Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Czesi zakończyli modernizację belgijskich lokomotyw

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
16-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Czesi zakończyli modernizację belgijskich lokomotyw
Fot. Dalibor Palko / CZ LOKO
Czesi zakończyli modernizację swoich elektrowozów ściągniętych z Belgii. Przeszły one zaawansowaną przebudowę. Część kupili prywatni operatorzy cargo, część trafiła na rynek leasingowy. Także w Polsce są plany dotyczące pojazdów z podobnej serii, ale od 2017 roku nie mogą się zmaterializować.

Lokomotywy serii 21 zaczęły trafiać do Polski i Czech w 2017 roku. Polakom nie udało się jednak przywrócić lokomotyw z końca 80. do pełnej sprawności i ich polonizować, pomimo że potencjalnie bardzo się do tego nadają (są dość niezawodne, rozpędzają się do 160 km/h i, co najważniejsze, pracują pod napięciem, które mamy w kraju).

Inaczej było w Czechach. Z kilkunastu elektrowozów, które zostały wyłączone z eksploatacji, łącznie zbudowano dziewięć sztuk. Powstała w zasadzie nowa lokomotywa. Ze starej „Belgijki" zostawiono ostoję, wózki oraz pudło, ale niemal wszystkie urządzenia elektryczne, systemy bezpieczeństwa, wyposażenie kabiny, jest nowe. Nieco zmienił się także design pojazdu. W dodatku, po przebudowie, lokomotywa jest dwusystemowa (3 kV DC i 25 kV AC) i posiada zezwolenie na kursowanie w Austrii i na Słowacji, co podnosi jej walory zarówno przy ewentualnym wykorzystaniu w ruchu towarowym, jak i przy prowadzeniu międzynarodowych pociągów pasażerskich.

Pierwszego klienta na elektrowóz, który CZ Loko nazwało EffiLiner 300, CZ Loko miało już w 2017 roku, a teraz zmodernizowano dziewiątą lokomotywę tego typu. Można ją wynająć od spółki córki CZ Loko – EffiRent. To niewielki pool taborowy producenta.

Jaki będzie los podobnych pojazdów (kolejnych już ściągniętych z Belgii) w Polsce? W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” właściciel Seville Rail Rent powiedział, że „lokomotywy te, po przejściu polonizacji i przeglądów, zostaną wprowadzone do ruchu w kraju”. Spółka chciała je już wypożyczyć PKP Intercity, jednak przewoźnik odmówił przyjęcia tej oferty.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CZ Loko buduje lokomotywę z silnikiem diesla, pantografem i akumulatorem

Tabor i technika

CZ Loko buduje lokomotywę z silnikiem diesla, pantografem i akumulatorem

Michał Szymajda 09 listopada 2022

Lokomotywy SM60 z CZ Loko dla PKP Intercity wjechały do Polski

Tabor i technika

CZ Loko zbuduje lokomotywę na wodór

Tabor i technika

CZ Loko zbuduje lokomotywę na wodór

Michał Szymajda 23 listopada 2021

Pierwsza lokomotywa CZ Loko dla PKP Intercity niemal gotowa [zdjęcia]

Tabor i technika

Czeski producent CZ Loko sprzedaje lokomotywy do Skandynawii

Tabor i technika

CZ Loko wygrywa przetarg na lokomotywy manewrowe dla PKP Intercity

Tabor i technika

Zobacz również:

CZ Loko buduje lokomotywę z silnikiem diesla, pantografem i akumulatorem

Tabor i technika

CZ Loko buduje lokomotywę z silnikiem diesla, pantografem i akumulatorem

Michał Szymajda 09 listopada 2022

Lokomotywy SM60 z CZ Loko dla PKP Intercity wjechały do Polski

Tabor i technika

CZ Loko zbuduje lokomotywę na wodór

Tabor i technika

CZ Loko zbuduje lokomotywę na wodór

Michał Szymajda 23 listopada 2021

Pierwsza lokomotywa CZ Loko dla PKP Intercity niemal gotowa [zdjęcia]

Tabor i technika

Czeski producent CZ Loko sprzedaje lokomotywy do Skandynawii

Tabor i technika

CZ Loko wygrywa przetarg na lokomotywy manewrowe dla PKP Intercity

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5