Partnerzy serwisu:
Pasażer

Czeskie Koleje wchodzą do Polski. Pociągiem Praga - Wrocław cztery razy dziennie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-07-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Czeskie Koleje wchodzą do Polski. Pociągiem Praga - Wrocław cztery razy dziennie
fot. Łukasz Piotrowski
Narodowy czeski Ceske Drahy na zlecenie Ministerstwa Transportu uruchomi międzynarodową linię Ex32. Połączenie z Pragi przez Pardubice do Wrocławia ma ruszyć w przyszłym roku; może zostać wydłużone aż do Gdyni.

Interesujący jest tryb wyboru przewoźnika. W 2021 czeskie Ministerstwo Transportu notyfikowało chęć udzielenia dużego zamówienia na pociągi międzynarodowe państwowym Ceskim Drahom - z wolnej ręki. To wywołało protesty prywatnych przewoźników. Ostatecznie 4 linie prowadzące do Austrii mają być przedmiotem przetargu, a piątą, do Polski - chciano ponownie przydzielić CD; jednak po notyfikacji ponownie zgłosili się po nią chętni prywatni operatorzy. Zarządzono więc uproszczony tryb konkurencyjny - tzw. "rozstřel", w którym składa się oferty bez z góry narzuconych kryteriów. Według nieoficjalnych informacji "Rynku Kolejowego", wygrał państwowy przewoźnik.

Pociągi będą uruchamiane z dofinansowaniem od czeskiego rządu, we współpracy ze stroną polską. Założono kursowanie z Pragi przez Pardubice i Letohrad do Wrocławia czterech par pociągów dziennie, z możliwym przedłużeniem kursów do Gdyni. Warto podkreślić, że Ceske Drahy są świetnie przygotowane do wejścia na polski rynek. Już teraz z pomocy ich wielosystemowych lokomotyw Vectron korzysta w naszym kraju PKP Intercity; nasz przewoźnik wypożycza też dziesiątki czeskich wagonów.  

Linia Ex32 jest zapisana w czeskim Planie Transportowym jako kontynuacja zawieszonego wiele lat temu połączenia Praga - Hradec Králové - Letohrad - Polska w ramach linii R10. W dokumencie czytamy o ówczesnym braku chęci ze strony polskiego partnera na kontynuowanie projektu i niskie zainteresowanie pasażerów. Założenia rozkładu jazdy z Planu Transportowego prezentujemy poniżej:
Odcinek Ústí nad Orlicí - Letohrad - granica został zelektryfikowany, co umożliwia korzystanie z pojazdów elektrycznych na całej długości trasy - w ten sposób kursy Praga - Wrocław realizował już Leo Express, który od niedawna ma zgodę na komercyjne kursy na tej trasie. Połączenia mają ruszyć w grudniu 2024 roku, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5