Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Premier Morawiecki zapowiada powrót kolei do małych miejscowości. Startuje program Kolej+

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
17-10-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Premier Morawiecki zapowiada powrót kolei do małych miejscowości. Startuje program Kolej+
Fot. Michał Szymajdazdjęcie ilustracyjne
Na peronie w Jasienicy Mazowieckiej premier Mateusz Morawiecki zapowiedział start programu Kolej Plus. Jak zapowiedział: chodzi o powrót pociągów do miejscowości, które utraciły połączenia kolejowe w ostatnich latach lub nigdy ich nie miały.

– Polska w okres wolności weszła z prawie 30 tysiącami kilometrów czynnych linii kolejowych, obecnie pozostało blisko 20 tysięcy kilometrów szlaków kolejowych. Podejmujemy się realizacji programu, który ma odwrócić zjawisko likwidacji kolei w Polsce – mówił Morawiecki i zapowiedział rewitalizację szlaków kolejowych do miejscowości powyżej 10 tysięcy mieszkańców, ale wymienił miejscowości większe: Lubin (gdzie pociągi wrócą w 2019 roku, choć zakładano start połączeń od grudnia 2018, o czym wiadomo już od miesięcy) i Jastrzębie-Zdrój, gdzie trwają rozmowy na temat możliwości reaktywacji połączeń.

– Cała sieć komunikacyjna, którą stworzymy kierować ma się logiką i tworzyć ruszt komunikacyjny do poruszania się po kraju. To fundament Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. W pierwszej fazie będzie kosztował kilka miliardów zł, w pierwszym okresie to 21 odcinków [które mają być reaktywowane – dop. red.], w kolejnych etapach nowe połączenia – powiedział premier Morawiecki, nie precyzując, czy plan „Kolej Plus” jest elementem realizowanego Krajowego Programu Kolejowego i z czego będzie finansowany (w tej sprawie wysłaliśmy pytania do biura prasowego Ministerstwa Infrastruktury). Nie odniesiono się również do programu modernizacji i budowy nowych linii kolejowych w całym kraju w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (tzw. komponent kolejowy CPK), o którym piszemy tutaj.

Premier dodał, że pojedyncze przypadki likwidacji bezużytecznej infrastruktury kolejowej mogą się zdarzyć, jednak „w wielkiej liczbie będziemy infrastrukturę odtwarzać”.

Myślenice, Sokołów, Żnin, Turek, Jastrzębie-Zdrój, Śrem...

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zaznaczył, że autorem „Kolei Plus” jest podsekretarz stanu w MI, Andrzej Bittel. Za Mateuszem Morawieckim powtórzył, że w kraju zaplanowano 21 odcinków linii kolejowych przeznaczonych do reaktywacji i że katalog ten jest otwarty. Wymienił Myślenice (o proponowanej linii piszemy tutaj), Sokołów, Żnin, Turek, Jastrzębie-Zdrój i Śrem jako miasta, które ponownie powinny mieć dostęp do kolei pasażerskiej.

– Przygotowaliśmy ustawowo prawne zabezpieczenia uniemożliwiające likwidację linii kolejowych. Proponujemy też pewne trwałe rozwiązania, dzięki którym pociągi nie będą zatrzymywać się na granicy województwa, ale połączą duże stacje węzłowe w różnych regionach – dodał Andrzej Adamczyk.

Zarówno Mateusz Morawiecki, jak i Andrzej Adamczyk nie wspomnieli podczas konferencji o możliwości przekazywania linii kolejowych województwom, co ważne w kontekście np. sytuacji na Dolnym Śląsku, gdzie samorząd otwarcie deklaruje uruchomienie przewozów w sytuacji przekazania im do dyspozycji infrastruktury kolejowej.

W planie także budowa nowych linii

Na stronie internetowej MI czytamy, że „Program Kolej+" zakłada uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Ze względu na ograniczone środki finansowe w ramach np. Regionalnych Programów Operacyjnych w perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020, program Kolej+ pozwoli na właściwe planowanie i wsparcie inwestycji mających na celu m.in. usprawnienie komunikacji pasażerskiej na poziomie międzyregionalnym, racjonalne i spójne podejmowanie działań realizujących kierunki rozwoju kraju na poziomie regionalnym w obecnej i kolejnej perspektywie finansowej.

Kolej+ ma być programem wieloletnim i zakłada trzy komponenty: inwestycyjny, organizacji przewozów i chroniący infrastrukturę kolejową przed likwidacją. Zadania zostały podzielone na koszyki:

Koszyk 1: modernizacje istniejących linii, na których prowadzi się ruch pociągów,
Koszyk 2: modernizacje linii o znacznych ograniczeniach w prowadzeniu ruchu pociągów,
Koszyk 3: kompleksowa odbudowa zamkniętych linii,
Koszyk 4: budowa nowych linii.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij