NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Belgijskie lokomotywy wjechały do Polski. Będzie polonizacja?

| Jakub Madrjas 16.10.2017 22,8k

Belgijskie lokomotywy wjechały do Polski. Będzie polonizacja?
Lokomotywy serii 21 w Polsce Fot. Edward Baranowski
Belgijskie lokomotywy wjechały do Polski. Będzie polonizacja?
Belgijskie lokomotywy wjechały do Polski. Będzie polonizacja?
Belgijskie lokomotywy wjechały do Polski. Będzie polonizacja?
Belgijskie lokomotywy wjechały do Polski. Będzie polonizacja?
Osiem lokomotyw belgijskiej produkcji serii 21 przekroczyło granicę i jedzie do Bydgoszczy. Czy mają zostać dostosowane do polskich wymagań? Nie jest to wykluczone, ale mogą też trafić do Czech.
Belgia jest atrakcyjnym rynkiem dla pozyskiwania używanego taboru do eksploatacji w naszym kraju – a to dlatego, że jako jeden z niewielu krajów w Europie posiada sieć trakcyjną o takim samym napięciu, jak Polska, czyli 3kV prądu stałego. Dlatego duże zainteresowanie miłośników kolei wzbudził pociąg zmierzający do niemieckiego Oderbrücke przy granicy z Polską, w skład którego wchodziło osiem wycofanych z eksploatacji belgijskich lokomotyw serii 21.

Skład sfotografował w belgijskim Remersdaal Pan Remco Bertens. Jak wyjaśnia, pochodzi z poniedziałku, 2 października. Jak udało nam się ustalić, skład przez ponad tydzień stał w Oderbrücke i dopiero wczoraj wjechał do Polski. Dotarł do Poznania Franowa i dziś powinien dojechać do Bydgoszczy. Jego zdjęcia w Polsce wykonał wczoraj nasz Czytelnik Pan Łukasz Piotrowski.

Wśród miłośników najczęściej pojawiają się informację, że lokomotywy należą do czeskiego CZ Loko lub też bydgoskiego Przedsiębiorstwa Obrotu Surowcami Wtórnymi Depol. Co ciekawe obie firmy nie zaprzeczają związku z lokomotywami ale odmawiają podania jakichkolwiek informacji na ten temat.

Według naszych ustaleń, w tej chwili niewykluczony jest zarówno „polski”, jak i „czeski” scenariusz dla lokomotyw. Dopuszczenie elektrowozów do ruchu będzie jednak wymagało wielu prac – należy nie tylko zainstalować lokalne urządzenia bezpieczeństwa, ale też np. przerobić kabinę maszynisty. Konieczne jest także usunięcie z elektrowozów azbestu. Był to warunek wystawiającego je na sprzedaż producenta – należącej do Bombardiera belgijskiej firmy La Brugeoise et Nivelles.

W latach 1984–1987 wyprodukowano 60 lokomotyw serii 21. To czteroosiowe lokomotywy elektryczne mocy 3310 Kw, długości 18.65 metra i masie 84 ton. W 2014 roku rozpoczął się proces wycofywania ich z ruchu. SNCB uznały bowiem, że mają wystarczająco dużo lokomotyw serii 18 z platformy Siemens EuroSprinter – w sumie 120 sztuk.

CZ Loko ma już doświadczenie w sprowadzaniu belgijskich lokomotyw. Do ruchu w Czechach dopuszczona została już pierwsza ze sprowadzonych z Belgii lokomotyw wielosystemowych serii 12. Po gruntownej przebudowie nadano jej nową nazwę EffiLiner 3000 i zaprezentowano na tegorocznych targach Czech Raildays (zdjęcie można zobaczyć tutaj).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5