Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Czesi chcą jeździć 200 km/h. Trwają testy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
06-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
06-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Czesi chcą jeździć 200 km/h. Trwają testy
Fot. Správa železnic
Czesi znów sprawdzają możliwości przyspieszenia pociągów na konwencjonalnej infrastrukturze do 200 km/h. Odbyły się kolejne testy, w których sprawdzano zachowanie się pojazdów i infrastruktury przy tej prędkości. W szczególności sprawdzano nowe konstrukcje mostowe, których montaż planuje się także na liniach dużych prędkości w Czechach.

Przejazdy z prędkością w przedziale od 160 do 200 km/h sprawdzano na odcinkach Soběslav – Doubí u Tábora (7 kilometrów) oraz Sudoměřice u Tábora – Votice (około 16 kilometrów). Odcinki te zlokalizowane są na świeżo zmodernizowanej linii z Pragi do Czeskich Budziejowic. Testy miały miejsce między od 23 do 26 października.

Odcinek Sudoměřice – Votice został zaprojektowany dla prędkości 170 km/h dla pociągów konwencjonalnych i dla prędkości 200 km/h dla pociągów z wychylnym pudłem (Koleje Czeskie dysponują kilkoma sztukami składów Pendolino z takimi pudłami), odcinek Soběslav – Doubí przeznaczony jest dla maksymalnej prędkości 185 km/h dla składów klasycznych i 200 km/h dla Pendolino. Testy klasycznego zestawu Vectron + wagony miały miejsce przy prędkości 200 km/h.

Nowe mosty wymagają sprawdzenia

– Wyniki przejazdów testowych zostaną poddane ocenie pod kątem możliwości zastosowania nowych obiektów mostowych na liniach dużych prędkości, czyli dla prędkości 300 km/h. Testy zostały zaplanowane w taki sposób, aby miały minimalny wpływ na kursowanie regularnych pociągów – poinformował czeski odpowiednik PKP PLK – Správa železnic. W testach brała udział lokomotywa Siemens Vectron, która jest własnością zarządcy. Dołączono do niej dwa klasyczne wagony pasażerskie drugiej klasy.

Za badanie mostów, odpowiedzialność wzięła Politechnika Czeska w Pradze. Sprawdzano także zachowanie się lokomotywy i wagonów w tunelach przy prędkości powyżej 160 km/h oraz sprawdzeniu komfortu ciśnieniowego pasażerów. Jak podaje portal zdopravy.cz, przedmiotem pomiarów było także określenie efektów aerodynamicznych przejeżdżającego pociągu przy peronach na linii.

Na razie testy

W najbliższym czasie planuje się zmianę konfiguracji ETCS na linii w taki sposób, aby umożliwiał jazdę z prędkością 200 km/h. Przejazdy pomiarowe składów Pendolino po wskazanych odcinkach będą mieć miejsce w 2024 roku.

W 2020 roku Czesi sprawdzali możliwość kursowania z prędkością 200 km/h na innym fragmencie linii, pomiędzy Brnem a Brzecławiem. Piszemy o tym tutaj. W planach Kolei Czeskich jest wprowadzenie na tory nowych zespołów trakcyjnych, które będą mogły rozpędzić się właśnie do 200 km/h. Podobne składy kupi też od Pesy RegioJet. Na razie nie wiadomo czy i kiedy dojdzie do podniesienia prędkości szlakowej pociągów między Pragą a Czeskimi Budziejowicami. Nie stanie się to jednak szybciej niż za rok.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Coraz mniej motoraków na czeskich lokalnych liniach. Powodem... Pesa

Tabor i technika

Czechy: Zderzenie pociągów towarowych między Pardubicami a Ołomuńcem

Infrastruktura

Czeski pociąg specjalny na mecz Polska - Czechy

Pasażer

Czeski pociąg specjalny na mecz Polska - Czechy

Michał Szymajda 14 listopada 2023

Nowe czeskie wagony restauracyjne trafiły do "piekarnika" [zdjęcia]

Tabor i technika

Zobacz również:

Coraz mniej motoraków na czeskich lokalnych liniach. Powodem... Pesa

Tabor i technika

Czechy: Zderzenie pociągów towarowych między Pardubicami a Ołomuńcem

Infrastruktura

Czeski pociąg specjalny na mecz Polska - Czechy

Pasażer

Czeski pociąg specjalny na mecz Polska - Czechy

Michał Szymajda 14 listopada 2023

Nowe czeskie wagony restauracyjne trafiły do "piekarnika" [zdjęcia]

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5