NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Nie będzie nowych projektów zamiast śląskiej kolei aglomeracyjnej

| Jakub Madrjas 24.07.2017 30

Nie będzie nowych projektów zamiast śląskiej kolei aglomeracyjnej
Fot. Grzegorz Koclęga
Ograniczenie prac na linii E65 Będzin – Zebrzydowice do 12 procent pierwotnego budżetu odsuwa perspektywę budowy torów kolej aglomeracyjnej z Katowic. Ministerstwo informuje, że ani ten fakt, ani oszczędności w przetargach PLK nie oznaczają uwolnienia środków na nowe inwestycje. 
Jak informowaliśmy na początku miesiąca, przed 2023 rokiem nie powstaną dodatkowe tory z Katowic w kierunku Będzina, niezbędne do zbudowania kolei aglomeracyjnej. Po ogłoszeniu wyników III naboru programu Connecting Europe Facility (CEF) okazało się bowiem, że projekt "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin – Zebrzydowice" ma wartość 111,7 mln euro (472 mln zł), czyli nieco powyżej 10 procent z wpisanych do Krajowego Programu Kolejowego 4 miliardów złotych.

Projekt ograniczony przez Komisję Europejską

Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa Szymon Huptyś informuje, że projekt został ograniczony nie przez MIB, a przez Komisję Europejską podczas oceny wniosków aplikacyjnych. – Z wnioskowanych 796 mln euro dofinansowania przyznano kwotę ok. 95 mln euro – stwierdza i dodaje, że obecnie PKP PLK SA prowadzi analizy dotyczące możliwości podziału projektu na etapy.

– Celem analiz jest wypracowanie takiego modelu wykonania projektu, który pozwoli na realizację maksymalnego zakresu rzeczowego w ramach ograniczonego dofinansowania. Po otrzymaniu wyników analiz podjęte zostaną decyzje o sposobie dalszej realizacji projektu oraz w zakresie zabezpieczenia środków na pełną realizację zadania – informuje rzecznik.

W ministerstwie zapytaliśmy, co się stanie ze środkami, które w KPK zapewniono na ten projekt? – Obniżenie dofinansowania dla tego projektu nie oznacza uwolnienia środków stanowiących różnicę pomiędzy wnioskowaną a otrzymaną kwotą – wyjaśnia rzecznik. Zdaniem ministerstwa, przyznane przez KE dofinansowanie na wszystkie projekty PLK (800 mln euro) w pełni wykorzystuje krajową alokację CEF.

Nie będzie nowych projektów z oszczędności przetargowych

Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK wielokrotnie informował, że PLK ma średnio 15-20-procentowe oszczędności na przetargach. Zarządca infrastruktury tłumaczy, że może to oznaczać wydanie niższej kwoty niż zakładane w KPK 66,5 mld złotych, ale najważniejsze jest to że zakres rzeczowy inwestycji zostanie zrealizowany. W ministerstwie zapytaliśmy, czy dzięki oszczędnościom uda się uruchomić np. projekty z listy rezerwowej. Niestety, nie będzie to możliwe.

– Obok projektów, na których występują oszczędności przetargowe, są także projekty, dla których wartość w KPK została niedoszacowania. W wyniku analiz prowadzonych w toku przygotowania Studiów Wykonalności w takich projektach identyfikowane są znacznie większe niż zakładano pierwotnie potrzeby oraz przygotowywane są nowe szacunki kosztów – tłumaczy, podając jako przykład projekt „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo; odcinek Chorzów Batory - Zduńska Wola Karsznice”, dla którego zwiększono szacunkową wartość z 1 mld zł do 2,13 mld zł.

– MIB wraz z PKP PLK SA na bieżąco ocenia wysokość występujących oszczędności i podejmowane są decyzje o ich alokowaniu na projekty, gdzie zidentyfikowano niedobór środków – podsumowuje Szymon Huptyś.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5