Trwają prace nad nowym rocznym rozkładem jazdy pociągów 2022/2023. Szczegółowe informacje będziemy podawać bliżej terminu jego wdrożenia – napisali nam przedstawiciele Zespołu Prasowego PKP Intercity.

To identyczna odpowiedź jak ta, którą otrzymali członkowie Komitetu Obrony Dolnośląskich Linii Kolejowych, którzy także pytali narodowego przewoźnika o to, czy nieoficjalne informacje na temat zmiany trasy TLK Kormoran są prawdziwe. Na marginesie trzeba dodać, iż w kwestii nowego rozkładu jazdy, PKP Intercity najczęściej odpowiada w ten sam, identyczny sposób, tłumacząc się trwającymi pracami nad ostatecznym rozkładem. Dotyczy to także interpelacji czy zapytań poselskich.

Połączenie Ziemi Kłodzkiej z Warszawą dopiero od rozkładu 2023/2024?

Dolnośląski komitet w odpowiedzi otrzymał jednak także informacje o tym, iż Ministerstwo Infrastruktury zapisało w swoich planach rozwoju siatki połączeń dalekobieżnych, iż resort planuje uruchomienie dwóch par połączeń w relacji Jelenia Góra – Nysa – Opole – Warszawa, oraz kolejnych dwóch w relacji Jelenia Góra – Nysa – Kraków. Pozwoliłoby to zachować ciągłość kursów w kierunku Warszawy, dla mieszkańców Ziemi Kłodzkiej oraz miejscowości wzdłuż Magistrali Podsudeckiej, którędy kursuje obecnie TLK Kormoran. Jest tylko jedno ale, takie połączenia, zgodnie z wieloletnimi planami ministerstwa, miałyby być stopniowo wprowadzane do rozkładu jazdy dopiero na przełomie 2023 i 2024 roku.

Można więc postawić pytanie, po co likwidować połączenia Kłodzka czy nysy z Warszawą na rok, skoro resort infrastruktury i tak planuje uruchomienie takich połączeń w kolejnych latach. W transporcie publicznym ważna jest kwestia pewności pasażerów co do tego, czy pociąg lub autobus przyjedzie. Nagłe zmiany oferty i likwidacja ważnego połączenia kolejowego z Warszawą zdecydowanie nie wpisuje się w ten tok myślenia. Tym bardziej, iż zdaniem kolejowych społeczników, TLK Kormoran cieszy się dużą popularnością i frekwencją.

Samorządowcy walczą o pociąg

Grzegorz Oleś przekazał nam także, iż w tej sprawie społecznicy interweniowali już u władz województwa dolnośląskiego i opolskiego, a także burmistrza Kłodzka i starosty powiatu kłodzkiego. Zobaczymy więc, czy jeśli samorządowcy wystosują swoje apele, to Kormoran “odleci” z Polanicy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

„Tak dla Rozwoju” chce unieważnienia przetargu na piętrowe EZT [aktualizacja]

Prawo i polityka

„Tak dla Rozwoju” chce unieważnienia przetargu na piętrowe EZT [aktualizacja]

Roman Czubiński, współpraca – Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

TLK Kormoran nie spieszy się do Warszawy

Pasażer

TLK Kormoran nie spieszy się do Warszawy

Michał Szymajda 23 marca 2021

Dlaczego TLK Kormoran dojeżdża tylko do Polanicy-Zdroju?

Pasażer

Zobacz również:

„Tak dla Rozwoju” chce unieważnienia przetargu na piętrowe EZT [aktualizacja]

Prawo i polityka

„Tak dla Rozwoju” chce unieważnienia przetargu na piętrowe EZT [aktualizacja]

Roman Czubiński, współpraca – Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2025

TLK Kormoran nie spieszy się do Warszawy

Pasażer

TLK Kormoran nie spieszy się do Warszawy

Michał Szymajda 23 marca 2021

Dlaczego TLK Kormoran dojeżdża tylko do Polanicy-Zdroju?

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij