NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Koleje Czeskie: Blisko 2 mld koron straty w pół roku. Tak źle nie było nigdy

| Roman Czubiński 18.09.2020 51

Koleje Czeskie: Blisko 2 mld koron straty w pół roku. Tak źle nie było nigdy
fot. MJ
Kryzys wywołany pandemią mocno uderzył w grupę Kolei Czeskich. Szczególnie dotkliwe straty poniósł sektor przewozów pasażerskich – informuje portal zdopravy.cz. Mimo wciąż trudnej sytuacji czeski przewoźnik narodowy nie rezygnuje z planów inwestycyjnych.
Straty, które poniosła w pierwszym półroczu 2020 r. grupa Kolei Czeskich, wynoszą 1,98 miliardów koron (ponad 330 milionów złotych). Dla porównania w ubiegłym roku odnotowano 442 mln koron zysku. Przychody spadły z 20,3 w 2019 r. do 17,4 mld koron. Tegoroczny wynik jest najgorszy od początku istnienia przewoźnika. Główny powód to spadek popytu na przewozy pasażerskie i towarowe, wywołany pandemią COVID-19 i wprowadzonym w związku z nią w Czechach stanem wyjątkowym.

Najmocniej – o ok. 90% – spadło zapotrzebowanie w ruchu pasażerskim, który odpowiada też za największą część strat (1,92 mld koron). Przewozy od stycznia do czerwca wyniosły 59,8 mln osób – o jedną trzecią mniej, niż w tym samym okresie roku 2019. W dodatku średnia odległość pokonywana przez jednego pasażera, która w 2019 r. wynosiła 46 km, spadła teraz do 43 km. Według cytowanego przez czeski portal prezesa ČD Václava Nebeskýego wobec nadzwyczajnej sytuacji sanitarnej i gospodarczej możliwości obniżenia kosztów poprzez odwoływanie pociągów były ograniczone. Mimo stopniowego znoszenia restrykcji odbudowa potoków pasażerskich będzie musiała potrwać długo, szczególnie w przewozach międzynarodowych, które ucierpiały m. in. z powodu zaniku ruchu turystów.

Straty, choć umiarkowane, odnotowano także w segmencie przewozów towarowych. ČD Cargo zakończyły pierwsze półrocze z wynikiem 44 mln koron na minusie i z pracą przewozową zmniejszoną o 2,2 % w stosunku do roku poprzedniego. Do takiego rezultatu, jak stwierdzono w raporcie półrocznym, przyczyniło się głównie okresowe wstrzymanie na początku pandemii dostaw dla sektora motoryzacyjnego oraz przewozów kontenerowych z Chin. Grupa ČD zaznacza jednak, że mimo trudnej sytuacji nie rezygnuje z planów rozwoju na rynkach zagranicznych oraz odnowy taboru.

Ze spadkiem przewozów zmagają się wszyscy europejscy operatorzy kolejowi. Dla porównania: PKP IC jeszcze w kwietniu informowały, że bezpośrednio po wprowadzeniu lockdownu liczba rezerwacji zmalała o 94%. PKP Cargo poniosły w pierwszym półroczu stratę 231 mln zł brutto (191,9 mln zł netto). Przychody przewoźnika towarowego spadły o 17%.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (664)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (664)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5