Samorządowcy z południowo-zachodniej części województwa łódzkiego chcą, by projektowane przedłużenie linii kolejowej nr 24 z Rogowca do Złoczewa posłużyło do połączenia Łodzi z Wieluniem. W czwartek 22 sierpnia w Złoczewie ma zostać podpisany list intencyjny w tej sprawie.
Projekt budowy odcinka Rogowiec – Złoczew ma związek z planami Kopalni Węgla Brunatnego w Bełchatowie, która przymierza się do eksploatacji złoża „Złoczew”. – Podniesienie efektywności systemu transportowego z wykorzystaniem kolei jest konieczne do wykorzystania potencjału, tworzonego przez wejście kopalni na nasz teren – powiedziała burmistrz Złoczewa Jadwiga Sobańska w wywiadzie dla lokalnego Radia Ziemi Wieluńskiej.
Sygnatariusze porozumienia (przedstawiciele 13 jednostek samorządu terytorialnego) chcą, by trasa linia nie kończyła się w Złoczewie, lecz została przedłużona do Wielunia, gdzie łączyłaby się z linią nr 181 Herby Nowe – Oleśnica. Linia wytrasowana w układzie kierunkowym Rogowiec – Rusiec – Złoczew mogłaby być wykorzystywana do transportu zarówno towarów, jak i osób (w liście znalazła się propozycja uruchomienia pociągów Łódź – Wieluń przez Zduńską Wolę i Złoczew).
Według samorządowców, takie rozwiązanie znacząco poprawiłoby efektywność systemu transportowego województwa. Argumentem na jego rzecz ma być także lepsza obsługa projektowanej Multimodalnej Platformy Transportowej Zduńska Wola Karsznice (kolejowo-samochodowy port przeładunkowy) oraz poprawa wykorzystania linii nr 24 Piotrków Trybunalski – Rogowiec.
List intencyjny ma zostać przekazany ministrowi transportu Sławomirowi Nowakowi oraz marszałkowi województwa łódzkiego Witoldowi Stępniowi. Koordynacją działań podejmowanych w ramach porozumienia zajmie się Urząd Gminy Złoczew. Oprócz niego, podpisanie listu zadeklarowali przedstawiciele miast: Zduńskiej Woli i Wielunia, powiatów: sieradzkiego i wieluńskiego oraz gmin: Brąszewice, Brzeźnio, Burzenin, Kleszczów, Klonowa, Ostrówek, Sędziejowice i Widawa.