Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Żurkowski: Kolej Plus to szansa na rozwój całej sieci

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
08-11-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Żurkowski: Kolej Plus to szansa na rozwój całej sieci
fot. Rafał JasińskiDworzec w Busku Zdrój i wakacyjny pociąg weekendowy
Zapowiedziany przed wyborami program Kolej+ może dobrze przysłużyć się transportowi w Polsce – ocenił podczas Kongresu Kolejowego dyrektor Instytutu Kolejnictwa dr Andrzej Żurkowski. Potrzebne jest jednak jego uszczegółowienie w oparciu o rzetelne badania, a także obudowanie kolei siecią dowozowych połączeń autobusowych oraz parkingami „Parkuj i Jedź”.

Program podjęty przez Ministerstwo Infrastruktury jest bardzo korzystny z co najmniej dwóch perspektyw – argumentował dyrektor IK. Pierwszą z nich są przesłanki społeczno-gospodarcze, przemawiające za tym, by miasta pozbawione dostępu do kolei pasażerskiej odzyskały go lub uzyskały po raz pierwszy w swojej historii. – Czasem są to ośrodki nawet 100-tysięczne lub nieco mniejsze – podkreślił ekspert. Taki stan jest dużym problemem z perspektywy rozwoju. To także kwestia standardu życia i wyrównywania poziomu transportu kolejowego w poszczególnych częściach Polski.

Linie regionalne – ważny element sieci

Druga korzyść wypływająca z ponownego zagęszczenia sieci kolejowej to poprawa efektywności samej sieci kolejowej. – Duża rzeka, jaką są przewozy międzyaglomeracyjne czy międzyregionalne, czerpie wodę z małych dopływów, jakimi są linie regionalne – wyjaśnił obrazowo dr Żurkowski. Z punktu widzenia kolei kluczowa jest jak najszersza dostępność: podróżny wybiera ją, gdy może liczyć z jej strony na kompleksową obsługę. – Współczesne procesy urbanizacji i ruchu osadniczego polegają na migracji ludzi do miast, ale w samych miastach – na przenoszeniu się z centrum na obrzeża. Decyduje to o wadze przewozów aglomeracyjnych, ale także regionalnych – tłumaczył.

Szef Instytutu podkreślił jednak, że nawet najbardziej rozbudowana sieć kolejowa nie zapewni stuprocentowej dostępności. Konieczne są do tego inne, komplementarne wobec niej systemy. – Chodzi, między innymi, o usługi transportu publicznego są wobec kolei komplementarne. W pewnym zakresie taką rolę może pełnić też motoryzacja indywidualna dzięki systemom „parkuj i jedź”, czyli bezpiecznym i wygodnym parkingom przy stacjach, na których pasażerowie mogą zostawiać samochody – przekonywał.

Małe inwestycje, wielkie efekty

Zdaniem dr. Żurkowskiego trudno dziś przewidzieć, które z 21 projektów „Kolei Plus” będą realizowane i w jakim zakresie. Być może nie wszystkie mają w ogóle szanse na realizację w realnej perspektywie czasowej. – Mają one różny charakter, ale jeden z nich uważam za szczególnie charakterystyczny. Chodzi o wydłużenie do centrum miasta linii nr 73 kończącej się w Busku Zdroju (planowane już wcześniej przez samorząd województwa świętokrzyskiego). Jest to miasto będące dla Kielc województwa naturalną „sypialnią” – stwierdził ekspert. Stosunkowo niedawno, bo w latach 90. ubiegłego wieku, w Busku oddano do użytku nowy dworzec. – Był on nowoczesny i dobry architektonicznie, ale oddalony od centrum miasta o 2-3 km. To odległość za długa na pokonanie pieszo, a komunikacji autobusowej właściwie nie było. Wystarczy więc dobudować zaledwie kilka kilometrów toru, by linia kolejowa – wybudowana kiedyś z myślą głównie o przewozach towarowych – zwiększyła atrakcyjność w ruchu pasażerskim i ożyła – uzasadnił. Takich miejsc na polskiej sieci kolejowej jest o wiele więcej.

Sposób realizacji pozostałych projektów powinien zależeć od szczegółowych analiz. – Należy podejść do tego systemowo i racjonalnie, opracowując prognozy ruchu i w oparciu o nie układając ranking takich przedsięwzięć. Wskazałby on, które z nich zaowocują największymi przyrostami liczby podróżnych – te właśnie należy podjąć w pierwszej kolejności – proponował dr Żurkowski.

Wspólny bilet i dogodne przesiadki

Jeśli decydenci chcą uzyskać trwały efekt, nie mogą jednak poprzestać na samym elemencie infrastrukturalnym. – Potrzebny jest też komponent handlowy, czyli wspólny bilet. Jesteśmy przyzwyczajeni do pewnej unifikacji. Skorzystanie z pociągu nie powinno wymagać od podróżnego znajomości zasad organizacji transportu w regionie, tak jak prowadzenie różnych modeli samochodów wymaga podobnych czynności, ponieważ układ urządzeń sterowania jest taki sam. Obsługa jest intuicyjna – i tak samo powinno być na kolei. Jeśli dzieje się inaczej, tak jak obecnie, jest to dla podróżnego odstręczające – argumentował przedstawiciel Instytutu.

– Trzeba poza tym ukształtować racjonalnie samą siatkę połączeń. Pociągi między ośrodkami generującymi największe potoki pasażerskie powinny być bezpośrednie, a na pozostałych – skomunikowane ze sobą. Jeśli tak się stanie, Kolej + będzie drugim po Centralnym Porcie Komunikacyjnym czynnikiem przyspieszającym rozwój transportu kolejowego w Polsce – podsumował.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij