Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
23-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć
fot. Amtrak
Amtrak nabrał wiatru w żagle wraz z objęciem stanowiska przez Joe Bidena. Nowy prezydent i ówczesna demokratyczna większość w Izbie Reprezentantów doprowadzili do przyjęcie ustaw znacząco zwiększających nakłady na kolej. Teraz Republikanie chcą ich drastycznego obcięcia.

Na początku lipca pracujący nad budżetem na rok 2024 jeden z podkomitetów Izby Reprezentatów, w której obecnie większość mają Republikanie, zaproponował drastyczne zmniejszenie wydatków na sektor kolejowy. House Appropriations Committee's Transportation Subcommittee, bo o nim mowa, opowiedział się za przyznaniem Amtrakowi ok. 875 mln USD a więc znacząco mniej niż 2,45 mld USD, które firma otrzymała na ten rok i zdecydowanie mniej niż 3,65 USD, o które wnioskowała na rok 2024.

Proponowane cięcia to efekt sporu pomiędzy Republikanami a Demokratami w kwestiach budżetowych. Ci ostatni opowiadają się za zwiększeniem limitu zadłużenia, zaś pierwsi odpowiadają propozycjami daleko idącego cięcia kosztów.

Drakońskie cięcia

– Poziomy finansowania zaproponowane w projekcie Izby Reprezentantów na rok 2024 dla programów kolejowych Amtraka i Federal Railroad Administration zatrzymają rozwój kolei pasażerskiej. Jeśli proponowane kwoty staną się prawem, Amtrak będzie musiał radykalnie ograniczyć lub zawiesić usługi m.in. na korytarzu północno-wschodni. Proponowana kwota, tj. 64% obniżka rocznych środków Amtraka względem roku rozliczeniowego 2023, doprowadziłaby do zlikwidowania ważne połączenia transportowe w Ameryce i negatywnie wpłynęłaby na liczbę miejsca pracy i amerykańską gospodarkę – powiedział dyrektor generalny Amtrak, Stephen Gardner.

Amtrak podkreśla przy tym, że przy prawie zerowym finansowaniu nakładów kapitałowych byłby zmuszony do natychmiastowego ograniczenia niezbędnego prac naprawczych do minimum i odroczenia wielu głównych projektów modernizacyjnych, które były finansowane na mocy Infrastructure Investment and Jobs Act.

– W chwili gdy Amtrak prawie powrócił do skali przewozów sprzed pandemii i jest zajęty generowaniem zwiększonych przychodów, tworzeniem historycznej liczby miejsc pracy i inwestowaniem w amerykańską gospodarkę, proponowane cięcia zaszkodziłyby krajowi i skierowałyby nas w złym kierunku – podkreśla szef amerykańskiego przewoźnika.

Program inwestycyjny Amtrak

Na początku tego roku amerykański przewoźnika zapowiedział rozpoczęcie procesu wymiany taboru obsługującego najdłuższe, transkontynentalne połączenia, w tym: California Zephyr, Crescent, Empire Builder czy Southwest Chief. W grudniu Amtrak rozesłał do producentów RFI (request for information), czyli oficjalne zapytanie badające, jaka jest obecnie dostępna oferta i jakie rozwiązania techniczne będą mogły zostać zaprezentowane.

Ostatnie lata przyniosły znaczne zwiększenie inwestycji taborowych Amtraka. Pod koniec zeszłego roku spółka poinformowała o rozpoczęciu procesu wymiany taboru obsługującego najdłuższe, transkontynentalne połączenia, w tym: California Zephyr, Crescent, Empire Builder czy Southwest Chief.

W grudniu ubiegłego roku zaprezentowane zostały także pierwsze wizualizacje składów Airo, które dostarczy Siemens Mobility. To efekt podpisanej 2 lipca 2021 umowy, w ramach której dostarczone zostaną 73 składy o wartości 3,4 mld USD wraz z pakietem serwisowym, który podnosi łączną wartość zamówienia do 7,3 mld USD.

W kwietniu 2022 zaprezentowane zostało także wnętrze nowych składów Acela budowanych przez Alstom. W 2016 r. Amtrak zamówił 28 składów o wartość niemal 2,5 mld USD.

W marcu poprzedniego roku Amtrak pokazał także pierwsze nowe lokomotywy Charger typu ALC-42 dostarczone przez Siemensa. To zamówienie realizowane na podstawie umowy z 21 grudnia 2018 roku, które obejmuje 75 lokomotyw wraz z opcją na dostawę kolejnych 100 pojazdów (przewoźnik już powiększył zamówienie do 125 jednostek). Wartość podstawowego zamówienia wraz z utrzymaniem to 850 mln USD.

Amtrak Joe

Urzędujący amerykański prezydent od początku lat 70. regularnie korzysta z Amtraka – amerykańskiego kolejowego przewoźnika pasażerskiego. Wszystko zaczęło się w roku 1972, kiedy to Biden dostał się do amerykańskiego senatu, a w wypadku samochodowym zginęła jego żona Neili Hunter oraz córka Naomi. Joe Biden, który wówczas nie miał jeszcze 30 lat, został zaprzysiężony na senatora w szpitalu, gdzie czuwał przy poszkodowanych w wypadku synach. Po tych wydarzeniach postanowił, że pomimo objęcia posady w Waszyngtonie nie będzie się do tego miasta przeprowadzał.

To zaś sprawiło, że przez wiele lat Biden wsiadał każdego ranka do pociągu w rodzinnym Wilmington w Delaware i jechał do Waszyngtonu, aby pod koniec dnia wrócić tą samą trasą. Podróż w jedną stronę zajmowała mu około półtorej godziny – w tym czasie pokonywał nieco mniej niż 170 km. Jak wyliczyły amerykańskie media, „Amtrak Joe” musiał na pokładach pociągów spędzić cztery lata swojego życia i przejechać ponad 3,2 mln km.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Amtrak: Prezes ustępuje po naciskach administracji Trumpa

Prawo i polityka

Amtrak: Prezes ustępuje po naciskach administracji Trumpa

Łukasz Malinowski 20 marca 2025

Amtrak: Rekorodowy rok, ponad 32,8 mln pasażerów!

Biznes

Amtrak: Rekorodowy rok, ponad 32,8 mln pasażerów!

Łukasz Malinowski 25 grudnia 2024

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Tabor i technika

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Łukasz Malinowski 21 stycznia 2024

Amtrak: 28,6 mln pasażerów. Gorzej niż przed pandemią

Pasażer

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Infrastruktura

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Łukasz Malinowski 19 listopada 2023

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Tabor i technika

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Łukasz Malinowski 27 sierpnia 2023

Zobacz również:

Amtrak: Prezes ustępuje po naciskach administracji Trumpa

Prawo i polityka

Amtrak: Prezes ustępuje po naciskach administracji Trumpa

Łukasz Malinowski 20 marca 2025

Amtrak: Rekorodowy rok, ponad 32,8 mln pasażerów!

Biznes

Amtrak: Rekorodowy rok, ponad 32,8 mln pasażerów!

Łukasz Malinowski 25 grudnia 2024

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Tabor i technika

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Łukasz Malinowski 21 stycznia 2024

Amtrak: 28,6 mln pasażerów. Gorzej niż przed pandemią

Pasażer

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Infrastruktura

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Łukasz Malinowski 19 listopada 2023

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Tabor i technika

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Łukasz Malinowski 27 sierpnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij