Ponad pół miliarda złotych będzie kosztować przebudowa linii Rail Baltica na odcinku przebiegającym przez Ełk. Dziś podpisano umowę na projekt i prace budowlane z firmą Budimex.
W grudniu 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na odcinek trasy Rail Baltica biegnący przez Ełk. Postępowanie wygrał Budimex, który złożył ofertę wartą 587 mln zł netto. Więcej na temat projektu wraz z wizualizacjami
piszemy tutaj. Obejmuje on przebudowę stacji Ełk, przystanku Ełk Szyba Wschód oraz stacji Ełk Towarowy.
Duży zakres prac w Ełku
Jak informuje PKP PLK, na stacji wszystkie trzy perony zostaną podwyższone i poszerzone, co znacznie ułatwi dostęp do pociągów. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się łatwiej skorzystają z kolei. Na każdym z peronów będą windy. Zamontowane zostaną nowe wiaty oraz ławki. Czytelne oznakowanie i nagłośnienie ułatwią orientację na stacji. Dla osób niewidzących lub słabowidzących przewidziano ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i jasne świetlenie zapewnią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Komunikację na stacji poprawi nowe przejście pod torami, które zastąpi obecne obiekty. Dzięki inwestycji dłuższy, szerszy oraz wyższy obiekt zapewni bezpieczny dostęp do kolei nie z jednej lecz obu stron stacji - również mieszkańcom osiedla Zatorze.
Na przystanku Ełk Szyba Wschód zaplanowano budowę dwóch jednokrawędziowych peronów o długości 200 m. Perony wyposażone zostaną w wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco i gabloty informacyjne. Przystanek będzie dostępny dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dojście zapewnią schody i pochylnie. Zainstalowany zostanie system informacji głosowej - dodaje PLK.
Stacja Ełk Towarowy będzie mogła przyjmować pociągi o długości 740 m. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym umożliwią nowe urządzenia i systemy przewidziane w lokalnym centrum sterowania w Ełku. Inwestycja istotne poprawi warunki obsługi pociągów towarowych. Sprawniejsze będą przewozy pomiędzy Polską a krajami nadbałtyckimi. Wzrośnie znaczenie kolei jako ekologicznego, efektywnego środka transportu.
W zakresie inwestycji w Ełku przewidziano m.in. wymianę ok. 45 km torów, sieci trakcyjnej oraz 118 rozjazdów. Wzrost bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym zapewnią dwa nowe wiadukty kolejowe nad ul. Towarową i ul. Kolejową. Obiekty zastąpią przejazdy. Przyjęte rozwiązanie znacznie usprawni komunikację w mieście. Przebudowany zostanie wiadukt kolejowy nad ul. Suwalską. Zmodernizowany zostanie most kolejowy nad rzeką Ełk - informuje inwestor.
Ma być 200 km/h do Białegostoku i prace w kierunku Gdańska
Termin zakończenia robót to 28 miesięcy od daty rozpoczęcia. Na kolejne prace na Rail Baltice trzeba będzie poczekać - tym miesiącu PKP PLK
ogłosiły przetarg na aktualizację rezultatów studium wykonalności dla modernizacji trasy Białystok – Ełk. Konieczność przygotowania nowego dokumentu ma wynikać z planów podniesienia prędkości maksymalnej do 200 km/h
Niedawno oferta Torpolu została
wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na realizację robót budowlanych na ważnym odcinku linii 38 Ełk - Korsze w ciągu łączącym Gdańsk z Białymstokiem.