NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Aukcje destabilizują rynek. Apel branży budowlanej do PKP PLK

| Rynek Kolejowy 11.04.2022 4,2k

Aukcje destabilizują rynek. Apel branży budowlanej do PKP PLK
zdjęcie ilustracyjneFot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Branża budowlana apeluje do PKP PLK o wstrzymanie aukcji elektronicznych. Firmy uważają, że w obecnej formie destabilizują one rynek i prowadzą do zaniżania cen. Ich stosowanie od wielu miesięcy budzi duże wątpliwości, a wojna w Ukrainie dodatkowo je pogłębiła.
Aukcje elektroniczne stosowane przez PKP PLK oraz innych zamawiających publicznych budzą coraz większe niezadowolenie w branży budowlanej. Ich stosowanie poddawano w wątpliwość niemal od samego początku, ale już kilka miesięcy temu zaczęły budzić poważne obawy, które wraz ze wzrostem cen materiałów budowlanych tylko rosły.

Rosyjska agresja na Ukrainę przyniosła dalsze pogorszenie sytuacji na rynku budowlanym oraz jeszcze większą niepewność co do cen materiałów w nadchodzących miesiącach. W takich okolicznościach stosowanie aukcji staje się jeszcze mniej zasadne, a o ich zniesienie apelują zarówno Railway Business Forum (RBF), jak i Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (IGTL).

Aukcje destabilizują rynek

– PORR SA w pełni podziela opinię IGTL, która jest stanowiskiem całej branży. W przekazanym przez Izbę wystąpieniu jednoznacznie wskazano, że dotychczasowe doświadczenia potwierdziły, że aukcje elektroniczne to rozwiązanie, które destabilizuje rynek, doprowadzając do wymuszania zaniżania cen w kolejnych postąpieniach a finalnie powodując brak zawarcia umowy w sposób racjonalny i odpowiedzialny – mówi Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR.

Kledzik dodaje przy tym, że intencja wprowadzenia aukcji, a więc unikanie sytuacji zawyżania przez wykonawców cen, w sytuacji rosnących kosztów materiałów, pracy, zerwanych łańcuchów dostaw, jak również drastycznie zmniejszonej podaży nowych projektów obecnie jest bezzasadna. – Obecnie mamy do czynienia z ostrą walką konkurencyjną, co de facto czyni niemożliwym uzyskiwanie kontraktów po zawyżonej cenie. Równie nieuzasadnione jest podejście związane z wydłużaniem czasu między otwarciem ofert a przeprowadzeniem aukcji, co miałoby dawać efekt obniżenia ceny – podkreśla prezes PORR.

– Równocześnie efekt ten mogłoby dać badanie ofert przed przeprowadzeniem aukcji, w sytuacji utrzymania ich jako funkcjonującego rozwiązania. Umożliwiłoby to eliminację z postępowania firm nie spełniających warunków, co mogłoby skutkować składaniem ofert bez poprawnie wykonanej kalkulacji i oszacowanych ryzyk – wyjaśnia Kledzik.

Trzeba reagować na wojnę

O szkodliwości aukcji RBF pisał już pod koniec poprzedniego roku w raporcie „Budownictwo Infrastrukturalne w Polsce do 2030 Roku. Plany Inwestycyjne i Potencjał Branży Wykonawczej”. Postulowano w nim o działania prowadzące do ustabilizowania i zwiększenia przewidywalności rynku. Oprócz zaniechania aukcji nawoływano też do rewizji założeń waloryzacyjnych.

– W czasach normalnych stosowanie aukcji było przez rynek komentowane jako działanie nienormalne i złudnie dające zamawiającemu satysfakcję obniżenia ceny w trosce o racjonalne wydatkowanie środków publicznych. Aukcje to czysty hazard i zmuszanie wykonawców do działań nieracjonalnych, za których negatywne efekty przyjdzie płacić podczas realizacji kontraktu oby, niezakończonego jego zerwaniem. Co dopiero mówić o stosowaniu aukcji w obecnej sytuacji, która jest kompletnie nieprzewidywalna. Uspokajające tony, że po otwarciu ofert do aukcji dochodziłoby dopiero jesienią także są ryzykowne, bo kazałyby wierzyć, że ceny wrócą do poziomów sprzed ataku Rosji na Ukrainę – zaznacza Adrian Furgalski, przewodniczący zarządu Railway Business Forum.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5