Partnerzy serwisu:
Biznes

PLK: Częściowa rezygnacja z aukcji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
15-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PLK: Częściowa rezygnacja z aukcji
Fot. Łukasz Malinowski
Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapowiada częściową rezygnację z systemu aukcyjnego, który od lat były powszechnie krytykowany przez wykonawców. – Na pewno zostaniemy przy aukcjach na realizację prac w systemie buduj. Natomiast w systemie projektuj i buduj powoli będziemy od tego rozwiązania odchodzić – powiedział Ireneusz Merchel. Nowe rozwiązanie ma być „testem wiarygodności rynku”.

Podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu prezes PKP Polskie Linie Kolejowe SA podkreślał, że procedura aukcyjna jest niezwykle istotną w procesie wyboru wykonawców i została wprowadzona kilka lat temu wraz z niską przewidywalnością wysokości ofert składnych przez wykonawców oraz nasilającym się zarzutami wobec podmiotów, które nie mogły się pochwalić długą obecnością i doświadczeniem na krajowym rynku kolejowym. Teraz spółka zapowiada częściowe odejście do tej szeroko krytykowanej formuły.

Krytyka aukcji

W kwietniu tego roku pisaliśmy o kolejnych protestach branży budowlanej związanych ze stosowaniem systemu aukcyjnego. Zdaniem przedstawicieli sektora miały one destabilizujący wpływ na rynek a ich negatywny wpływ pogłębiła wojna w Ukrainie. O ich zniesienie apelowały wówczas zarówno Railway Business Forum (RBF), jak i Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (IGTL).

– W czasach normalnych stosowanie aukcji było przez rynek komentowane jako działanie nienormalne i złudnie dające zamawiającemu satysfakcję obniżenia ceny w trosce o racjonalne wydatkowanie środków publicznych. Aukcje to czysty hazard i zmuszanie wykonawców do działań nieracjonalnych, za których negatywne efekty przyjdzie płacić podczas realizacji kontraktu oby, niezakończonego jego zerwaniem. Co dopiero mówić o stosowaniu aukcji w obecnej sytuacji, która jest kompletnie nieprzewidywalna – mówił wówczas Adrian Furgalski, przewodniczący zarządu Railway Business Forum.

Test dla rynku. Na razie 90% postępowań w trybie aukcyjnym


Teraz ma się to zmienić, ale proces nie będzie ani szybki ani daleko idący. – Zwracam uwagę, że po wygraniu aukcji każda złożona oferta jest szczegółowo badana, co do jej realności. Badane są ceny jednostkowe, możliwości podwykonawców, potencjał maszynowy czy sprzętowy. Do tego dochodzi konieczność składania oświadczeń. Patrząc z tego punktu widzenia, aukcje spełniają swoje zadanie i to zwłaszcza w takim okresie jak obecny, kiedy mamy drastyczne zmiany cen. W trzecim i czwartym kwartale ubiegłego roku rosły ona o 10-15% i niektórzy wykonawcy zwlekali z zakupem materiałów. Niestety wojna sprawiła, że ceny niektórych materiałów poszybowały o 100% i to pogorszyło ich sytuacje. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ogłosiliśmy przetargi o wartości 10 mld zł i to było w górce wzrostu cen. Jestem przekonany, że wykonawcy zakładali, że ceny dalej będą dalej rosły. Zauważmy, że w momencie od otwarcia ofert bez aukcji do podpisania umowy mija średnio do sześciu miesięcy. W przypadku aukcji ten okres skracamy o 3-4 miesiące – tłumaczy Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

– Dlatego na pewno zostaniemy przy aukcjach na realizację prac w systemie buduj. Natomiast w systemie projektuj i buduj powoli będziemy od tego rozwiązania odchodzić – dodaje.

Prezes PLK przyznaje, że takie podejścia ma umożliwić sprawdzenie jak będą zachowywały się firmy przy składaniu ofert. – Zaczniemy od prostszych i łatwiejszych do oszacowania zadań. Jeśli będą one przygotowanie rzetelnie, tak jak zapewniają wszyscy wykonawcy, i nie będą znacząco odbiegały od tych w systemie aukcyjnym to będziemy rozważali poszerzenie zakresu stosowania tradycyjnej formuły – mówi Merchel.

PLK zaznacza, że na początku będą to pojedyncze sytuacje. – Zakładam, że 90% przetargów będziemy nadal prowadzić w systemie aukcyjnym. To będzie test dla wiarygodności rynku wykonawczego. Zobaczymy co będzie dalej – mówi Merchel.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5