NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Większość województw zastanawia się nad taborem hybrydowym. Jak go kupić?

| Michał Szymajda 27.05.2020 108

Większość województw zastanawia się nad taborem hybrydowym. Jak go kupić?
wiz. Newag
Zachodnie Pomorze kupi, a Dolny Śląsk chce kupić pierwsze w Polsce zespoły trakcyjne mogące poruszać się zarówno z wykorzystaniem energii elektrycznej, jak i silnika spalinowego. – Zainteresowanie tego typu pojazdami jest większe, może warto zastanowić się nad jednym dużym, wspólnym zamówieniem – powiedział Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
Debata dotycząca planów i strategii zakupów pojazdów regionalnych miała miejsce podczas internetowej edycji Europejskiego Forum Taborowego. Wszyscy z uczestników podjęli temat pojazdów hybrydowych. O próbach zakupu takich zestawów mówił Patryk Wild, radny sejmiku dolnośląskiego.

– Chcieliśmy kupić pojazdy hybrydowe. Uzyskaliśmy w przetargu ofertę na pojazd dwutrakcyjny, ale zabrakło w nim możliwości odzysku energii z hamowania. Pojazd ten jednak okazał się za drogi – mówił. Pomimo tego region nadal chce kupić „hybrydowe zespoły trakcyjne”, choć mniejszą ich liczbę.

Zainteresowanie takimi pojazdami wykazuje też Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.

– Bez wątpienia przyszłość należy do takich pojazdów. Z mojej wiedzy wynika, że każde województwo ma na swoim terenie linie, gdzie można by wprowadzić tabor spalinowo-elektryczny. Dążeniem producentów powinno być jednak to, aby był on lżejszy, ponieważ od tego uzależniona jest nasza opłata za udostępnianie infrastruktury, ale też zużycie energii czy paliwa – mówił i głośno zastanawiał się, czy jedno duże zamówienie na te, dość specyficzne pojazdy, nie byłoby właściwym rozwiązaniem.

– Może warto postarać się zrobić jeden opis specyfikacji zamówienia i wykreować je wspólnie? Być może takie rozwiązanie przyniosłoby wymierne korzyści dla zamawiających i systemu transportowego całej Polski. Oczywiście także dla podróżnych, którzy w Polsce nade wszystko cenią sobie podróż bez przesiadek – mówił Lignowski.

O tym, że hybrydy są tematem wartym zainteresowania mówił również Marek Nitkowski, członek zarządu Kolei Wielkopolskich. Potwierdził, co ważne, że Koleje Wielkopolskie w obecnym zamówieniu na cztery trójczłonowe pociągi spalinowe, umieściły w specyfikacji możliwość doposażenia ich w pantograf w przyszłości. Pojazdy są obecnie produkowane przez Newag. Nitkowski wskazywał na inne zalety hybryd.

– Przewoźnicy regionalni mają problem z przepustowością dużych węzłów, takich jak Poznań Główny. Poznańska Kolej Metropolitalna będzie gotowa do realizacji kolejnych połączeń, ale przepustowość Poznania Głównego jest na to zbyt niska. W takim wypadku możliwość zmiany trakcji przy realizowaniu przewozów jest ważna – powiedział Nitkowski. Oczywiście, umożliwia także tworzenie nowych relacji.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44487)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44487)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2020
NUMER 06/2020
W najnowszym raporcie poruszamy kwestię zmian na rynku taborowym, zastanawiamy się, czy standaryzowanie taboru ma sens, czym pojedziemy do CPK. Poruszamy również temat tramwajów, jakie będą zamawiane w przyszłości, prezentujemy polski tramwaj autonomiczny, który pierwsze testy ma już za sobą.

Nie zapominamy również o bogatych w aktualne kwestie rozmowach. W tym wydaniu prezentujemy wywiady z prezesem PKP Energetyka – Wojciechem Orzechem oraz Christianem Schlegelem, dyrektorem sprzedaży lokomotyw w Siemens Mobility. Pamiętamy również o kolejarzach na służbie, którzy w tym trudnym czasie pandemii są bez przerwy na posterunku – o pracy w niecodziennych warunkach związanych z COVID-19 opowiada Jan Marcinek, kierownik Centralnej Dyspozytury PKP Energetyka. Publikujemy również wspomnienie o pasjonacie kolei, pracowniku PKP Intercity – Krzysztofie Barańskim.

W dziale Zintegrowany transport znajdziecie galerię zdjęć nowo otwartych stacji metra na Wolę, które, jak zaznacza sam autor: „są ucztą dla oczu w trudnych czasach”.

W dziale historia przeczytacie niezwykle ciekawe zakończenie historii polskiego XIX-wiecznego wizjonera mobilności transportu intermodalnego – Piotra Steinkellera.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5