Przed Złoczewem otwiera się szansa na przeprowadzenie przez teren gminy linii kolejowej. – Kolej jest związana z ideą budowy złoża. Złoże złoczewskie jest oddalone od Bełchatowa i jest to na tyle duża odległość, że tradycyjny sposób przesyłu węgla taśmociągami nie będzie wchodził w grę – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Cezary Grabarczyk, wicemarszałek sejmu. Na nowej linii możliwy jest też ruch pasażerski.
Powołanie do życia Złoczewskiego Obszaru Funkcjonalnego, w sprawie którego porozumienie podpisano 24 lutego, to kolejny krok, aby gmina Złoczew w powiecie sieradzkim stała się w najbliższych latach jednym z najlepiej rozwijających się samorządów w województwie łódzkim. W okolicach Złoczewa w najbliższym czasie ma powstać kopalnia węgla brunatnego, która pozwoli na zagospodarowanie złoża szacowanego na ponad 600 milionów ton.
Jeszcze w tym roku Złoczew posiadać będzie również własny węzeł na ekspresowej S8 łączącej Wrocław, Łódź i Warszawę. Wobec tego samorząd chce w jego sąsiedztwie utworzyć dużą strefę inwestycyjną, która pozwoli na stworzenie nowych miejsc pracy nie tylko dla mieszkańców gminy ale również powiatów: sieradzkiego, wieluńskiego czy zduńskowolskiego.
Będzie nowa linia kolejowa
Oprócz dyskusji nt. wykorzystania potencjału S8 przed Złoczewem otwiera się szansa na przeprowadzenie przez teren gminy linii kolejowej. – Kolej jest związana z ideą budowy złoża. Złoże złoczewskie jest oddalone od Bełchatowa i jest to na tyle duża odległość, że tradycyjny sposób przesyłu węgla taśmociągami nie będzie wchodził w grę – tłumaczy Grabarczyk.
– Tutaj pojawia się kolej, która, co warto podkreślić, nie będzie ograniczona do Złoczewa. Myślimy o przedłużeniu tej linii, a wówczas pojawi się połączenie Piotrków – Bełchatów – Wieluń, którego ważnym węzłem będzie właśnie Złoczew – wyjaśnia w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Cezary Grabarczyk. - Budowa bloków energetycznych w Złoczewie nie oznacza, że zostaną zlikwidowane te w Bełchatowie. Będą one wymagały zaopatrzenia w paliwo. Odkrywka złoczewska będzie dawała węgiel, który również tam będzie wykorzystywany - dodaje.
Będzie ruch pasażerski?
Jak tłumaczy w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” wicemarszałek sejmu, budowę takiej infrastruktury powinno finansować państwo, najlepiej z wykorzystaniem środków europejskich. - Rozmawiamy o tym. Nowych projektów kolejowych wciąż jest niewiele. Tutaj pojawia się szansa na budowę linii motywowana ekonomicznie – mówi Grabarczyk i dodaje: - Zawsze, jeżeli pojawia się linia kolejowa myśli się, jak ją najefektywniej wykorzystać, również dla ruchu pasażerskiego.
Przypomnijmy, że w listopadzie ub.r List intencyjny dotyczący utworzenia Złoczewskiej Strefy Inwestycyjnej oraz wykorzystania planowanej linii kolejowej Bełchatów – Wieluń wraz z linią obsługującą przyszłą eksploatację złoża węgla brunatnego "Złoczew" podpisało kilkanaście samorządów. – Mam nadzieję, że podpisane porozumienie oznacza rozwój dla naszej gminy. Złożyło się tak, że wybudowanie S8 i powstanie węzła na terenie gminy Złoczew oraz wejście kopalni Bełchatów, która będzie miała tutaj swoją odkrywkę węgla brunatnego, powodują, że mamy olbrzymią szansę, by wkroczyć na drogę rozwoju. Chcemy wykorzystać możliwości – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Jadwiga Sobańska, burmistrz gminy Złoczew.
Więcej na portalu Rynekinfrastruktury.pl
Większy widok mapy