Koleje Austriackie (ÖBB) planują wycofanie z ruchu lokomotyw manewrowych serii 1063 i 1163. W ciągu kolejnych 10 lat zastąpić je ma nawet 200 nowych hybrydowych lokomotyw. Wartość umowy ramowej to 788,63 mln euro, przedłużony termin składania ofert w przetargu upłyną we wtorek, wziąć w nim mogło udział maksymalnie ośmiu oferentów.
Według nieoficjalnych źródeł jest wśród nich, obok Alstomu i Siemens Mobility również China Railway Rolling Stock Corporation.
CRRC zatrudnia obecnie 187 tys. pracowników i pochwalić się może rocznym obrotem w wysokości 38 mld euro.
Dwie lokomotywy manewrowe, razem z dwoma elektrycznymi liniowymi, zamówiła już węgierska spółka-córka ÖBB - Rail Cargo Hungaria – w 2019 roku. Jednak nie uzyskały one jeszcze dopuszczenia do ruchu w Europie. Według magazynu „Eisenbahn-Revue” lokomotywy na Węgrzech mogłyby wejść do ruchu już we wrześniu 2022 roku. Jeśli spełnia one oczekiwania przewoźnika, Rail Cargo Hungaria chce zamówić kolejne 20 lokomotyw objętych obowiązującą już umową ramową z CRRC (może kupić również 20 kolejnych liniowych).
Od jesieni 2016 działa wie Wiedniu centrala CRRC ZELC Verkehrstechnik. Jej głównym zadaniem były w ostatnich latach zakupy części zamiennych do lokomotyw i dostarczanie ich do Chin. Równocześnie firma przygotowywała się do przejęcia zadań marketingowych i handlowych dla koncernu, informuje austriacki dziennik „Kurier”. Gazeta przypomina także o pierwszych działaniach firmy i wejściu na rynek europejski przez Północną Macedonię, która w latach 2015/2016 zakupiła dwa elektryczne i cztery spalinowe składy osobowe.
Jesienią 2016 roku Leo Express podpisał umowę ramową na dostarczenie 30 jednostek elektrycznych „Sirius”,
które jednak dotąd nie uzyskały dopuszczenia w Europie. Kurier przypomina także, że Chińczycy zakupili w 2020 roku fabrykę lokomotyw grupy Vossloh w niemieckiej Kilonii. Największą uwagę przykuł jednak
deal z austriackim przewoźnikiem Westbahn, który wypożyczył od CRRC cztery elektryczne jednostki piętrowe. Składy nie zostały jeszcze dostarczone do Europy i dopuszczone, co nastąpić ma najwcześniej latem 2023 roku. Według gazety „Kurier”, w raporcie rocznym CRRC mowa jest o „ważnym kliencie , który wypożyczy cztery składy, a który posiada opcję zakupu 30 nowych jednostek”. Ani CRRC, ani Westbahn nie komentują tych doniesień.