NUMER 09/2021
NUMER 09/2021
Temat numeru:
Kolej 2021
szukaj
Śledź nas:

Chełmno bez Kolei+

| Jakub Rösler 09.09.2021 5,4k

Chełmno bez Kolei+
Fot. Sludge G/Flickr
Nie będzie rewitalizacji i reaktywacji połączeń na linii 246 łączącej Chełmno z Unisławiem Pomorskim. Chełmno, jako lider projektu postanowiło wycofać się z powodu potencjalnych zbyt dużych kosztów, których nie będą w stanie ponieść lokalne samorządy. Wkład własny na poziomie 15% wymagany przez program, oscylowałby pomiędzy 43, a 45 milionami złotych. To kolejny projekt z programu Kolej+, który z powodu zbyt dużych kosztów własnych, nie będzie realizowany.
Kurczą się projekty, które mogą zostać zrealizowane w ramach programu Kolej+. Kolejnym, który już oficjalnie został zarzucony przez wnioskodawców, jest pomysł reaktywacji połączeń kolejowych do Chełmna. Projekt, którego liderem była gmina Chełmno, zakładał rewitalizację linii kolejowej 246, na odcinku od Unisławia Pomorskiego do Chełmna. W Unisławiu linia łączyłaby się z obecnie eksploatowaną linią 209 i umożliwiałaby bezpośrednie połączenie Chełmna z Bydgoszczą. Gmina Chełmno poinformowała nas jednak, że wkład własny, który sięga 15% jest zdecydowanie za duży i dlatego wnioskodawca odstąpił od jego realizacji.

Bez studium, ale z planami

Chełmno nie rozpisało przetargu na wykonanie studium rewitalizacji, co było konieczne na obecnym etapie postępowania. Jednocześnie gmina we współpracy z Kujawsko-Pomorskim Biurem Planowania Przestrzennego i Regionalnego we Włocławku wypracowała trzy warianty możliwego przebiegu trasy, a także dokonała analizy wymiany pasażerskiej z i do Chełmna.

– Dzięki analizom przygotowanym przez Kujawsko-Pomorskie Biuro Planowania Przestrzennego i Regionalnego we Włocławku oraz analiz własnych Urzędu Miasta Chełmna, wypracowano trzy warianty przebiegu trasy kolejowej. W zależności od wariantu przebiegu trasy, przejazd na linii Chełmno – Bydgoszcz Główna zająłby od 61 do 64 minut. Całkowita długość linii wyniosłaby od 51,2 do 52,1 km, w tym długość linii odtworzonej lub nowobudowanej od 19,3 do 20,2 km – informuje nas Urząd Miasta Chełmna

Przyszłość? Województwo nie odpowiada


Wkład własny samorządów określony przez program na poziomie 15% wartości całego projektu, wyniósłby w tym przypadku od 43, do 45 milionów złotych, a w związku z faktem, iż środki nie mogłyby pochodzić z funduszy unijnych, znalezienie takiej kwoty przez samorządy nie było realne.

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego nie odpowiedział na nasze pytania dotyczące potencjalnej realizacji projektu z innych, niż Kolej+, środków finansowych.

– Województwo Kujawsko-Pomorskie nie jest wnioskodawcą żadnego z projektów w Programie Kolej Plus. Konstrukcja programu przewiduje realizację projektów przez podmioty, które złożyły wnioski i zakwalifikowały się do kolejnych etapów – odpowiedział Artur Czapiewski, wicedyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Miasto chce walczyć dalej

Jednocześnie władze gminy deklarują, że nie porzucają tematu rewitalizacji linii 246 i będą starały się realizować go w oparciu o inne środki budżetowe. Projekt jest wpisany do wojewódzkiej strategii rozwoju na najbliższe 10 lat i ma się także znaleźć w strategii rozwoju miasta Chełmna 2021-2030, z perspektywą do 2050 roku. Gmina konkluduje też, że mieszkańcy Chełmna potrzebują regularnych i stabilnych połączeń z Bydgoszczą. Wg. prognoz czas jazdy z Bydgoszczy do Chełmna po zrewitalizowanej linii zajmowałby około godziny, a linia miałaby mieć 14 lub 15 przystanków. Do Unisławia pociąg mógłby docierać w czasie około 20 minut. Jednocześnie budowa trasy szybkiego ruchu S5 może spowodować, że nawet po rewitalizacji, pociąg w porównaniu do samochodu będzie potrzebował więcej czasu, by dotrzeć do stolicy województwa.

Autobusem do Torunia czy Grudziądza, gorzej z Bydgoszczą

– Od początku lipca 2021 r. zostały zawieszone kursy autobusowe na linii Chełmno – Unisław – Bydgoszcz oraz Chełmno – Czarże – Bydgoszcz, tym samym miasto utraciło bezpośrednie połączenia ze stolicą województwa. Obecnie dojazd do Bydgoszczy odbywa się przede wszystkim komunikacją autobusową linii podmiejskiej Chełmno – Świecie, następnie przesiadka na linię ze Świecia do Bydgoszczy. Alternatywę stanowi dojazd do stacji kolejowej Terespol Pomorski na linii kolejowej nr 131, umożliwiająca szybki dojazd do Bydgoszczy Głównej (10 połączeń o czasie przejazdu od 32 do 41 minut), odległość z chełmińskiego Rynku do stacji Terespol Pomorski wynosi 10,5 km – odpowiada urząd na pytanie o obecną komunikację na postulowanej trasie.

Gmina dodaje też, że w porozumieniu z ościennymi gminami, a także urzędem marszałkowskim uruchamia linie autobusowe, które umożliwiają bezpośrednie połączenia z Chełmna do Torunia, Grudziądza i Świecia, a więc najważniejszych celów podróży mieszkańców gminy. Samorząd podkreśla też, że jego zdaniem należy zapewnić regularną komunikację publiczną między ośrodkami regionalnymi, w domyśle Toruniem, Bydgoszczą czy Grudziądzem, a miastami powiatowymi. Dalej dodaje też, że w budowaniu sprawnego systemu komunikacji zbiorowej muszą partycypować wszystkie szczeble samorządu.




Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2021
NUMER 09/2021
Oddajemy w Państwa ręce specjalny, dedykowany TRAKO numer miesięcznika "Rynek Kolejowy"! Będzie on dostępny na targach w Gdańsku. Zachęcamy do odwiedzenia nas na stoisku nr 38 w hali B. To jedna z niewielu okazji, by spotkać się z naszymi ekspertami oraz zespołem redakcyjnym i sprzedażowo-konferencyjnym!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5