Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Alternatywna kolej: Napęd \"atmosferyczny\"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
24-06-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy, 24 czerwca 2010

Podziel się ze znajomymi:

"Atmosferyczna kolej" - ten ciekawy pomysł na alternatywny sposób napędzania składów wywodzi się z wiktoriańskiej Anglii. Opierał się on na wykorzystaniu wysokiego ciśnienia powietrza w tubie znajdującej się pomiędzy szynami.

Wewnątrz niej montowano tłok, przymocowany od spodu do pociągu. Na obu końcach tuby umieszczono stacje specjalnych pomp – na początku trasy wdmuchujących powietrze pod bardzo dużym ciśnieniem, a na jej końcu – wypompowujących je i tworzących próżnię.

Transport przy wykorzystaniu ciśnienia powietrza został po raz pierwszy zaproponowany przez George’a Medhursta w 1799 r. Ponad 40 lat później pierwszy testowy tor kolei atmosferycznej zbudowano w Zachodnim Londynie (ówczesne Wormwood Scrubs).

W latach 1844 – 1854 funkcjonowała kolej atmosferyczna (Dalkey Atmospheric Railway) w Dublinie. Jej trasa mierzyła 2,82 km, a w jej stworzenie zaangażował się Charles Vignoles (twórca m.in. szyny o przekroju używanym do dziś). W 1846 r. uruchomiono kolej tego typu na trasie pomiędzy londyńskimi Croydon i Forest Hill. Natrafiono jednak na wiele problemów technicznych związanych z jej obsługą i utrzymaniem. Zaledwie rok później stało się to powodem rezygnacji z kolei atmosferycznej w Londynie. Doświadczenia te zostały jednak wykorzystane podczas budowy trasy łączącej Exeter z Newton w 1847 r. Skonstruowano wówczas kolej atmosferyczną o torze o długości 32 km, ze stacjami pomp powietrza znajdującymi się co 4,8 km. Pociągi mogły rozwijać na niej prędkość nawet 112 km/h, zazwyczaj jednak jeździły z szybkością ok. 65 km/h. Były one napędzane powietrzem tłoczonym do tuby o średnicy 38 i 56 cm. Tutaj również pojawiły się problemy – kolej atmosferyczna okazała się o wiele droższa od parowej, a utrzymywanie tuby w stanie zapewniającym jej szczelność (musiała być regularnie smarowana łojem) było bardzo pracochłonne. Jej eksploatację zakończono w 1848 r. Do dziś zachował się niewielki fragment torów wraz z tubą, a także stacje pomp.

Podobne eksperymenty przeprowadzono także we Francji (8,5-km linia w Paryżu, 1847-1860) oraz w USA (Nowy Jork, 1870 – 1873), a także w Brazylii i Dżakarcie.

Kontynuujemy mini-cykl tekstów przedstawiających w zwięzły sposób stosunkowo mało znane, niezwykłe epizody z historii kolejnictwa. Kolejne przykłady alternatywnej kolei z przeszłości, już wkrótce w dziale "Technika" RK.

Zobacz też: 

 

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

„Szybująca” kolej Judsona

Tabor i technika

„Szybująca” kolej Judsona

Michał Grobelny 30 kwietnia 2017

Alternatywna kolej: Schienenzeppelin

ښwiat

Alternatywna kolej: Schienenzeppelin

mg, Rynek Kolejowy, 22 czerwca 2010 22 czerwca 2010

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

mg, Rynek Kolejowy, 1 lipca 2010 01 lipca 2010

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

mg, Rynek Kolejowy, 7 lipca 2010 07 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

mg, Rynek Kolejowy, 9 lipca 2010 09 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

mg, Rynek Kolejowy, 15 lipca 2010 15 lipca 2010

Zobacz również:

„Szybująca” kolej Judsona

Tabor i technika

„Szybująca” kolej Judsona

Michał Grobelny 30 kwietnia 2017

Alternatywna kolej: Schienenzeppelin

ښwiat

Alternatywna kolej: Schienenzeppelin

mg, Rynek Kolejowy, 22 czerwca 2010 22 czerwca 2010

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Jedna szyna i żyroskopy

mg, Rynek Kolejowy, 1 lipca 2010 01 lipca 2010

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Bennie Railplane

mg, Rynek Kolejowy, 7 lipca 2010 07 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pneumatyczne metro

mg, Rynek Kolejowy, 9 lipca 2010 09 lipca 2010

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

Tabor i technika

Alternatywna kolej: Pociąg odrzutowy

mg, Rynek Kolejowy, 15 lipca 2010 15 lipca 2010

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij