Partnerzy serwisu:
Fotorelacje

Te szybkie lokomotywy podbiją polski rynek? W Belgii były chwalone [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Szykuje się duża zmiana na rynku polskich lokomotyw. Spółka Seville Rail Rent sprowadziła do Polski dużą partię lokomotyw z Belgii dostosowanych do prędkości 160 km/h, które chce w ciągu pół roku wprowadzić na krajową sieć pasażerską i towarową. Portal “Rynek Kolejowy” jako pierwszy publikuje sprawdzone informacje na ten temat.

W ubiegłym miesiącu duże zamieszanie wywołało zamieszczenie w internecie składów prowadzących belgijskie lokomotywy typu HLE 21 do Polski. Jak dowiedział się “Rynek Kolejowy”, ich właścicielem jest Seville Rail Rent. To spółka działająca od dekady na polskim rynku remontu i wynajmu wagonów towarowych, których posiada 450. Teraz chce namieszać na rynku lokomotyw.
Szybkie lokomotywy dla ruchu towarowego i pasażerskiego

Pochodzące z lat 1984-1987 lokomotywy są częścią większej rodziny (łącznie 144 sztuk). Samych HLE 21 wyprodukowano 60; ich prędkość maksymalna to 160 km/h, posiadają między innym hamulec elektrodynamiczny i moc 3,3 MW, a opinia o nich jest bardzo dobra. Koleje Belgijskie od kilku lat zastępują je nowszymi lokomotywami Siemens, które lepiej radzą sobie z ciężkimi składami piętrowymi. Dla nas najważniejsze jest to, że w Belgii, identycznie jak w Polsce, stosowany jest system zasilania 3 kV prądu stałego.

Czytelnicy “Rynku Kolejowego” mogą pamiętać, że w 2017 roku partia ośmiu lokomotyw wjechała do Polski i stanęła na bocznicy firmy Depol w Bydgoszczy. Mimo pewnych przymiarek do remontu w Olkolu nigdy nie przywrócono ich do ruchu −były to elektrowozy już wycofane. Teraz jednak mamy do czynienia z zupełnie inną sytuacją − do Polski sprowadzono lokomotywy, które dosłownie przed chwilą prowadziły pociągi w Belgii i posiadają ważne badania okresowe. Właścicielem, ponownie jak poprzednio, jest Seville Rail Rent.

Mogą wjechać na polskie tory w ciągu pół roku

Jak mówi “Rynkowi Kolejowemu” właściciel Seville Rail Rent, Krzysztof Oziembłowski, w ostatnim czasie sprowadzono do Polski 12 lokomotyw HLE 21 − kolejne partie będą również wycofywane po odbiorze nowych lokomotyw. Lokomotywy te po przejściu polonizacji i przeglądów zostaną wprowadzone do ruchu w kraju − zapowiada. Za proces od strony prawnej będzie odpowiadać adwokat Marek Kowalski, wspólnik kancelarii prawnej Elżanowski & Partnerzy Kancelaria Prawna sp. k.
.HSL 653-04 + HLE 21 @ Warsage
Co najważniejsze, pierwszych lokomotyw w trasie można się spodziewać już w pierwszym kwartale roku 2023. Seville Rail Rent planuje startować zarówno z własnymi przewozami, jak i wynajmować tabor. − Spodziewany się zainteresowania poddzierżawą zarówno przewoźników towarowych, jak i pasażerskich − mówi Krzysztof Oziembłowski.

Lokomotywy czekają obecnie na modernizację (a konkretnie − polonizację). − Są one w bardzo dobrym stanie technicznym gdyż większość z nich była użytkowana do czasu odebrania przez stronę belgijską nowych lokomotyw Siemens. Kolejne partie będą odbierane i wycofywane z ruchu w Belgii na tych samych zasadach − tłumaczy właściciel SRR. Co istotne, na koniec projektu polska firma przejmie również cały zapas części, dokumentacją serwisową oraz przejdzie przeszkolenie kadry serwisowej. Wszystko wskazuje więc na to, że odpowiedź na problemy polskich przewoźników z brakiem szybkich i niezawodnych lokomotyw pojawi się szybciej, niż można się było spodziewać.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Infrastruktura

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Jakub Madrjas 17 lipca 2023

Ciech Cargo z własnym ośrodkiem szkoleniowym

Biznes

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Do Polski jadą lokomotywy wielosystemowe. To zakup SKPL

Tabor i technika

Frost & Sullivan: Europa musi wymieniać tabor kolejowy

Biznes

Frost & Sullivan: Europa musi wymieniać tabor kolejowy

Frost & Sullivan 29 listopada 2011

Zobacz również:

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Infrastruktura

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Jakub Madrjas 17 lipca 2023

Ciech Cargo z własnym ośrodkiem szkoleniowym

Biznes

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Do Polski jadą lokomotywy wielosystemowe. To zakup SKPL

Tabor i technika

Frost & Sullivan: Europa musi wymieniać tabor kolejowy

Biznes

Frost & Sullivan: Europa musi wymieniać tabor kolejowy

Frost & Sullivan 29 listopada 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5