Partnerzy serwisu:

Alternatywna kolej: Schienenzeppelin

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-06-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy, 22 czerwca 2010

Podziel się ze znajomymi:

Alternatywna kolej: Schienenzeppelin
Czy pociąg można napędzać śmigłem? W latach 30. XX wieku niemieccy konstruktorzy stwierdzili, że tak. Eksperymentalny samolot na torach został skonstruowany w 1930 roku we współpracy zakładów DRG Hannover i firmy Flugbahn Gesellschaft należącej do Franza Kruchenbergera.

Dwuosiowy pojazd miał prawie 26 metrów długości i niemal 2,8 metra wysokości. Wyposażony był w silnik lotniczy BMW VI 12 o mocy 450 kW, napędzający czteropłatowe śmigło znajdujące się z tyłu pociągu. Również konstrukcja pudła była wzorowana na rozwiązaniach lotniczych - było ono lekkie i erodynamicznie wyprofilowane.




W maju 1931 r. Schienenzeppelin osiągnął prędkość 200 km/h, a w czerwcu tego samego roku na trasie Berlin - Hamburg rozpędził się do szybkości 230 km/h. W 1932 r. konstrukcję nieco zmodyfikowano, wprowadzając m.in. zmiany w konstrukcji wózków oraz śmigła. W 1933 r. osiągnął on prędkość 180 km/h.




Trzeci pojazd zbudowano w 1934 r. - wykorzystano w nim m.in. silnik Maybach GO 5 (wraz ze śmigłem został przeniesiony na przód pociągu). Za 10 tys. reichsmarek trafił on do niemieckich kolei państwowych. W 1939 r. został on jednak rozebrany (przemysł potrzebował materiałów w związku z wojną).

Konstrukcja Schienenzeppelina nie przyjęła się ze względu na problemy w jego eksploatacji (wirujące śmigło stanowiło niebezpieczeństwo dla pasażerów, a co więcej nie istniała możliwość łączenia poszczególnych pojazdów). Pomysł na pociąg napędzany śmigłem przegrał z bardziej tradycyjną koleją - m.in. spalinowym składem "Fliegender Hamburger" - najszybszym wówczas pociągiem na świecie (286 km w 138 minut pomiędzy Berlinem a Hamburgiem od 1933 r.).




Dziś Schienenzeppelin jest wdzięcznym obiektem zainteresowania wielu modelarzy:



 

Kontynuujemy mini-cykl tekstów przedstawiających w zwięzły sposób stosunkowo mało znane, niezwykłe epizody z historii kolejnictwa. Kolejne przykłady alternatywnej kolei z przeszłości, już wkrótce w dziale "Technika" RK. Zobacz też: Aérotrain.

 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

„Szybująca” kolej Judsona

Tabor i technika

„Szybująca” kolej Judsona

Michał Grobelny 30 kwietnia 2017

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

mg, Rynek Kolejowy, 24 czerwca 2010 24 czerwca 2010

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

mg, Rynek Kolejowy, 1 lipca 2010 01 lipca 2010

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

mg, Rynek Kolejowy, 7 lipca 2010 07 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

mg, Rynek Kolejowy, 9 lipca 2010 09 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

mg, Rynek Kolejowy, 15 lipca 2010 15 lipca 2010

Zobacz również:

„Szybująca” kolej Judsona

Tabor i technika

„Szybująca” kolej Judsona

Michał Grobelny 30 kwietnia 2017

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

mg, Rynek Kolejowy, 24 czerwca 2010 24 czerwca 2010

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

mg, Rynek Kolejowy, 1 lipca 2010 01 lipca 2010

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

mg, Rynek Kolejowy, 7 lipca 2010 07 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

mg, Rynek Kolejowy, 9 lipca 2010 09 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

mg, Rynek Kolejowy, 15 lipca 2010 15 lipca 2010

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5