Partnerzy serwisu:
Pasażer

Amtrak: 28,6 mln pasażerów. Gorzej niż przed pandemią

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
03-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Amtrak: 28,6 mln pasażerów. Gorzej niż przed pandemią
fot. Amtrak
Liczba pasażerów Amtraka szybko rośnie, ale amerykański kolejowy przewoźnik dalekobieżny ciągle nie osiągnął w roku 2023 wyników sprzed pandemii. Spółka jest w trakcie dużych inwestycji taborowych oraz infrastrukturalnych i liczy na znaczący wzrost liczby pasażerów w kolejnych latach.

Amtrak podsumował już 2023 rok obrachunkowy (spółka rozlicza się od września do września). Zanotowano wzrost przychodów i zysku oraz znaczący wzrost liczby pasażerów względem roku poprzedniego. Nie udało się jednak jeszcze osiągnąć rekordowych wyników sprzed pandemii.

– Dzięki naszym klientom, którzy niecierpliwie czekali na powrót do podróżowania, frekwencja na pokładach Amtraka rośnie i osiąga kolejne rekordy. Ten powrót był możliwy dzięki zaangażowaniu naszych pracowników i partnerów stanowych, a także ciągłemu wsparciu ze strony administracji prezydenta Bidena i Kongresu – powiedział Stephen Gardner, prezes przewoźnika.

W całym roku 2023 udało się przewieźć ponad 28,6 mln pasażerów, czyli o 24,6 proc. więcej niż w roku poprzednim. Wzrosty ten nie rozkładał się jednak równomiernie. Najszybciej pasażerów przybywało na tzw. NEC, czyli Korytarzu Północno-Wschodnim, po którym poruszają się pociągi łączące takie miasta jak Boston, Waszyngton, Nowy Jork, czy Baltimore. Tu podróżnych było o 31,3% więcej niż przed pandemią, a w końcówce roku wyniki były już lepsze o 8 proc. niż przed COVID.


Liczba pasażerów Amtraka od czasu powołania spółki do życia. Źródło: Opracowanie własne

Liczba pasażerów najszybszych pociągów Acela (poruszają się po NEC) wzrosła o 38% względem roku poprzedniego i przekroczyła 3 mln. Rekordowe wyniki zanotowały także poruszające się po tej trasie składy Northeast Regional. Amtrak podkreśla, że w ostatnim rok udało się przywrócić wszystkie zawieszone w czasie pandemii połączenia, a na niektórych trasach zwiększono nawet częstotliwość kursowania pociągów.

Całkowite przychody operacyjne przewoźnika osiągnęły poziom 3,4 mld USD i były wyższe o 20 proc. niż rok wcześniej, a skorygowany zysk operacyjny osiągnął ponad 752 mln USD.


Amtrak. Wymiana pasażerska na stacjach w roku 2022. Źródło: United States Department of Transportation

Amtrakowi udało się uruchomić ważne inwestycje infrastrukturalne. Wśród największych projektów jakie zostaną sfinansowane i są prowadzone bezpośrednio przez Amtraka znalazły się takie zadania jak: budowa tunelu Fredericka Douglassa w Baltimore – będzie on liczył 2,25 km długości i zapewni dojazd do stacji Baltimore Penn Station po łagodniejszych łukach (wartość projektu to 4,7 mld USD za prace tunelowe oraz kolejne 108 mln USD na modernizację stacji), modernizacja tunelu East River z 1910 r., który zapewnia wyjazd na wschód z Nowego Jorku (1,26 mld USD) czy budowa nowych mostów nad rzekami Susquehanna (2,08 mld USD). Amtrak jest także zaangażowany w programy realizowane przez instytucje stanowe. Łączna wartość wszystkich projektów przekracza obecnie 10 mld USD.

– Najlepsze jest jeszcze przed nami! – powiedział przewodniczący rady nadzorczej Amtraku, Tony Coscia. Podkreślił przy tym, że to dopiero prowadzone teraz inwestycje w zakup nowego i modernizacją posiadanego taboru, w połączeniu z poprawą stanu infrastruktury oraz budową nowych odcinków i obiektów inżynierskich pozwolą na pozyskanie wielu nowych pasażerów w nadchodzącej dekadzie.

Obecnie Amtrak realizuje jeden z największych projektów taborowych jakim jest wprowadzenie produkowanych przez Siemens składów Airo. Obecnie w zakładach w Sacramento trwa już produkcja pierwszych z 83 zamówionych składów. Wartość tego zamówienia to ok. 8 mld USD. Oprócz zamówienia tych składów zaplanowano także modernizację części floty, a wcześniej zdecydowano o zakupie nowych pociągów Acela, które zostały zaprezentowane po raz pierwszy w 2022 r. Spółka zdecydowała się również na pozyskanie dodatkowych lokomotyw Charger od Siemensa. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Tabor i technika

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Łukasz Malinowski 21 stycznia 2024

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Infrastruktura

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Łukasz Malinowski 19 listopada 2023

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Tabor i technika

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Łukasz Malinowski 27 sierpnia 2023

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Prawo i polityka

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Łukasz Malinowski 23 lipca 2023

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Pasażer

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Łukasz Malinowski 24 stycznia 2023

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Tabor i technika

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Łukasz Malinowski 17 grudnia 2022

Zobacz również:

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Tabor i technika

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Łukasz Malinowski 21 stycznia 2024

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Infrastruktura

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Łukasz Malinowski 19 listopada 2023

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Tabor i technika

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Łukasz Malinowski 27 sierpnia 2023

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Prawo i polityka

Amtrak zagrożony. Kongres chce drastycznych cięć

Łukasz Malinowski 23 lipca 2023

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Pasażer

Amtrak wymieni tabor legendarnych nocnych pociągów

Łukasz Malinowski 24 stycznia 2023

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Tabor i technika

Amtrak prezentuje Airo, czyli nowe składy Siemensa

Łukasz Malinowski 17 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5