NUMER 08/2017
NUMER 08/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje dużych prędkości
szukaj
Śledź nas:

Rząd zmienił Krajowy Program Kolejowy. Nowy projekt na liście podstawowej

| Jakub Madrjas 27.07.2017 209

Rząd zmienił Krajowy Program Kolejowy. Nowy projekt na liście podstawowej
Fot. PKP PLK
Rząd zmodyfikował Krajowy Program Kolejowy. Dzięki oszczędnościom na liście podstawowej znalazł się jeden nowy projekt z listy rezerwowej. Wzrosła też liczba środków dla Magistrali Węglowej a spadła – m.in. dla linii 202 do Słupska.
Jak informowaliśmy wczoraj, Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z wykonania planu realizacji Krajowego Programu Kolejowego za rok 2016. Jednocześnie wyrażona została zgodna na aktualizację programu – bez zmiany limitu wydatków z budżetu państwa. Jakie zmiany nastąpiły w KPK?

ERTMS na liście podstawowej

Przede wszystkim, wbrew pesymistycznym zapowiedziom ministerstwa, dzięki oszczędnościom przetargowym PKP PLK udało się wprowadzić na listę podstawową programu nowy projekt z listy rezerwowej. Chodzi o „Zabudowę ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T”, przewidzianą do finansowania z POIiŚ. Jak podkreślają autorzy dokumentu, projekt ma dużą wagę i jest konieczny w realizacji nawet jeżeli nie uzyska dofinansowania ze środków CEF.

Wartość projektu została określona na 1 359,1 mln zł, co ma umożliwić podpisanie umów na odcinek linii E 20 Kunowice – Terespol (z wyłączeniem węzła warszawskiego) oraz linii E 30 Kraków – Rzeszów. O opóźnieniach we wdrażaniu ERTMS/ETCS pisaliśmy tutaj.

Projekty rezerwowe bliżej realizacji

Jak czytamy, spośród pozostałych 31 projektów rezerwowych dla dwunastu przewidywane są do roku 2023 prace ze środków krajowych lub w ramach przygotowania tras objazdowych dla innego projektu (np. linia 30 Parczew – Łuków). Ponadto w pięciu przypadkach (C-E 30 na odcinku Opole Groszowice – Jelcz – Wrocław Brochów. obwodnica towarowej Poznania, linia 143 na odcinku Kluczbork – Oleśnica – Wrocław Mikołajów, E 59 na odcinku Wronki – Słonice oraz linia Podłęże – Piekiełko) zakładane jest opracowanie dokumentacji projektowej, co umożliwi realizację tych inwestycji w bieżącej perspektywie – w przypadku wygospodarowania środków – lub w przyszłej perspektywie.

Dla części przedsięwzięć rozpoczęto już działania w celu uruchomienia studiów wykonalności. W projektach naprawy i elektryfikacji odcinków Krotoszyn/ Durzyn – Leszno – Głogów i Piła Główna – Krzyż rozpisano już przetargi, wykonane zostaną też studia dla remontów odcinków Bydgoszcz Główna – Piła Główna i Stalowa Wola Rozwadów – Przeworsk. Pozostałe projekty z listy rezerwowej będą dalej analizowane.

Zwiększenie wydatków na „Węglówkę” i trzeci etap projektu przejazdowego

Kolejną istotną zmianą jest zwiększenie z 1 000 mln zł do 2 133 mln zł wartości projektu Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo; odcinek Chorzów Batory – Zduńska Wola Karsznice, czyli na Magistrali Węglowej. Jak czytamy w dokumencie, zwiększenie wartości jest spowodowane wyborem wariantu inwestycyjnego, co pozwoli na „pozyskanie zapewnienia finansowania” i zawarcie kontraktów dla projektu.

Kolejną zmianą jest zwiększenie z 399,8 mln zł do 650 mln zł wartości projektu "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami" w celu umożliwienia uruchomienia etapu III projektu związanego z budową, w porozumieniu z jednostkami samorządu terytorialnego, dwupoziomowych skrzyżowań w miejsce likwidowanych przejazdów kolejowych w poziomie szyn.

Jeden tor do Słupska?

Niepokojące jest natomiast ograniczenie z 2 000 mln zł do 1 320 mln zł środków przypisanych do projektu prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk. Rodzi to obawy o ponowne ograniczenie projektu do modernizacji linii jednotorowej. Na konieczność budowy drugiego toru do Słupska wielokrotnie wskazywali eksperci, społecznicy i samorządowcy.

Autorzy dokumentu zapewniają jednak, że ograniczenie budżetu „nie wstrzymuje prowadzenia dalszych działań przygotowawczych, w tym prac projektowych”, i zakładają zabezpieczenie pełnej kwoty projektu w terminie umożliwiającym uruchomienie procedury przetargowej i podpisanie umowy na realizację robót budowlanych w terminie pozwalającym na realizację całego przedsięwzięcia.

Wpisano oszczędności przetargowe

Oprócz powyższych zmian, do programu wpisano zmiany wartości projektów, dla których wystąpiły oszczędności w przetargach. Chodzi m.in. o 14 projektów dofinansowanych w ramach CEF czy modernizację linii nr 7 (zmniejszenie z 3 957,5 mln zł do 3 556,2 mln zł). Zmieniły się też szacunki wartości projektów. Na przykład projekt na linii kolejowej C-E59 na odcinku Wrocław Brochów/ Grabiszyn – Głogów zmniejszono z 500 mln zł do 400 mln zł, a modernizację linii nr 8 na odcinku Skarżysko Kamienna – Kielce – Kozłów szacuje się teraz na 474,6 mln zł, a nie 593,4 mln zł.

Zdaniem prezesa Fundacji ProKolej Jakuba Majewskiego to niekoniecznie dobre rozwiązanie. – W poprzedniej perspektywie unijnej wielokrotnie mieliśmy przykłady projektów, w których trzeba było zamawiać prace dodatkowe; w niektórych przypadkach trzeba było nawet zmieniać wykonawcę prac – przypomina. Dlatego jego zdaniem warto mieć zapisane środki na niespodziewane wydatki. – Teraz cieszymy się, że rozstrzygamy przetargi dużo poniżej budżetu, ale jeśli coś się nie uda, nie będzie możliwości finansowych by zamówić dodatkowe prace – przestrzega.

Więcej pieniędzy na obronność

Ostatnim elementem jest zwiększenie wartości projektu Linie obronne realizowane zgodnie z „Programem pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2013-2022" do 74,1 mln złotych oraz korekta jego nazwy na Linie obronne realizowane zgodnie z „Programem pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej”.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (40949)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (40949)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08/2017
NUMER 08/2017
W najnowszym numerze Rynku Kolejowego rozmawiamy z nowym prezesem Pesy – Robertem Świechowiczem, Mikołaja Wilda pytamy zaś o to, jak będzie wyglądał Centralny Port Lotniczy i jakie przyniesie konsekwencje dla rozwoju kolei. Sprawdzamy, jak idzie (a raczej nie idzie) implementacja systemu ERTM/ETCS w Polsce i co zrobić, aby przyspieszyła. Po raz kolejny zastanawiamy się nad przyszłością Kolei Dużych Prędkości w naszym kraju. Jest to tematem sierpniowego numeru. Opisujemy też zmierzch eksploatacji niezmodernizowanych EN57 i zastanawiamy się jaka będzie przyszłość serii tych kultowych pociągów. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS