Partnerzy serwisu:
Tabor

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Data publikacji:
09-07-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy, 9 lipca 2010

Podziel się ze znajomymi:

Idea kolei pneumatycznej bazowała na wykorzystaniu tych samych praw fizyki, na których zasadzało się funkcjonowanie kolei atmosferycznej. Był to jednak pomysł na stworzenie alternatywnego modelu metra – jego składy miałyby być ściśle dopasowane do ścian tunelu.

Ich poruszanie było możliwe dzięki tłoczeniu do tunelu powietrza pod dużym ciśnieniem na jednym jego końcu i wypompowywaniu go na drugim końcu trasy.

Pierwsza kolej pneumatyczna powstała w 1864 r. w londyńskim Crystal Palace. Tunel miał długość 550 metrów i średnicę 6,7 metra. Wagon wykorzystywany do przewozu pasażerów wyposażony był w uszczelniający „kołnierz”, wykonany ze szczeciny. Powietrze było tłoczone do tunelu przy pomocy dużego wentylatora, napędzanego najprawdopodobniej silnikiem parowym. Nie jest jasne, kiedy podziemna londyńska kolejka pneumatyczna przestała działać.

Podobne rozwiązanie zastosowano w 1870 r. w Nowym Jorku. Tam stworzono demonstracyjny tunel o długości jedynie 95 metrów, o średnicy 2,4 metra, który biegł pod Broadwayem. Kursował tylko jeden wagonik, a fundusze uzyskane ze sprzedaży biletów na przejażdżki, przeznaczane były na cele charytatywne.

Projekt miał być rozwijany, jednak ze względu na kłopoty z jego finansowaniem, zrezygnowano z planów rozbudowy podziemnej kolejki pneumatycznej w Nowym Jorku.

Kontynuujemy mini-cykl tekstów przedstawiających w zwięzły sposób stosunkowo mało znane, niezwykłe epizody z historii kolejnictwa. Kolejne przykłady alternatywnej kolei z przeszłości, już wkrótce w dziale "Technika" RK.

Zobacz też: 

 

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

„Szybująca” kolej Judsona

Tabor i technika

„Szybująca” kolej Judsona

Michał Grobelny 30 kwietnia 2017

Alternatywna kolej: Schienenzeppelin

Śšwiat

Alternatywna kolej: Schienenzeppelin

mg, Rynek Kolejowy, 22 czerwca 2010 22 czerwca 2010

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

mg, Rynek Kolejowy, 24 czerwca 2010 24 czerwca 2010

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

mg, Rynek Kolejowy, 1 lipca 2010 01 lipca 2010

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

mg, Rynek Kolejowy, 7 lipca 2010 07 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

mg, Rynek Kolejowy, 15 lipca 2010 15 lipca 2010

Zobacz również:

„Szybująca” kolej Judsona

Tabor i technika

„Szybująca” kolej Judsona

Michał Grobelny 30 kwietnia 2017

Alternatywna kolej: Schienenzeppelin

Śšwiat

Alternatywna kolej: Schienenzeppelin

mg, Rynek Kolejowy, 22 czerwca 2010 22 czerwca 2010

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

mg, Rynek Kolejowy, 24 czerwca 2010 24 czerwca 2010

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

mg, Rynek Kolejowy, 1 lipca 2010 01 lipca 2010

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

mg, Rynek Kolejowy, 7 lipca 2010 07 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

mg, Rynek Kolejowy, 15 lipca 2010 15 lipca 2010

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5