NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Czesi chcą jeździć z Pragi do Wrocławia od grudnia 2023

| Michał Szymajda 03.06.2022 3,5k

Czesi chcą jeździć z Pragi do Wrocławia od grudnia 2023
Fot. Ceske Drahy
Ministerstwo transportu Republiki Czeskiej pracuje nad organizacją przetargu na nowe trasy dla pociągów dalekobieżnych. Pociągi, głównie ekspresowe, miałyby jeździć od grudnia 2023. Czesi zakładają, że część z nich dotrze do Wrocławia.
Czeskie ministerstwo transportu, jak podaje portal zdopravy.cz, jest zdeterminowane, aby ogłosić przetarg na organizację przewozów na kilku trasach z Pragi na południe Czech i do Austrii, a także m.in. z Czeskich Budziejowic do Brna. Na liście jest też zupełnie nowa linia Ex32 na trasie Praga – Pardubice – Letohrad – Lichkov – Kłodzko – Wrocław.

– Obecnie rozmawiamy na temat otwarcia takiego połączenia ze stroną polską – powiedział czeskim dziennikarzom Ondřej Michalčík, dyrektor Departamentu Transportu Publicznego w czeskim ministerstwie transportu. Zaznaczył, że stworzeniu nowej relacji dla pociągu ekspresowego Praga – Wrocław sprzyja przeprowadzona przed laty elektryfikacja odcinka od Ústí nad Orlicą przez Letohrad do Lichkova i dalej do granicy. Z tego ostatniego zelektryfikowanego fragmentu korzystają zresztą pociągi Kolei Dolnośląskich, których kursowanie wydłużono z Międzylesia do Lichkova.

Michalčík dodaje, że zainteresowanie Polaków i Czechów takim połączeniem rośnie, a ciągle brakuje go w rozkładzie jazdy. Udowadniają to liczne indywidualne podróże Polaków do Czech, a także zainteresowanie kursami Flixbusa z Wrocławia do Pragi. Warto w tym miejscu przypomnieć, że uruchomione dwa lata temu weekendowe pociągi Leo Express Praga – Wrocław – Praga cieszyły się dobrą frekwencją. Niestety zatrzymała je pandemia, a do pomysłu, z uwagi na ograniczoną liczbę taboru LE, nie powrócono.

Z kim rozmawia czeski departament transportu? Zapewne z polskim odpowiednikiem, także w resorcie transportu. Uruchomienie takiego pociągu we współpracy z PKP Intercity znacznie uprościłoby proces uzyskiwania pozwoleń. Już wcześniej czeskie ministerstwo zapowiadało z resztą uruchomienie pociągi w ramach kontraktu Ex32 przez Wrocław i Poznań aż do Gdyni. 

Wcześniej zapowiadano, że od grudnia 2023 będzie je obsługiwał państwowy operator, České dráhy. Jeśli tak się stanie, prawdopodobnie pasażerów, przynajmniej do Wrocławia, zabiorą nowoczesne wagony Viaggio, które mają już za sobą proces badań w Polsce. To bardzo dobra informacja, wagony te komfortem przewyższają wszystko, co w ostatnich latach wprowadziło na tory PKP Intercity.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5