Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Złoczew: Linia kolejowa warunkiem budowy kopalni i elektrowni

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Roman Czubiński

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Złoczew: Linia kolejowa warunkiem budowy kopalni i elektrowni
Trwają prace nad uruchomieniem kopalni odkrywkowej w gminie Złoczew oraz przeznaczonej do jej obsługi linii kolejowej. Nowy odcinek torów ma w założeniu nie tylko obsłużyć inwestycję Polskiej Grupy Energetycznej, ale także zaktywizować gospodarczo południowo-zachodnią część województwa łódzkiego i stworzyć kolejowe połączenie Wielunia z Łodzią.

– W tym roku została przyjęta uchwała o przystąpieniu do aktualizacji planu zagospodarowania przestrzennego województwa. Zmiany uwzględnią zarówno kopalnię odkrywkową, jak i linię kolejową – informuje dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego Ewa Paturalska-Nowak.

Według głównego inżyniera ds. inwestycji i rozwoju w KWB Bełchatów Andrzeja Jeznacha harmonogram prac zmierzających do uzyskania koncesji jest realizowany. – Jeszcze w tym roku planujemy wystąpić z wnioskami do zainteresowanych gmin o zmiany studiów zagospodarowania przestrzennego. Umożliwi nam to wystąpienie do ministra środowiska o koncesję na przemysłowe zagospodarowanie złoża – przekonuje przedstawiciel Polskiej Grupy Energetycznej.

Pierwszy węgiel za 17 lat, tory wcześniej

W przyszłym roku kopalnia ma uzyskać decyzję środowiskową. W uzgodnieniu jest obecnie koncepcja zagospodarowania złoża. Następnie trzeba będzie uzyskać koncesję na eksploatację, która prawdopodobnie zostanie wydana w 2017 roku. Od tego czasu będzie musiało upłynąć 5 lat, by można było rozpocząć zbieranie nadkładu (warstw skorupy ziemskiej między powierzchnią a węglem brunatnym). Właściwa eksploatacja złoża będzie możliwa dopiero po 10 latach, w 2032 r.

Prace przygotowawcze zostały nieco spowolnione przez wejście w życie nowych przepisów, między innymi tych o audycie krajobrazowym. – Na pewno jednak zdążymy przed uzyskaniem koncesji przez kopalnię – mówi Paturalska-Nowak. – Spodziewaliśmy się nieco wcześniejszych terminów. Trzeba jednak wykorzystać ten czas, by wybudować niezbędną infrastrukturę, w tym linię kolejową. Należy także już dziś stwarzać warunki dla rozwoju przedsiębiorczości. Współpracujemy w tym zakresie ze złoczewskim Urzędem Miasta – dodaje urzędniczka.

Tory obsłużą nie tylko kopalnię

Transport kolejowy będzie odgrywał ważną rolę w przygotowaniach do wydobycia i wykorzystania surowca. – To jeden z elementów, które umożliwią eksploatację złoża i ewentualne wybudowanie w Złoczewie elektrowni. Trudno wyobrazić sobie dostarczanie niektórych elementów w inny sposób. Poza tym część urobku będzie transportowana do Bełchatowa – twierdzi koordynator projektu „Złoczewski Obszar Funkcjonalny” Wiktor Płóciennik. Jedynie transport kolejowy jest w stanie podołać logistyce takiego przedsięwzięcia. Z wypowiedzi przedstawicieli władz województwa wynika, że budowę elektrowni należy uznawać za bardzo prawdopodobną. Nowo budowane bloki energetyczne mają zastępować te obecnie działające w Bełchatowie w ramach ich zużywania się.

Bocznica kolejowa pozwoli także obsłużyć tereny Złoczewskiej Strefy Inwestycyjnej. – Chodzi o rdzeń Złoczewskiego Obszaru Funkcjonalnego, obszary przeznaczone pod zakłady przemysłowe. Pracujemy nad uzbrojeniem tych terenów. Przygotowaliśmy dokumentację techniczną dla uzbrojenia wszystkich 194 hektarów – wyjaśnia Płóciennik. Złoczewski Obszar Funkcjonalny to forma współpracy zainteresowanych samorządów, które postanowiły wspólnie wykorzystać pomyślne warunki, stworzone przez już istniejącą drogę ekspresową S8 i planowaną budowę kopalni i linii kolejowej. Sama kopalnia ma doprowadzić do powstania ok. 2000 etatów bezpośrednich, a elektrownia – kolejnych 500.

Pociągi Warszawa – Bełchatów – Wrocław? Bez obaw

Jaką rolę odegra linia kolejowa Bełchatów – Wieluń w systemie transportowym Polski? – Przede wszystkim będzie linią towarową, umożliwiającą transport węgla. Uzupełniająco może służyć przewozowi innych towarów lub ruchowi pasażerskiemu. Będzie to ważne połączenie Wielunia i Złoczewa poprzez linię nr 131 z Łodzią. Liczymy, że będzie ono aktywizowało te rejony gospodarczo i zapewniało mobilność ich mieszkańcom – deklaruje marszałek Witold Stępień.

Trasa, o której mowa, wraz z istniejącą linią na 1 i 24 stworzy jednak potencjalny ciąg Warszawa – Wrocław, umożliwiający ominięcie stolicy regionu przez pociągi Warszawa – Wrocław. Czy Urząd Marszałkowski nie obawia się tej perspektywy? – Uważam, że pociągi z Warszawy na Dolny Śląsk przez Łódź – zarówno konwencjonalne, jak i w przyszłości składy KDP – mają swoje uzasadnienie. Budowa tego połączenia nie powinna im zaszkodzić – twierdzi samorządowiec.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Złoczew: List intencyjny w sprawie linii kolejowej

Infrastruktura

Złoczew: List intencyjny w sprawie linii kolejowej

Roman Czubiński 18 sierpnia 2013

Złoczew: Linia kolejowa skomunikuje strefę inwestycyjną ze światem

Biznes

Nowa linia kolejowa do Złoczewa także dla pasażerów?

Infrastruktura

Nowa linia kolejowa do Złoczewa także dla pasażerów?

ww, Rynek Infrastruktury 05 marca 2014

Porozumienie w sprawie linii kolejowej Bełchatów-Wieluń

Infrastruktura

Porozumienie w sprawie linii kolejowej Bełchatów-Wieluń

ed, Rynek Infrastruktury 07 sierpnia 2014

Łódzkie: Linia do złoża Złoczew może ominąć... Złoczew

Infrastruktura

Łódzkie: Linia do złoża Złoczew może ominąć... Złoczew

Roman Czubiński, Rynek Kolejowy 17 września 2014

Zobacz również:

Złoczew: List intencyjny w sprawie linii kolejowej

Infrastruktura

Złoczew: List intencyjny w sprawie linii kolejowej

Roman Czubiński 18 sierpnia 2013

Złoczew: Linia kolejowa skomunikuje strefę inwestycyjną ze światem

Biznes

Nowa linia kolejowa do Złoczewa także dla pasażerów?

Infrastruktura

Nowa linia kolejowa do Złoczewa także dla pasażerów?

ww, Rynek Infrastruktury 05 marca 2014

Porozumienie w sprawie linii kolejowej Bełchatów-Wieluń

Infrastruktura

Porozumienie w sprawie linii kolejowej Bełchatów-Wieluń

ed, Rynek Infrastruktury 07 sierpnia 2014

Łódzkie: Linia do złoża Złoczew może ominąć... Złoczew

Infrastruktura

Łódzkie: Linia do złoża Złoczew może ominąć... Złoczew

Roman Czubiński, Rynek Kolejowy 17 września 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5