Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
15-07-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy, 15 lipca 2010

Podziel się ze znajomymi:

Pociąg z napędem odrzutowym? Czemu nie? W 1966 roku zespół z amerykańskich kolei New York Central pod kierownictwem Dona Wetzela otrzymał za zadanie sprawdzenie, czy odrzutowy pociąg może stać się alternatywą dla transportu samochodowego i samolotowego na dłuższych dystansach.

W konstrukcji pojazdu wykorzystano dwa silniki General Electric J-47-19. Pochodziły one z bombowca Convair B-36 i zostały zamontowane nad kabiną maszynisty, z przodu pociągu. Tak powstał prototypowy pojazd, który został nazwany M-497 Black Beetle.

Jazdy testowe odbywały się na standardowych liniach kolejowych pomiędzy Butler w stanie Indiana a Stryker w stanie Ohio. Pojazdowi udało się osiągnąć prędkość 296 km/h. Pomimo tych obiecujących rezultatów jazd testowych, projekt został zarzucony – wkrótce potem silniki zostały zdemontowane, a wagon przez jakiś czas jeździł jeszcze po torach z „tradycyjnym” napędem, aż do 1984 r., kiedy to został złomowany.

W 1970 r. na pomysł stworzenia odrzutowego pociągu wpadli także Rosjanie. Zamontowali oni na dachu wagonu ER22 dwa silniki odrzutowe od samolotu Jak-40. Prototypowy pojazd powstał w zakładach naprawczych taboru kolejowego w obwodzie kalinińskim (dzisiejszy obwód twerski). Otrzymał on oznaczenie SVL i mógł rozwijać prędkość do 249 km/h.

Z nieznanych przyczyn projekt nie spotkał się z zainteresowaniem władz ZSRR. Podobno do dziś zardzewiałe resztki odrzutowego pociągu radzieckiej produkcji można oglądać na terenie zakładów, w których powstał.

Kontynuujemy mini-cykl tekstów przedstawiających w zwięzły sposób stosunkowo mało znane, niezwykłe epizody z historii kolejnictwa. Kolejne przykłady alternatywnej kolei z przeszłości, już wkrótce w dziale "Technika" RK.

Zobacz też: 

 

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

„Szybująca” kolej Judsona

Tabor i technika

„Szybująca” kolej Judsona

Michał Grobelny 30 kwietnia 2017

Alternatywna kolej: Schienenzeppelin

ښwiat

Alternatywna kolej: Schienenzeppelin

mg, Rynek Kolejowy, 22 czerwca 2010 22 czerwca 2010

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

mg, Rynek Kolejowy, 24 czerwca 2010 24 czerwca 2010

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

mg, Rynek Kolejowy, 1 lipca 2010 01 lipca 2010

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

mg, Rynek Kolejowy, 7 lipca 2010 07 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

mg, Rynek Kolejowy, 9 lipca 2010 09 lipca 2010

Zobacz również:

„Szybująca” kolej Judsona

Tabor i technika

„Szybująca” kolej Judsona

Michał Grobelny 30 kwietnia 2017

Alternatywna kolej: Schienenzeppelin

ښwiat

Alternatywna kolej: Schienenzeppelin

mg, Rynek Kolejowy, 22 czerwca 2010 22 czerwca 2010

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

mg, Rynek Kolejowy, 24 czerwca 2010 24 czerwca 2010

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

mg, Rynek Kolejowy, 1 lipca 2010 01 lipca 2010

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

mg, Rynek Kolejowy, 7 lipca 2010 07 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

mg, Rynek Kolejowy, 9 lipca 2010 09 lipca 2010

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij