List intencyjny dotyczący utworzenia Złoczewskiej Strefy Inwestycyjnej oraz wykorzystania planowanej linii kolejowej Bełchatów - Wieluń wraz z linią obsługującą przyszłą eksploatację złoża węgla brunatnego "Złoczew" podpisało kilkanaście samorządów.
- Mam nadzieję, że podpisane porozumienie oznacza rozwój dla naszej gminy. Złożyło się tak, że wybudowanie S8 i powstanie węzła na terenie gminy Złoczew oraz wejście kopalni Bełchatów, która będzie miała tutaj swoją odkrywkę węgla brunatnego, powodują, że mamy olbrzymią szansę, by wkroczyć na drogę rozwoju. Chcemy wykorzystać możliwości – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Jadwiga Sobańska, burmistrz gminy Złoczew.
Porozumienie samorządów
Lokalne samorządy popisały wczoraj, 25 listopada w Złoczewie list intencyjny w sprawie utworzenia Złoczewskiej Strefy Inwestycyjnej oraz wykorzystania planowanej linii kolejowej Bełchatów-Wieluń wraz z linią obsługującą eksploatację złoża węgla brunatnego „Złoczew”. List podpisany przez samorządy został przekazany Witoldowi Stępniowi, marszałkowi województwa łódzkiego.
List intencyjny podpisali włodarze gmin: Brąszewice, Brzeźnio, Burzenin, Kleszczów, Klonowa, Lututów, Ostrówek, Sędziejowice, Widawa, Wieluń, Zduńska Wola i Złoczew oraz dwóch powiatów: sieradzkiego i wieluńskiego.
W treści porozumienia zapisano, że jego sygnatariusze będą dążyć do ukierunkowania polityki transportowej na rzecz wzmocnienia rozwoju transportu kolejowego oraz podniesienia efektywności systemu transportowego Województwa Łódzkiego. Dodatkową funkcją linii Bełchatów – Wieluń ma stać się zwiększenie oddziaływania projektowanej Multimodalnej Platformy Transportowej w Zduńskiej Woli Karsznicach oraz zwiększenie potencjału transportowego linii kolejowych nr 24 i 131.
Porozumienie zakłada też, że samorządy mają uwzględniać w studiach uwarunkowań oraz w kierunkach i planach zagospodarowania przestrzennego budowę trasy kolejowej łączącej planowaną linię kolejową Bełchatów - Wieluń wraz z linią obsługującą eksploatację złoża węgla brunatnego "Złoczew".
Koncesja na wydobycie węgla ze złoża Złoczew w 2015 r.?
Jednym z perspektywicznych złóż węgla brunatnego uwzględnionych w projekcie Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do 2030 r. jest właśnie złoże Złoczew, które jest położone w południowo-zachodniej części województwa łódzkiego. Rozciąga się wąskim pasem o szerokości 1000-1500 m na przestrzeni ok. 10 km (na terenie trzech gmin: Złoczew, Burzenin oraz Ostrówek). Budowa odkrywki i wydobywanie węgla z tego złoża musi być poprzedzone szeregiem badań i analiz.
- Koncesję na wydobycie węgla ze złoża Złoczew planujemy uzyskać w roku 2015. Następnie po akceptacji procesu inwestycyjnego oraz uzyskaniu zgód korporacyjnych planujemy niezwłocznie przystąpić do prac przygotowawczych związanych z eksploatacją złoża Złoczew. Planowane na rok 2018 rozpoczęcie eksploatacji (zdejmowanie nadkładu) poprzedzi olbrzymi proces inwestycyjny związany z budową całej infrastruktury niezbędnej do prowadzenia robót górniczych – informuje w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Andrzej Jeznach, główny inżynier ds. inwestycji i rozwoju Kopalni Węgla Brunatnego Bełchatów. Proces inwestycyjny, planowany na lata 2015-2018 związany jest z budową systemu odwodnienia, linii energetycznych, dróg (zmiany w układzie komunikacyjnym), zaplecza oraz innych obiektów zakładu górniczego.
S8 i kolej nadzieją dla Złoczewa
- Sięgnęliśmy do pomysłu linii kolejowej, która miałaby skomunikować Zduńską Wolę z Wieluniem, a po drodze zahaczała o Złoczew. PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna planuje wydobywać około 21 mln ton węgla rocznie. Znaczna część powinna zostać przetransportowana do elektrowni w Bełchatowie. Wtedy linia kolejowa jest jedynym sensownym rozwiązaniem – uważa Jadwiga Sobańska.
- S8 niesie dla nas wiele nadziei, jednak transport kolejowy jest również niezbędny, aby powstała strefa inwestycyjna. Dlatego choć linia jest jeszcze w powijakach, to warto zacząć już teraz opracowywać wstępną koncepcję jej poprowadzenia. Warto też rozważyć możliwości i zastanowić się, czy mogłoby być to połączenie obsługujące ruch pasażerski. Jednak przede wszystkim linia kolejowa byłaby przydatna już do budowy odkrywki. Przecież wszystkie urządzenia niezbędne do tego procesu trzeba będzie przetransportować, a to potężny sprzęt i infrastruktura drogowa raczej nie udźwignie jej ciężaru. A do tego przydałaby się, aby skomunikować naszą strefę inwestycyjną ze światem. To dla nas priorytet - mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Jadwiga Sobańska, burmistrz gminy Złoczew i dodaje, że jej marzeniem jest, by linia powstała już w 2016 r.
Przypomnijmy, że pierwszy list w tej sprawie podpisano w sierpniu bieżącego roku. Od tego czasu zakres deklarowanej współpracy został rozszerzony o utworzenie wspomnianej strefy inwestycyjnej. Co do samej linii, istnieje już kilka koncepcji jej przebiegu, opracowanych przez Biuro Planowania Przestrzennego UMWŁ. Długość odcinka Wieluń – Bełchatów ma wynosić ok. 50 km, a odnogi do Złoczewa – ok. 20 km. Projekt zyskał poparcie łódzkiego Urzędu. Plan będzie teraz uzgadniany z Ministerstwem Transportu. W najbliższych miesiącach zostaną też rozpatrzone możliwe źródła finansowania ze szczególnym uwzględnieniem funduszy unijnych.
Kamienie milowe odkrywki w Złoczewie
Kamienie milowe dla złoża Złoczew planowane i zrealizowane w latach 2007-2012
-
Lata 2007-2008 – Prace studialne, koncepcyjne.
-
Lata 2010-2012 – Prace geologiczno-rozpoznawcze. Wiercenie otworów geologiczno-rozpoznawczych.
Aktualnie w realizacji
-
Lata 2012-2015 - Wykonanie wszystkich niezbędnych dokumentacji i uzyskanie koncesji na wydobycie węgla brunatnego ze złoża Złoczew.